Lees verder



Edwin Kaats is als partner en adviseur verbonden aan Common Eye. Daarvoor werkte hij als partner bij Twynstra Gudde. Hij studeerde Logistiek Management en Economische Geografie. Hij promoveerde in 2008 in Tilburg op het proefschrift 'Bestuurders zijn van betekenis, allianties en netwerken in bestuurlijk perspectief'.
Meer over de auteursOrganiseren tussen organisaties
Inrichting en besturing van samenwerkingsrelaties
Samenvatting
Bijna geen enkele organisatie zit op een eiland. In deze tijd is dat vrijwel onmogelijk. Je hebt elkaar nodig, wil je nog wat betekenen. Maar hoe kun je gezamenlijk als groep, in een keten, met partners, in een netwerk, in een alliantie, beter de individuele én gezamenlijke doelen bereiken dan ieder voor zich? De besturing en onderlinge verhoudingen binnen een groep kennen een geheel eigen dynamiek. Het gaat over het vrijwillig loslaten van 'beetjes' autonomie in de verwachting dat het loslaten voordelen oplevert.
En als je dan gaat samenwerken, hoe kom je dan tot de keuze voor de beste vorm van die samenwerking en hoe organiseer je een samenwerking zodanig dat deze constructief is? Ervaringen met samenwerkingsverbanden leren ons dat het succes ervan in hoge mate samenhangt met de vaardigheden van de mensen en de organisaties die deelnemen aan een samenwerking. Hoe organiseren we onszelf zodanig dat we onze samenwerkingsambitie ook kunnen waarmaken? Deze drie onderwerpen groepsvorming, alternatieve samenwerkingsvormen en samenwerkingsvaardigheid staan als kernthema's voor bestuurders, managers en professionals centraal in dit boek.
De auteurs zijn werkzaam als adviseurs en managers bij het organisatieadviesbureau Twynstra Gudde. Zij raakten gefascineerd door vraagstukken waar zij bij betrokken raakten op het gebied van samenwerking en zijn op zoek gegaan naar literatuur én best practices, niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten. Het resultaat is een boek dat bestuurlijk en managerial bruikbare en hanteerbare handvatten bevat voor het succesvol initiëren en onderhouden van samenwerkingsrelaties.
Het boek werd genomineerd voor de titel Managementboek van het jaar en later ook genomineerd voor de OOA Publieksprijs.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Over Edwin Kaats
Over Wilfrid Opheij
Inhoudsopgave
Dankwoord
1 Introductie
1.1 Aanleiding voor dit boek
1.2 Het centrale thema
1.3 Een ontluikende 'body of knowledge'
1.4 Welke lezers willen wij aanspreken
1.5 Hoe is het opgebouwd
2 'Organiseren tussen organisaties' gepositioneerd
2.1 Een oud fenomeen dat nieuwe betekenis krijgt
2.1.1 Het private domein: van T-Ford naar Smart
2.1.2 Het publieke domein: van bestuurder
2.1.3 Publiek private samenwerking
2.2 Je ziet het dagelijks om je heen
2.3 Organiseren tussen organisaties gedefinieerd
2.4 Drie invalshoeken
3 Positie kiezen!
3.1 Wie niet kiest, verliest
3.1.1 Redenen om te participeren in groepen
3.1.2 Groepsvorming als nieuw element in de strategische besluitvorming
3.1.3 Kernvragen
3.2 Het kiezen van positie in een groep
3.2.1 Omgaan met de spelregels van een groep
3.2.2 Anatomie van de groep
3.2.3 Het keuzeproces
3.2.4 Omgevingsanalyse
3.2.5 Zelfanalyse
3.2.6 Matchen van ambities
3.3 Reflectie
4 Een effectieve samenwerking bouwen!
4.1 Kernvragen
4.2 Van kernvragen naar grondvormen van samenwerking
4.3 Vier grondvormen van samenwerking
4.3.1 Transactioneel samenwerken
4.3.2 Functioneel samenwerken
4.3.3 Verkennend samenwerken
4.3.4 Ondernemend samenwerken
4.4 Keuzes per grondvorm
4.5 Find, Get, Start, Run, Restructure!
4.6 Sleutelvaardigheden bij het aangaan van samenwerkingsrelaties
4.7 Reflectie
5 Een samenwerkingsvaardige organisatie ontwikkelen
5.1 Kernvragen
5.2 Bepalen van ambitie
5.2.1 Samenwerken als incidentele oplossing
5.2.2 Samenwerken als structureel instrument
5.2.3 Samenwerken als 'way of life'
5.2.4 De verschillende ambitieniveaus op een rij
5.2.5 Kiezen van een passende ambitie
5.2.6 Balanceren tussen 'willen' en 'kunnen'
5.3 De ene organisatie is de andere niet!
5.4 Aangrijpingspunten voor verandering en veranderinterventies
5.4.1 Strategie: bewuste samenwerkingsstrategie vanuit kerncompetenties
5.4.2 Structuur: samenwerken als verantwoordelijkheid
5.4.3 Systemen: samenwerken in transparante systematieken
5.4.4 Cultuur: de organisatie als werkgemeenschap
5.4.5 Managementstijl: naar 'wederzijdse beïnvloeding'
5.4.6 Personeel: samenwerken als individuele vaardigheid
5.5 Interventies op rij
5.6 De rol van de bestuurder
5.7 Reflectie
6 Geen kunst zonder kunde!
6.1 Eén kant van de medaille
6.2 De andere kant van de medaille!
6.2.1 Kiezen bestuurders wel rationele oplossingen?
6.2.2 Bepalen bestuurders en managers werkelijk de koers?
6.2.3 Is de toekomst belangrijker dan het verleden?
6.2.4 Does structure follow strategy?
6.2.5 Is de werkelijkheid te vangen in structuur en overzicht?
6.2.6 Zien mensen de werkelijkheid op dezelfde manier?
6.2.7 Gaat samenwerken echt over het bereiken van win-win situaties?
6.2.8 Werken organisaties echt samen?
6.3 Kunst en kunde in samenwerken
6.3.1 Achter elke kunstenaar schuilt een ambachtsman!
6.3.2 Als de vorm er niet is, bieden techniek en patronen houvast!
6.4 Tot slot
Bijlagen
Over de auteurs
Literatuur
Noten
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal