Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Brand Breakout

Nirmalya Kumar, professor marketing en mededirecteur van de Aditya Birla India Centre aan de London Business School, en Jan-Benedict Steenkamp, professor marketing aan UNC Kenan-Flagler, leveren een uitstekende prestatie met hun boek 'Brand breakout'. Het heeft de ondertitel 'Hoe merken uit opkomende markten de wereld veroveren'.

Johan Bel RM | 12 maart 2014

De wereld is tegenwoordig ons speelveld en daarin wisselen de spelers van positie. De beide schrijvers laten in ‘Brand breakout’ zien hoe deze veranderingen gestalte krijgen, hoe bedrijven uit opkomende markten een wereldwijde positie veroveren, dominanter worden en aan hun merk bouwen. Zeer herkenbaar en bovendien uitstekend onderbouwd. Kumar en Steenkamp hebben zichtbaar grondige research gedaan. In het qua tekst redelijke lijvige boek worden acht strategieën beschreven waarmee bedrijven wereldwijd hun merk kunnen neerzetten. Dat zijn: - De Aziatische schildpad - Van bedrijfsmarkt naar consumentenmarkt - De diaspora - Merken overnemen - Positieve campagne - Cultuurgoed - Natuurlijke rijkdommen - Nationale kampioenen Per hoofdstuk worden deze acht routes weergegeven. Daarin zit steeds een logische opbouw met achtergronden, beschrijving van de strategie, theorievorming en praktische voorbeelden. Dat laatste is nodig en waardevol om de boodschap te begrijpen. De merken in ‘Brand breakout’ raken bovendien deels al bekend in ons land en dat komt ten goede aan de herkenbaarheid. Als je oplet zie je om je heen gebeuren wat er in het boek beschreven wordt. Het verhaal is inhoudelijk erg sterk. Zeer praktisch is ten slotte dat ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting: 'Om te onthouden'. Goed boek dus, op strategisch marketingniveau, heel leerzaam. De enige vraag die rest is voor welke doelgroep dit boek interessant is, niet iedere marketeer is nou eenmaal actief in een internationaal spel. De waarde is m.i. tweeledig. In de eerste plaats is Brand Breakout een uitstekend studieboek voor opleidingen op het gebied van marketing- en communicatiestrategie. Het theoretisch kader is sterk. Ten tweede is dit boek praktisch genoeg om toe te kunnen passen in de dagelijkse praktijk, bij bedrijven die internationaal actief zijn. Het is niet alleen leerzaam voor Aziatische bedrijven die de wereld willen veroveren, maar ook voor Westerse bedrijven die hun marktpositie willen verdedigen of juist nog groeiambitie hebben in andere werelddelen.

Over Johan Bel RM

Johan Bel RM is sinds 2009 mede-eigenaar van het marketingbureau Acsense. Acsense ondersteunt MKB-bedrijven in het oosten van het land met strategische en duurzame marketing. De focus ligt daarbij op duurzame energie, afval- en watermanagement, maakindustrie, bouw en infra. Bels achtergrond ligt in de industrie en groothandel, waar hij in 22 jaar tijd meerdere marketing- en commerciële directiefuncties heeft bekleed. Hij heeft als opleidingen HEAO-CE, Nima-C en WO-bedrijfskunde en is geaccrediteerd Register Marketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Jan-Benedict Steenkamp, Nirmalya Kumar
Brand Breakout

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden