Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Organiseren tussen organisaties

Inrichting en besturing van samenwerkingsrelaties

Specificaties
Gebonden, 167 blz. | Nederlands
2e hands artikel | 1e druk, 2005
ISBN13: 9789055944200
Rubricering
2e hands artikel 1e druk, 2005 9789055944200
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Bijna geen enkele organisatie zit op een eiland. In deze tijd is dat vrijwel onmogelijk. Je hebt elkaar nodig, wil je nog wat betekenen. Maar hoe kun je gezamenlijk als groep, in een keten, met partners, in een netwerk, in een alliantie, beter de individuele én gezamenlijke doelen bereiken dan ieder voor zich? De besturing en onderlinge verhoudingen binnen een groep kennen een geheel eigen dynamiek. Het gaat over het vrijwillig loslaten van 'beetjes' autonomie in de verwachting dat het loslaten voordelen oplevert.

En als je dan gaat samenwerken, hoe kom je dan tot de keuze voor de beste vorm van die samenwerking en hoe organiseer je een samenwerking zodanig dat deze constructief is? Ervaringen met samenwerkingsverbanden leren ons dat het succes ervan in hoge mate samenhangt met de vaardigheden van de mensen en de organisaties die deelnemen aan een samenwerking. Hoe organiseren we onszelf zodanig dat we onze samenwerkingsambitie ook kunnen waarmaken? Deze drie onderwerpen ­ groepsvorming, alternatieve samenwerkingsvormen en samenwerkingsvaardigheid ­ staan als kernthema's voor bestuurders, managers en professionals centraal in dit boek.

De auteurs zijn werkzaam als adviseurs en managers bij het organisatieadviesbureau Twynstra Gudde. Zij raakten gefascineerd door vraagstukken waar zij bij betrokken raakten op het gebied van samenwerking en zijn op zoek gegaan naar literatuur én best practices, niet alleen in Nederland maar ook daarbuiten. Het resultaat is een boek dat bestuurlijk en managerial bruikbare en hanteerbare handvatten bevat voor het succesvol initiëren en onderhouden van samenwerkingsrelaties.

Het boek werd genomineerd voor de titel Managementboek van het jaar en later ook genomineerd voor de OOA Publieksprijs.

Specificaties

ISBN13:9789055944200
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:167
Druk:1
Verschijningsdatum:1-1-2005
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (1)

recensie
Organiseren tussen organisaties
Harold Janssen | 28 februari 2006
Om de een of andere reden roept 'the survival of the fittest' primair beelden op van elkaar bevechtende organismen en het recht van de sterkste. Dat terwijl 'to fit' toch echt iets anders betekent en het bij 'the fittest' dus in de eerste plaats gaat om het als beste passen in, en kunnen omgaan met, je omgeving. De evolutie heeft dan ook per saldo een voorkeur voor de meest coöperatieve boven de meest competitieve. Maar beide strategieën komen natuurlijk voor en ook nogal door elkaar heen. De mensheid is daar het mooiste voorbeeld van.
Lees verder

Over Edwin Kaats

Edwin Kaats is als partner en adviseur verbonden aan Common Eye. Daarvoor werkte hij als partner bij Twynstra Gudde. Hij studeerde Logistiek Management en Economische Geografie. Hij promoveerde in 2008 in Tilburg op het proefschrift 'Bestuurders zijn van betekenis, allianties en netwerken in bestuurlijk perspectief'. Als (bestuurs)adviseur is hij altijd op zoek naar effectieve verbindingen. Hij helpt organisaties die aan de wieg staan van een nieuwe samenwerking, of waar de samenwerking verbeterd moet worden. Gedwongen of vrijwillig. Kaats: 'Samenwerking is vooral betekenisvolle relaties ontdekken, ontwikkelen en benutten'. Hij doet dat in een breed scala aan soorten organisaties: publiek en privaat en in allerlei sectoren. 'Ik heb geleerd dat een gemeenschappelijke ambitie een belangrijk ijkpunt is voor elke samenwerking. Zonder die gemeenschappelijke ambitie verliest de samenwerking haar richting en aantrekkingskracht.' Naast zijn advieswerkzaamheden besteedt hij tijd aan onderzoek. Hij ontwikkelt praktische hulpmiddelen op het gebied van samenwerkingskunde, alliantiemanagement en collaborative leadership. Hij doet dat zoveel mogelijk in samenwerking met collega’s, vakgenoten en opdrachtgevers. Zijn laatste boek “Leren samenwerken tussen organisaties” (Kaats en Opheij, 2012) werd managementboek van het jaar 2013. Hij verzorgt regelmatig trainingen over de thema's Samenwerking en Alliantiemanagement. Hij is medeoprichter en partner van Common Eye, gespecialiseerd in samenwerken in allianties, netwerken en partnerships.

Andere boeken door Edwin Kaats

Over Wilfrid Opheij

Wilfrid Opheij is bestuursadviseur, medeoprichter en partner van Common Eye – Samenwerken in allianties, ketens en netwerken. Hij schreef samen met Edwin Kaats het boek 'Leren samenwerken tussen organisaties', dat in 2013 werd verkozen tot Managementboek van het jaar. In 2008 promoveerde hij in Tilburg op een proefschrift getiteld “Bestuurders zijn van betekenis, allianties en netwerken in bestuurlijk perspectief” en sinds 1987 is hij organisatieadviseur. Hij leerde dat vak bij Twynstra Gudde waar hij meer dan 25 jaar aan verbonden was, waarvan 17 jaar als partner. De complexe en betekenisvolle vraagstukken van deze tijd kan niemand alleen oplossen. Samen kun je meer bereiken dan ieder afzonderlijk. Samenwerken is nodig maar niet vanzelfsprekend. Opheij helpt bestuurders, managers en professionals die samenwerking betekenis, vorm en inhoud te geven. Daarbij gaat het niet alleen om de rationele en inhoudelijke overwegingen. Het gaat ook om de persoonlijke relaties en het recht doen aan de maatschappelijke, organisatie- en persoonlijke belangen. Voor bestuurders betekent dit dat zij hun 'vermogen tot verbinden' moeten ontwikkelen. Weinig is zo praktisch als een goede theorie. Wilfrid Opheij werkt met veel plezier aan adviesopdrachten en vindt het tegelijkertijd van belang om ook te conceptualiseren wat er gaande is. Vandaar dat hij ook doceert, onderzoekt en publiceert.

Andere boeken door Wilfrid Opheij

Inhoudsopgave

Voorwoord
Dankwoord

1 Introductie
1.1 Aanleiding voor dit boek
1.2 Het centrale thema
1.3 Een ontluikende 'body of knowledge'
1.4 Welke lezers willen wij aanspreken
1.5 Hoe is het opgebouwd

2 'Organiseren tussen organisaties' gepositioneerd
2.1 Een oud fenomeen dat nieuwe betekenis krijgt
2.1.1 Het private domein: van T-Ford naar Smart
2.1.2 Het publieke domein: van bestuurder
2.1.3 Publiek private samenwerking
2.2 Je ziet het dagelijks om je heen
2.3 Organiseren tussen organisaties gedefinieerd
2.4 Drie invalshoeken

3 Positie kiezen!
3.1 Wie niet kiest, verliest
3.1.1 Redenen om te participeren in groepen
3.1.2 Groepsvorming als nieuw element in de strategische besluitvorming
3.1.3 Kernvragen
3.2 Het kiezen van positie in een groep
3.2.1 Omgaan met de spelregels van een groep
3.2.2 Anatomie van de groep
3.2.3 Het keuzeproces
3.2.4 Omgevingsanalyse
3.2.5 Zelfanalyse
3.2.6 Matchen van ambities
3.3 Reflectie

4 Een effectieve samenwerking bouwen!
4.1 Kernvragen
4.2 Van kernvragen naar grondvormen van samenwerking
4.3 Vier grondvormen van samenwerking
4.3.1 Transactioneel samenwerken
4.3.2 Functioneel samenwerken
4.3.3 Verkennend samenwerken
4.3.4 Ondernemend samenwerken
4.4 Keuzes per grondvorm
4.5 Find, Get, Start, Run, Restructure!
4.6 Sleutelvaardigheden bij het aangaan van samenwerkingsrelaties
4.7 Reflectie

5 Een samenwerkingsvaardige organisatie ontwikkelen
5.1 Kernvragen
5.2 Bepalen van ambitie
5.2.1 Samenwerken als incidentele oplossing
5.2.2 Samenwerken als structureel instrument
5.2.3 Samenwerken als 'way of life'
5.2.4 De verschillende ambitieniveaus op een rij
5.2.5 Kiezen van een passende ambitie
5.2.6 Balanceren tussen 'willen' en 'kunnen'
5.3 De ene organisatie is de andere niet!
5.4 Aangrijpingspunten voor verandering en veranderinterventies
5.4.1 Strategie: bewuste samenwerkingsstrategie vanuit kerncompetenties
5.4.2 Structuur: samenwerken als verantwoordelijkheid
5.4.3 Systemen: samenwerken in transparante systematieken
5.4.4 Cultuur: de organisatie als werkgemeenschap
5.4.5 Managementstijl: naar 'wederzijdse beïnvloeding'
5.4.6 Personeel: samenwerken als individuele vaardigheid
5.5 Interventies op rij
5.6 De rol van de bestuurder
5.7 Reflectie

6 Geen kunst zonder kunde!
6.1 Eén kant van de medaille
6.2 De andere kant van de medaille!
6.2.1 Kiezen bestuurders wel rationele oplossingen?
6.2.2 Bepalen bestuurders en managers werkelijk de koers?
6.2.3 Is de toekomst belangrijker dan het verleden?
6.2.4 Does structure follow strategy?
6.2.5 Is de werkelijkheid te vangen in structuur en overzicht?
6.2.6 Zien mensen de werkelijkheid op dezelfde manier?
6.2.7 Gaat samenwerken echt over het bereiken van win-win situaties?
6.2.8 Werken organisaties echt samen?
6.3 Kunst en kunde in samenwerken
6.3.1 Achter elke kunstenaar schuilt een ambachtsman!
6.3.2 Als de vorm er niet is, bieden techniek en patronen houvast!
6.4 Tot slot

Bijlagen
Over de auteurs
Literatuur
Noten

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Organiseren tussen organisaties