In twee delen deelt Remko van der Drift zijn vele inzichten en concrete tips voor leidinggevenden. In deel 1 van Leidinggeven met falen en opstaan staat het team centraal, in deel 2 de leidinggevende zelf. Om met het team te beginnen: dat bestaat natuurlijk uit mensen. En die maken fouten. In de inleiding staat een tegenwerping die Van der Drift in zijn werk vaak vast hoort: Ja maar, moeten we fouten dan maar vieren? Of fouten maken om het fouten maken? Nee, natuurlijk niet. Een fout is geen feestje, een fout is een feit. Het gaat erom hoe je ermee omgaat.
Fout-veiligheid
Hoe kun je als leidinggevende zorgen voor psychologische fout-veiligheid? Het goede voorbeeld geven is een goed begin. Zorgen dat je openstaat voor tegenspraak. En door fouten op en productieve manier te bespreken. Fout-vriendelijk bij voorkeur. Van der Drift houdt een pleidooi voor meer zachtheid. Maar… is dat niet verschrikkelijk soft? Niets daarvan, blijkt uit onderzoeken. Vriendelijkheid zorgt voor stressreductie en een beter immuunsysteem. En lachen bij fouten ook (niet weglachen, maar met oprechte plezier). Minder ziekteverzuim dus, beste manager!
Zelfhulpboek
Bij deel 2 schrijft Van der Drift een disclaimer voor leidinggevenden die niet dol zijn op zelfhulpboeken. Dat wordt het namelijk best wel. Hij daagt ze uit om uit hun comfortzone te stappen en de jeuk toe te laten. Het gaat in deel over het zelfbeeld en het ego. En vooral hoe je op ‘ego-dieet’ kunt voor een slanker ego. Over wat je van jezelf moet en waar dat vandaan komt. Met veel reflectie en een meditatie en oefeningen om jezelf objectiever te kunnen waarnemen en beoordelen.
Foutje of trial-and-error?
Nuttig is de indeling in soorten fouten: eenvoudige fouten, eenvoudige probeersel-fouten, complexe fouten en complexe probeersel-fouten. De ‘gewone’ fouten zijn dingen die domweg misgaan. Waar je van kunt leren: wat moet je voortaan anders doen? En bij de complexe fouten: hoe kunnen we de boel beter inrichten? Probeerselfouten horen bij trial -and-error, bij het experimenteren en leren. Het past bij Lean-denken en Design Thinking, waarbij je accepteert dat de eerste versies van wat je oplevert nog fouten kunnen bevatten. Die je vaak pas na de oplevering ontdekt.
Wel feest
Leidinggeven met falen en opstaan bied leidinggevenden vele inzichten met een stevige wetenschappelijke basis. Brene Brown, de mindsettheorie van Carol Dweck, psychologische veiligheid volgens Amy Edmonson, de bronnenlijst is al inspirerend. De voorliefde van Van der Drift voor ACT, acceptance en committent therapie (of liever ‘tools’), en de werking van ons brein zorgt ook voor nuttige kennis en praktische tips. Leidinggeven met falen en opstaan bevat oefeningen die je meteen met je team kunt doen. De hoofdstukken eindigen met aansprekende filmpjes, een ‘routekaart’ en een scorekaart om te zien wat je nog te ontwikkelen hebt. De vele herkenbare voorbeelden, ook van de auteur zelf, vertalen de theorie naar de praktijk. Met de vrolijke opmaak en de heerlijke illustraties is Leidinggeven met falen en opstaan een feest om te lezen!
PS: ik heb een tip van Van der Drift opgevolgd om mijn eigen faal-acceptatiespieren te trainen. Er staat een opzettelijk gemaakte fout in mijn tekst. Een pijnlijke. Die heb ik dus zo opgestuurd. Au, au. Wat dacht jij toen je die zag? Een recensent is ook maar een mens, toch?
Over Liesbeth Tettero
Liesbeth Tettero is trainer en coach in het openbaar bestuur (www.publice.nl) en van ambitieuze vrouwen (www.feministerie.nl).