Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Competentiemanager

Must read! Op het moment dat in de inleiding van een boek 'Werknemers worden benoemd als bron voor concurrentievoordeel van organisaties' word ik erg vrolijk. Wanneer daarna ook nog eens de zin volgt; 'Talentmanagement vaak wordt gezien als tactisch probleem op de korte termijn en niet als integrale component van de lange termijn bedrijfsstrategie', gaat bij mij de applausmachine aan. De inleiding vormt de opmaat voor het zeer interessante boek 'De competentiemanager' van Koen Dewettinck et al. Het boek komt op een zeer makkelijk bereikbare plaats in mijn boekenkast te staan.

Richard van der Lee | 30 mei 2012

Degene die denkt dat hooggeleerde heren, die werkzaam zijn bij een topuniversiteit in België, alleen maar stoffige boeken kunnen schrijven komt in deze bedrogen uit. 'De competentiemanager' is zeer leesbaar en de auteurs schuwen scherpte zeker niet. Feilloos worden herkenbare zwakke plekken binnen organisaties blootgelegd. De inhoud was voor mij niet verrassend, aangezien grote delen overeenkomen met mijn eigen gedachtegoed en de artikelen en dissertatie die ik hierover heb gepubliceerd. De auteurs hebben echter de gave de zwakke plekken in diplomatieke bewoordingen duidelijk te maken. Chapeau! Over talent gesproken. Wat in dit boek wederom wordt bevestigd, is dat HRM in veel gevallen nog steeds niet het talent heeft om het belang van talentontwikkeling bij de besluitvormers binnen organisaties over de bühne te brengen. Hierdoor worden veel kansen gemist en dat is feitelijk al jaren het geval. Anderzijds mogen de besluitvormers dit zichzelf ook aanrekenen, aangezien er al veel gezegd en geschreven is over het belang van talentontwikkeling, inclusief de profits voor de driehoek klant-organisatie-werknemer. Kortom, het niet op een juiste wijze opzetten en verder ontwikkelen van talent binnen organisaties is aantoonbare vernietiging van financieel en menselijk kapitaal. En dit allemaal omdat talentontwikkeling binnen organisaties vaak wordt gezien als kostencomponent en niet als potentiële opbrengstencomponent. Oorzaken hiervoor voor dit laatste zijn mijns inziens het veelal ontbreken van een deugdelijke 'Visie op talent', 'Traditioneel en niet dienend leiderschap' en 'Ondernemerschap gebaseerd op het zoveel mogelijk ontwijken van risico's'. Zoals de auteurs terecht constateren zijn de diverse geconstateerde tekortkomingen uitvloeisel van een traditionele kijk op organisatiestructuur en organisatiecultuur. In dit geval veelal top-down ingericht qua structuur en command & control qua cultuur. Dit aangevuld met het hokjes- en functiedenken binnen het HRM-domein. Deze combinatie geeft gelijk de geweldige uitdaging aan waar organisaties voor staan om de klanten en juiste werknemers te binden, maar vooral te boeien. Hier zit ook vaak de bottleneck; De klant als uitgangspunt. Veel organisaties hebben nog steeds een interne focus en van 'Buiten naar binnen kijken' wordt alleen met de mond beleden. De auteurs pleiten in deze dan ook voor flexibilisering van organisaties met als doel het realiseren van een optimale match tussen de werknemers en hun talenten en de (potentiële) klanten. Hierbij is een functie slechts een kader met daarbij de benodigde faciliteiten en optimale ruimte. Ik ben het hier mee eens alleen vind ik dat de auteurs niet ver genoeg gaan. Verregaande vloeibarisering van organisaties is reeds een zichtbaar vervolg op de genoemde flexibilisering. Hierbij is binnen organisaties een vaste kern aanwezig voor coördinatie en specifieke functies. Daaromheen zwermt een optimale flexibele schil. Deze organisatie past zich continu aan op de markt en anticipeert op toekomstige ontwikkelingen. Het benodigde talent voor de (interne) klantvraag wordt dan tijdelijk ingevlogen en vliegt weer uit na het oplossen van het vraagstuk. Dit scheelt tijd, geld, zorgt voor een optimale match tussen talent en klant. HRM zou hier overigens als eerste mee kunnen starten. Daarnaast wordt met vloeibarisering een betere invulling gegeven aan de hybride arbeidsmarkt die snel nadert en de groeiende groep ZZP'ers. Leesadvies: Het boek is een must-read voor allen die talentontwikkeling zien als core-business. Kortom, voor iedere leidinggevenden en besluitvormer is het boek mijns inziens interessant maar laat ik in dit geval vooral degenen te maken hebben met de driehoek klant-organisatie-werknemer niet vergeten. 'De Competentiemanager' is een aanrader die ik zeker nog eens open zal slaan.

Over Richard van der Lee

Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Koen Dewettinck, Luc Sels, Geert van Hootegem
De Competentiemanager

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden