'Over Business Intelligence' geeft in 213 bladzijden een overzicht van de ontwikkeling van BI-tools. Verschillende auteurs benadrukken in hun bijdragen de toegenomen betekenis van BI, vooral nu de economische situatie organisaties overal ter wereld dwingt om de boekriem aan te halen. Meer inzicht, betere beslissingen en aanzienlijke kostenbesparingen zijn nodiger dan ooit. Maar er klinken ook waarschuwingen door. Zo stelt Jorgen Heizenberg van Capgemini dat het snel kunnen meeveranderen met de klant de uitdaging is voor de marketing- en sales organisatie van elke retailer. Zij zullen dan ook steeds meer toegang willen hebben tot relevante informatie om dit mogelijk te maken. Echter, de ICT-afdeling, die in veel gevallen verantwoordelijk is voor het maken van de rapporten, heeft andere uitdagingen. Daar staan kostenverlaging en omgaan met lagere budgetten hoog in het vaandel. Het leveren van meer informatie (lees: meer werk) past daar niet in. Hij pleit er daarom voor om de BI-competentie onder te brengen in een BI Competence Center (BICC) waarin business en IT samenwerken. Ook Robert Allewijn van ECLIPSEIT pleit ervoor in zijn bijdrage om business en ICT in een modulaire opbouw samen verantwoordelijk te laten zijn. 'Kan ik vertrouwen op de kwaliteit van de rapportages? Is de kwaliteit van de geleverde bedrijfsinformatie goed genoeg om op basis daarvan beslissingen te nemen? Vanuit deze optiek draait BI niet om de techniek - hoe noodzakelijk die ook is - maar dient de business leidend te zijn.' In de visie van Peter de Leeuw en Luc Alix van Sogeti Nederland is het tijd voor verandering. De business moet meer kracht krijgen om zelf te gaan voorzien in zijn data- en informatiebehoefte. De ICT-afdeling zal de business moeten voorzien van eenvoudige en intuïtieve doling. Dit stelt de gebruiker in staat om zelf op een eenvoudige manier analyses te maken. Dat het ondanks alle informatie lastig blijft om de juiste analyse te maken, blijkt bijvoorbeeld uit 'ageless', één van de negen retailtrends van dit jaar. De wereld van de generatie zilver is 'ageless'. In 2015 is meer dan vijftig procent van de Nederlandse bevolking veertig jaar. Maar uit onderzoek blijkt dat de leeftijd zoals bekend bij de burgerlijke stand niet altijd overeenkomt met hoe oud iemand zich voelt. Het blijkt dat consumenten steeds vaker verschillende gevoelsleeftijden hebben, die ook nog eens variëren per omgeving. Juist op die gevoelsleeftijd moeten klanten worden aangesproken als het gaat om merk en imago. De biologische leeftijd speelt meer een rol bij service of het gebruik van producten. Senioren willen dus mogelijk worden aangesproken als een twintigjarige, maar behandeld worden als een bejaarde. Konden klanten vroeger nog eenvoudig gesegmenteerd worden op leeftijd en inkomen, nu spelen hele andere variabelen een rol. Dit boek benadrukt het belang van en goede informatievoorziening. Dat is voor iedere beslisser noodzakelijk. Maar: voor wie niet weet naar welke haven hij zeilen wil, is geen enkele wind gunstig. Dat zei Lucius Anaeus Seneca al.
Recensie
Over business intelligence: Data is zilver, informatie is goud
In 'Over Business Intelligence' lichten experts van negentien bedrijven en organisaties die actief zijn in de ICT het fenomeen Business Intelligence (BI) toe. BI staat voor het verzamelen van informatie binnen de eigen handelsactiviteit. Het kan omschreven worden als het proces om gegevens om te zetten in informatie die vervolgens leidt tot kennis. BI heeft als doel om een competitief voordeel te creëren en wordt als waardevolle kerncompetentie beschouwd. Daar zit dus mooi de ondertitel van dit boek gevangen: data is zilver, informatie is goud, aldus Ruud Alaerds in het voorwoord.
Arie Buvens
|
19 mei 2010