Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Succesvol ondernemen met de kracht van kleur

Wat is het effect van een kleur en van bepaalde kleurstellingen? Jacqueline van Tol legt in haar vlotgeschreven boek 'Succesvol ondernemen met de kracht van kleur' de betekenis van kleuren uit. Wilt u met uw onderneming of evenement een bepaalde uitstraling hebben of wilt u het werkklimaat van medewerkers verbeteren? Aan de hand van dit boek kunt u bepalen welke kleuren daaraan bijdragen.

Jolanda Thelosen | 8 maart 2011

Met het boek 'Succesvol ondernemen met de kracht van kleur' richt Jacqueline van Tol zich op ondernemers en leidinggevenden. Zij wil hen de mogelijkheid bieden kleur te gebruiken om hun bedrijf en zichzelf succesvol neer te zetten. Hoe beter de onderneming haar identiteit vorm geeft, des te makkelijker zullen de doelgroepen zich met de onderneming identificeren en dat levert een positieve beeldvorming op. Kleur kan volgens Van Tol bijdragen aan een heldere boodschap, gezond werkklimaat, gemotiveerde medewerkers en persoonlijk imago. Zij belicht de zakelijke en persoonlijke kant. Het boek bestaat uit twee delen. 1. Corporate image: het bedrijf is het uitgangspunt. Medewerkers die samen de onderneming vormen, willen een positief beeld bij hun doelgroep creëren. Wat zijn dan de mogelijkheden van kleuren? 2. Personal image: in het tweede deel staat uw persoonlijke uitstraling en kracht centraal. Deze opbouw in twee delen resulteert er jammer genoeg in, dat de lezer sommige informatie dubbel of zelfs nog vaker krijgt. De lijst met kleuren en de betekenis ervan wordt herhaaldelijk gepresenteerd. Eén overzicht met kleuren zou volstaan. De auteur geeft tal van voorbeelden van kleurstellingen die ondernemingen gebruiken. Wat doet het blauw van KLM met een reiziger? En wat doet de wijziging van de kleurstelling van Postbank-blauw naar het ING-oranje met klanten? Verder krijgt de lezer uitleg over lichtgolven, kleur en biodynamische verlichting. Elke kleur heeft, volgens Van Tol, haar eigen trilling, energie, warmte, vorm en klank. Juiste belichting kan een positieve invloed hebben op de gezondheid en het welbevinden van mensen. Van Tol geeft een helder beeld van de betekenis van kleuren. Zij gaat hier wat mij betreft ook voldoende diep op in. In haar boek bespreekt ze het gevoel dat mensen bij een bepaalde kleur hebben, de fysieke gevolgen ervan en ook de toepassingsmogelijkheden in interieur en zelfs in voeding. Een oefening met kleurademhaling voert voor mij te ver. Het eerste deel van het boek vind ik het meest interessant. Vooral de toelichting op de kleuren voor persoonlijk en zakelijk gebruik en hoe kleur een team kan versterken, ervaar ik als waardevol. Het globale gevoel en de betekenis van een kleur zijn meestal wel bekend. De detailinformatie over kleuren en met name de voorbeelden inspireren me; ze zetten aan om met frisse blik te kijken. Het tweede deel van het boek geeft mij een gevoel van herhaling van informatie. In het boek staat op een pagina een kleurenvergelijking van banken. Welke kleuren gebruiken deze ondernemingen en wat doet dit met klanten. Meer van dit soort voorbeelden zouden het boek nog interessanter maken. Een dieper inzicht in een bepaalde branche, de kleurstellingen daarbinnen. Wie onderscheidt zich dan qua kleur?

Over Jolanda Thelosen
Jolanda Thelosen is consultant en interim-manager op het gebied van marketing, communicatie en reputatiemanagement via Colorful you. Zij is gespecialiseerd in het verstevigen van de reputatie van organisaties en personal branding van managers en medewerkers. Ze is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden