

Cor Molenaar is directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy. Daarnaast is hij emeritus Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de retail als de dienstverlening. Hij is auteur van verschillende boeken, waaronder Het einde van concurrentie en Demand Driven Business Strategy.
Meer over Cor MolenaarActie!
Noodplan voor de retail
Samenvatting
Consumenten blijven weg uit de winkelstraten en kopen massaal op internet. Ondernemers sluiten hun zaak, binnensteden zijn minder aantrekkelijk en winkelgebieden raken in verval.
Wake up call
We zien het om ons heen en lezen erover in de krant. De recent aangekondigde nieuwe strategie van De Bijenkorf klonk als een wake-up-call, hard en duidelijk. Door internet verandert het consumentengedrag, er zijn bedreigingen voor stenen winkels maar ook voor webwinkels en wat betekent dit alles voor logistieke processen? Hamvraag: hoe kunnen winkeliers het tij keren en hoe kunnen gemeentes daarbij helpen?
Adviezen aan winkeliers en bestuurders
In dit afsluitende boek in de trilogie over de veranderende retailmarkt, behandelt Cor Molenaar nadrukkelijk de kansen en mogelijkheden en geeft hij concrete adviezen aan winkeliers, gemeentelijke bestuurders en andere betrokkenen. Maar laat ook zien hoe er geklungeld wordt door gemeentes. 'Er is sprake van een herstructurering, disruptie, het gaat om de leefbaarheid van binnensteden en centra. Help de winkels, anders blijft er geen binnenstad over. Ook gemeentes moeten gaan begrijpen dat een plaats zonder winkels een dode plaats is waar niemand wil wonen!'
Voorbeelden uit de praktijk:
Actie! legt zwakke plekken bloot en geeft in elk hoofdstuk gerichte adviezen voor actie! Concreet, to the point en zonder blad voor de mond. De auteur benoemt man en paard, zoals het fiasco van Arnhem en de kansen van Veghel en Venlo.
Trefwoorden
retail internet digitale disruptie winkelen webwinkel gemeente verandering binnensteden koopgedrag leegstand marketing winkelgebieden klantbeleving strategie concurrentie leveranciers onroerend goed huurprijzen logistiek webshop parkeerkosten supply chain voorraadbeheer financiering ondernemerschap openingstijden horeca entertainment
Trefwoorden
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Achtergrond van de huidige ontwikkelingen
2 Is de winkel nog te redden?
3 De veranderingen: digitale disruptie
Veranderingen, kansen en acties
4 Winkels, er is nu actie nodig!
5 Ontwikkelingen bij (e-)retailers, webwinkels
Gemeentes en leveranciers moeten veranderen
6 Gemeentes, een belemmerende factor bij veranderingen
7 Veranderingen bij leveranciers en in de logistiek
Epiloog: Noodplan winkels – niet afwachten maar actie!
Veghel, van lelijk eendje tot mooie zwaan?
De wake-up call van de Bijenkorf
Shopping 2020
De boeken van Cor Molenaar over winkels en retail
Over Cor Molenaar
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal