Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • gegevens
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boek niet gevonden? Wij gaan voor u op zoek!
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in, dan gaan wij voor u op zoek.
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in.
Rubrieken
Alle boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer & Informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Jeugd
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Management
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Non-fictie informatief/professioneel
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Productaanvraag Binnenkort verwacht Helpfunctie Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
010-4091943
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4091943
Boeken Juridisch Het incasseren van ongenoegen
Het incasseren van ongenoegen
Marjolein Odekerken Meer over Marjolein Odekerken
Marjolein Odekerken

Het incasseren van ongenoegen

Deurwaarders en schuldenaren

Specificaties
Paperback, 503 blz. | Nederlands
Boom Juridische Uitgevers | 1e druk, 2017
ISBN13: 9789462904415
Rubricering
Hoofdrubriek : Juridisch
Boom Juridische Uitgevers 1e druk, 2017 9789462904415
Paperback | NL € 87,95 E-book | NL € 87,95
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen
87,95
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Inhoudsopgave

Samenvatting

Gerechtsdeurwaarders behoren tot de beroepsgroepen die het meest in aanraking komen met agressie en geweld. Daarbij is de afgelopen jaren het aantal klachten tegen gerechtsdeurwaarders fors toegenomen. Dit boek staat stil bij de escalatie van conflicten tussen deurwaarders en schuldenaren: Waarom zijn er (escalerende) conflicten tussen gerechtsdeurwaarders en schuldenaren en waarom nemen die in aantal toe? De relatie tussen deurwaarders en schuldenaren heeft op zichzelf een conflictueus karakter vanwege de belangentegenstelling. In het bijzonder maken de huidige ontwikkelingen in de samenleving duidelijk dat de spanningen tussen deurwaarders en schuldenaren zijn toegenomen. Belangrijk hierin zijn de verhevigde schuldenproblematiek en nieuwe en ingrijpende bevoegdheden van schuldeisers; de mondigheid van burgers en veranderingen in het gerechtsdeurwaardersambt, zoals de marktwerking.

In dit praktijkgerichte empirische onderzoek biedt de auteur een ander perspectief waarbij ze kijkt naar het sociale handelen van deurwaarders. Aan de hand van praktijkcases presenteert zij een typologie van verschillende conflictueuze interacties. Deze typologie is een bruikbaar analytisch gereedschap voor verder empirisch onderzoek.

Trefwoorden

gerechtsdeurwaarders   schuldenaren   conflicten   escalatie   incasso   agressie   geweld   de-escalatie   schulden   marktwerking   klachten   professionalisering   typologie   interacties   empirisch onderzoek   maatschappij   wetgeving   samenleving   bestuursrecht   beroepsethiek  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789462904415
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:503
Uitgever:Boom Juridische Uitgevers
Druk:1
Verschijningsdatum:8-12-2017
Hoofdrubriek:Juridisch
Jongbloed:Recht algemeen

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Deel I: Theorie ........................................................................................................

Hoofdstuk 1 Inleiding ........................................................................................... 1
1.1 De maatschappelijke functie van de gerechtsdeurwaarder ................... 2
1.2 Gerechtsdeurwaarders, conflicten en escalatie ..................................... 6
1.3 Conflictueuze interacties tussen gerechtsdeurwaarders en schuldenaren
................................................................................... 10
1.4 Probleemstelling ................................................................................. 12
1.5 Bestaand onderzoek ............................................................................ 15
1.6 Wetenschappelijke en maatschappelijke relevantie ............................ 18
1.7 Leeswijzer ........................................................................................... 24

Hoofdstuk 2 De gerechtsdeurwaarder ................................................................. 25
2.1 De incassopraktijk in Nederland ......................................................... 25
2.2 De hoedanigheden van de gerechtsdeurwaarder ................................. 28
2.3 De opdrachtgevers .............................................................................. 32
2.4 De handelingen van de gerechtsdeurwaarder ..................................... 33
2.5 De privileges van de gerechtsdeurwaarder ......................................... 53
2.6 De (interne) regulering ....................................................................... 54
2.7 Intern en extern toezicht ..................................................................... 62
2.8 Klachten tegen gerechtsdeurwaarders ................................................ 70
2.8.1 Overige instanties ...................................................................... 81
2.9 Intermediaire functie en zijn sociale rol ............................................. 82
2.10 De rol van de gerechtsdeurwaarder onder vuur .................................. 86
2.11 Conclusie ............................................................................................ 89

Hoofdstuk 3 Een overzicht van de literatuur ...................................................... 91
3.1 Economische omstandigheden ............................................................ 91
3.1.1 De verhevigde schuldenproblematiek ........................................ 92
3.1.2 Veranderingen aan de kant van schuldeisers: meer bevoegdheden ...........................................................................103
3.1.3 Incasseringsproblemen en hun gevolgen ..................................108
3.1.4 Conclusie ..................................................................................119
3.2 Sociale veranderingen in het gedrag van burgers ............................. 119
3.2.1 Maatschappelijke achtergronden: de discussie over
normen en waarden ...................................................................119
3.2.2 Ongewenst gedrag van burgers .................................................120
3.2.3 Agressie en geweld tegen publieke gezagsdragers ...................123
3.2.4 Ongewenst gedrag door schuldenaren ......................................129
3.2.5 Conclusie ..................................................................................136
3.3 Professionalisering en marktwerking................................................ 136
3.3.1 Marktwerking in het algemeen .................................................137
3.3.2 De marktwerking in verschillende beroepsgroepen ..................139
3.3.3 Deurwaarders onder de loep .....................................................143
3.3.4 Marktwerking bij deurwaarders ................................................150
3.3.5 Beeldvorming: de ondernemersrol staat voorop .......................164
3.3.6 Conclusie ..................................................................................166
3.4 Conflictdynamiek ............................................................................. 167
3.4.1 Escalatie ....................................................................................167
3.4.2 De-escalatie door publieke gezagsdragers ................................171
3.4.3 De-escalatie bij deurwaarders ...................................................177
3.5 Conclusie en een opstap naar de empirie .......................................... 181

Deel II: Empirie ......................................................................................................

Hoofdstuk 4 Een methodologische verantwoording ......................................... 185
4.1 Het symbolisch interactionisme en de culturele criminologie .......... 185
4.2 Onderzoekseenheid en casestudie ..................................................... 186
4.3 De dataverzameling .......................................................................... 187
4.3.1 Methoden gerechtsdeurwaarders ..............................................188
4.3.2 Methoden schuldenaren ............................................................198
4.3.3 Methoden derden ......................................................................205
4.4 De data-analyse als cyclisch proces .................................................. 208
4.4.1 De fasen van analyseren ...........................................................208
4.4.2 Onderlinge beïnvloeding ..........................................................210
4.4.3 Kwaliteit van de data ................................................................212
4.5 Leeswijzer van de resultaten ............................................................. 221

Hoofdstuk 5 De aanloop en introductie van de typologie ................................. 223
5.1 Derden .............................................................................................. 223
5.2 De voorfase ....................................................................................... 224
5.2.1 Schuldeisers ..............................................................................224
5.2.2 Schuldhulpverleningsinstanties ................................................227
5.3 De schriftelijke fase .......................................................................... 231
5.4 De telefonische fase .......................................................................... 234
5.5 Conclusie .......................................................................................... 238
5.6 Vooruitblik op de face-to-face-contactfase ....................................... 239

Hoofdstuk 6 Type 1 Vluchtige interacties ........................................................ 243
6.1 Gedragingen van deurwaarders: explootje rijden ............................. 243
6.1.1 Explootjebrenger ......................................................................245
6.2 Gedragingen van schuldenaren ......................................................... 252
6.3 Conclusie: tijd is geld ....................................................................... 258

Hoofdstuk 7 Type 2: Confronterende interacties .............................................. 261
7.1 Gedragingen van deurwaarders ........................................................ 261
7.1.1 Gezagsdrager ............................................................................262
7.1.2 Bureaucraat ...............................................................................266
7.2 Gedragingen van schuldenaren ......................................................... 269
7.2.1 Reacties op gezagsdragend gedrag ...........................................269
7.2.2 Reacties op bureaucratisch gedrag ............................................273
7.3 Conclusie: confronteren .................................................................... 277

Hoofdstuk 8 Type 3: Strategische interacties ................................................... 279
8.1 Gedragingen van deurwaarders ........................................................ 279
8.1.1 Openbaar ambtenaar .................................................................280
8.1.2 Ondernemer ..............................................................................287
8.2 Gedragingen van schuldenaren ......................................................... 297
8.2.1 Meewerkend gedrag .................................................................297
8.2.2 Strategisch gedrag.....................................................................299
8.3 Conclusie: het spel wordt gespeeld ................................................... 304

Hoofdstuk 9 Type 4: Harde interacties ............................................................. 307
9.1 Gedragingen van deurwaarders ........................................................ 307
9.1.1 Machthebber .............................................................................309
9.1.2 Geweldpleger ............................................................................312
9.2 Gedragingen van schuldenaren ......................................................... 319
9.3 Conclusie: als puntje bij paaltje komt ............................................... 325

Hoofdstuk 10 Escalatie: agressie en geweld ..................................................... 329
Deel 1: De vier typen als opstap naar agressie en geweld ........................... 329
10.1 De escalatieladder ............................................................................. 329
Deel 2: De belevingen van deurwaarders en schuldenaren ......................... 337
10.2 Deurwaarders aan het woord ............................................................ 337
10.2.1 Alledaagse ervaringen met agressie en geweld aan de deur .....337
10.2.2 Visie op het ontstaan van escalatie (triggers) ...........................339
10.3 Schuldenaren aan het woord ............................................................. 351
10.3.1 Visie op het ontstaan van escalatie (triggers) ...........................351
10.4 Triggers en observaties ..................................................................... 361
10.5 Conclusie: conflictdynamiek ............................................................ 363

Hoofdstuk 11 De-escalatie ................................................................................ 365
11.1 De-escalatie aan de deur ................................................................... 365
11.1.1 Preventieve strategieën: vooraf al escalatie voorkomen ...........366
11.1.2 Minimaliserende strategieën .....................................................371
11.2 De-escalatie vanuit kantoor .............................................................. 376
11.3 Beperkingen op het terrein van de-escalatie ..................................... 378
11.4 Conclusie .......................................................................................... 388

Hoofdstuk 12 Conclusies, nadere beschouwing en een blik op de toekomst .... 391
12.1 Hoe zijn de spanningen tussen gerechtsdeurwaarders en schuldenaren te verklaren? ..................................................................................... 391
12.2 Hoe verloopt de interactie tussen gerechtsdeurwaarders en schuldenaren in gevallen waarin spanningen oplopen? .................... 394
12.3 Waardoor treedt escalatie op? ........................................................... 396
12.4 Wat kunnen gerechtsdeurwaarders doen en laten om escalatie te voorkomen? ...................................................................................... 399
12.5 Gerechtsdeurwaarders: zelf partij in een conflict ............................. 401
12.6 Verbinden: persoonlijk contact, menselijkheid & respect ................ 402
12.7 Nadere beschouwing ......................................................................... 402
12.8 Een blik op de toekomst ................................................................... 408

Literatuurlijst .................................................................................................... 411
Rapporten van de Nationale ombudsman .................................................... 459
Klachten ..................................................................................................... 461
Jurisprudentie .............................................................................................. 461
Bijlagen ............................................................................................................. 465
Bijlage 1: Enquête deurwaarders ................................................................. 467
Bijlage 2: Overzicht cases ........................................................................... 473
Bijlage 3: Schema conflictueuze interacties deurwaarder-schuldenaar ....... 475
Summary: „The displeasure of debt collection: bailiffs and debtors‟...............479
Curriculum vitae ............................................................................................... 485

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Het incasseren van ongenoegen
    Marjolein Odekerken
    Het incasseren van ongenoegen
    € 87,95
  • Handboek Projectbeheersing in de bouw en voor installatietechnische werken
    André van Berkel
    Handboek Projectbeheersing in de bouw en voor installatietechnische werken
    € 44,75
  • Duurzaam samenwerken na scheiding
    Marleen Heijsteeg
    Duurzaam samenwerken na scheiding
    € 36,50
  • Toezicht
    E.R. Muller
    Toezicht
    € 54,50
  • Misbruik van recht in de Europese btw
    Tromp
    Misbruik van recht in de Europese btw
    € 117,81
  • Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding
    Ton Hartlief
    Verbintenissen uit de wet en schadevergoeding
    € 65,50

Rubrieken

  • cadeauboeken
  • computer en informatica
  • economie
  • filosofie
  • flora en fauna
  • geneeskunde
  • geschiedenis
  • gezondheid
  • jeugd
  • juridisch
  • koken en eten
  • kunst en cultuur
  • literatuur en romans
  • mens en maatschappij
  • naslagwerken
  • non-fictie informatief/professioneel
  • paramedisch
  • psychologie
  • reizen
  • religie
  • schoolboeken
  • spiritualiteit
  • sport, hobby, lifestyle
  • thrillers en spanning
  • wetenschap en techniek
  • woordenboeken en taal
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden

Bestellen en retourneren

Bezoekadres

Jan van Galenstraat 7
3115 JG  Schiedam

Postadres

Postbus 231
3100 AE  Schiedam
DE BOEKHANDEL VOOR ZAKELIJKE KLANTEN
Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2025 Wristers Boekverkopers BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het incasseren van ongenoegen

        Het incasseren van ongenoegen
        Marjolein Odekerken
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Het incasseren van ongenoegen

        Verwijder uw beoordeling