Wickie de Viking (what's in a name!), en albums van Suske en Wiske en Asterix en Obelix hadden bij mij de wreedheid van deze Noordse monsters al wat tot normalere proporties terugbracht. Maar niettemin ben ik wel blij met het boek De Vikingen zijn terug van Steve Strid. Eindelijk wat humor in het schap van de vaak toch wat saaie managementboeken. En het nodige inzicht.
In vijftig korte hoofdstukken met een Noord-Europese (laten we zo het huidige leefgebied van de vroegere Vikingen maar noemen) levenswijsheid, het zogenaamde Viking-manifest, als uitgangspunt. En deze wijsheid vervolgens vertaald naar een managementwijsheid of -tip. Ok, het is geen diepgaand onderbouwde literatuur met fraaie schema's, 'tig-stappenplan', of altijd onmiskenbare en vaak per boek al vernieuwde trends die je morgen kunt gaan implementeren. Niets van dat alles. Gewoon hands-on: 'Pak je wapen, je hersens en je moed bijeen. Het is tijd om je aanval te plannen.'
Je gaat toch opeens heel anders kijken naar bedrijven als Absolut, Nokia, Volvo, H&M, Lego, IKEA, Saab, Ericsson...
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.