Op welke manier kan je vastgeroeste manieren laten zien én veranderen? Met humor bereik je meer dan je denkt. Meestal is er in humor een kern van waarheid, een punt waarvan iedereen snapt dat het vreemd is dat het ook anders kan.
Makkelijk lachen
In zijn debuut Waarom (n)iemand bij je wil werken laat Jesse Geul je lachen, zodat zijn boodschap gegarandeerd binnenkomt. Wat dat betreft heeft hij het makkelijk gehad, want dit boek gaat over recruitment. En laten we eerlijk zijn, dat is soms lachwekkend. Iedereen die weleens een vacature heeft gelezen, kan er een grap over verzinnen. Over tenenkrommende taal, of een totaal onbegrijpelijke functiebeschrijving. Ook sollicitatiegesprekken zijn materiaal voor stand-up comedy. Vertel eens, waar zie jij jezelf over 5 jaar? Nou, heb je een momentje? Mijn glazen bol zit nog in mijn tas.
Normaal doen
Humor is natuurlijk niet verplicht in een boek over recruitment. Het gedegen Handboek werving en selectie leert je bijvoorbeeld alle ins en outs, tot aan de wettelijke details. Die grondigheid mis je in het boek van Geul, maar dat heeft dan ook een andere boodschap. Die is zoiets als: ‘Kunnen we nou alsjeblieft een keer normaal doen met recruitment?’
Die boodschap is trouwens bloedserieus. Als je goede mensen wilt vinden voor je bedrijf, en die ook nog wilt binnenhalen, moet je volgens Geul stoppen met nodeloos moeilijk doen. Wat is het nut van een hele lijst eisen, met woorden die zelfs de afdeling zelf niet begrijpt?
Veel werving gebeurt vanuit een zo-hebben-we het-altijd-gedaan. We zijn er met z’n allen gewend aan geraakt en kijken niet meer of het ook echt werkt. Geul signaleert dat sollicitanten afhaken bij vacatures vol containerbegrippen en geeft tips die je helpen losbreken uit de beige sleur.
Onderbouwd
In Waarom (n)iemand bij je wil werken neemt Geul je mee langs drie fases van recruitment: vacature, sollicitatie en selecteren. Elk hoofdstuk begint met een vervolgverhaal over een bedrijf dat een nieuwe marketingmedewerker zoekt. Dat lijkt misschien flauw, maar het verhaal is zowel grappig als illustratief. Ik verslikte me bijna in mijn koffie toen ik de scène las over twee kletsende gen-Z vriendinnen.
Dit boek barst uit zijn voegen van humor. Dat maakt de boodschap duidelijk, het helpt ook bij het opnemen van de informatie. Want die geeft Geul zeker. Hij geeft goed onderbouwde alternatieven voor niet-werkende werving en selectie. Zijn betoog voor een normaal leesbare advertentie is bijvoorbeeld sterk. Al komt hij pas echt op stoom bij het gesprek. Geul is voorstander van gestructureerd interviewen, een bewezen vorm die vreemd genoeg veel weerstand oproept. Hij legt de noodzaak uit met informatie met stevige onderzoeksresultaten en feilloze redenatie.
Geul zoekt de pijnpunten op in recruitment. Hij constateert een verouderde focus op het bedrijf in plaats van de sollicitant. Hij gooit daarbij het roer niet om door een volledige focus op sollicitanten. Het is normaal en nodig om eisen te stellen aan mensen die je voor een functie wilt aannemen. Hou er alleen wel rekening mee dat diezelfde mensen ook iets te wensen hebben.
Dit boek geeft een geloofwaardig antwoord op de titelvraag. Mensen willen bij je werken omdat je in de werving en selectie ook rekening houdt met hun wensen. Maar ze willen bij je blijven werken om dezelfde reden. Een van de antwoorden van Geul gaat over doorgroei, waar hij uitgebreid op ingaat.
Hou rekening met de trend
Waarom (n)iemand bij je wil werken is een boek voor wie al bekend is met recruitment. Voor die doelgroep is het een mix tussen wake-up call en aanvulling. Wanneer je vastgeroest bent in de standaard sollicitatie- en selectieprocedure, moet je eigenlijk dit boek lezen. Daar zit de crux: mensen komen pas in beweging als het ongemak te groot is. Vastgeroest betekent vaak: alles gaat zijn gangetje zonder grote ongemakken. Waarom zou je dan een boek vol opschudding lezen?
Als we Geul mogen geloven, kunnen we alles niet lang meer zijn gangetje laten gaan. Het is gewoon niet houdbaar met de trend van personeelstekort.
Zijn boodschap past daarmee bij andere boeken over ontwerpen als arbeidsmarkt en werkgeluk. Of de trend sterk genoeg is om de mensen te bereiken die het echt nodig hebben, is de vraag. Geul heeft in ieder geval de leukste vorm gekozen. Want als we dan toch moeten veranderen, dan maar met humor.
Over Hans de Witte-van Mierlé
Hans de Witte - van Mierlé is coach, projectmanager en trainer. Hij werkt in het sociaal domein, met als specialisaties participatie, gedragsverandering, brede samenwerking en transitietrajecten.