Recensie

101 beïnvloedingstechnieken - ‘Alles wat je moet weten om meters te maken’

Met 101 beïnvloedingstechnieken laat Nicol Tadema zien hoe subtiele psychologische principes werken in tekst en presentatie – en hoe gemakkelijk je er zelf voor valt. Haar boek staat vol praktische voorbeelden en creatieve vondsten. In haar recensie belicht Dymph Neeteson de impact én toepasbaarheid van deze technieken.

Dymph Neeteson | 10 september 2025 | 1-2 minuten leestijd

Het duurde even voordat ik het boek 101 beïnvloedingstechnieken van Nicol Tadema uit had. Niet omdat het saai was – integendeel. Alleen, er zijn maar zoveel beïnvloedingstechnieken die je hersenen in één keer kunnen verwerken. Althans, zo werkt dat bij mij.

bekende technieken

Veel technieken kende ik (gelukkig) al, maar ik heb toch wat hoekjes van pagina’s omgevouwen. Voor de nieuwe inzichten. Of de bekende technieken die ik wat vaker wil gebruiken. Zo kan ik deze later makkelijk terugvinden. Omdat na twee kinderen mijn geheugen op een floppydisk lijkt, je weet wel, die van vroegâh: beperkt geheugen, en niet zomaar meer toegankelijk.

Practice what you preach

Wat me opviel, Tadema past haar eigen principes heerlijk consequent toe. Zelf gaat het me net iets te ver, maar ze geeft presentaties in een doktersjas, omdat dit autoriteit uitstraalt. Een mooier voorbeeld van practice what you preach, krijg je niet. Alhoewel haar hele boek uiteraard uit elkaar barst van de beïnvoedingstechnieken, zowel visueel als tekstueel.

Ook slim: die QR-codes in haar boek die verwijzen naar een hoofdstuk van haar vorige bestseller. Ik scande er eentje en nu sta ik op haar mailinglijst. Ben ik daar mooi weer ingetrapt.

Voor een startende copywriter is 101 beïnvloedingstechnieken een geweldig boek. Alles wat je moet weten om meters te kunnen maken. Voor de meer belegen copywriter vind ik het een uitstekend boek om je kennis langs te leggen, op te frissen en (hier en daar) mee aan te vullen.

Over Dymph Neeteson

Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden