De inhoud is in 'Je kunt me nog meer vertellen' verpakt in een verhaal waarin een schoolverlater aan zijn eerste baan begint. Vanuit dit gezichtpunt wordt communicatie toegelicht. Door het verhaal heen tref je kaders aan met een theoretisch kader. Dit is niet nieuw, je komt het in meerdere boeken tegen en meestal is het storend, maar in dit boek niet. Het kader geeft namelijk ook de verschillende gezichtpunten weer. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een theoriesamenvatting. Dan gaat het puur om de theorie, waarbij het verhaal uit het boek soms als voorbeeld gebruikt wordt. Een prima samenvatting eigenlijk. Dit is makkelijk indien je later iets terug wilt zoeken. Het verhaal van de schoolverlater die bij zijn eerste werkgever begint is natuurlijk een verpakking van de boodschap. Dit vergroot de toegankelijkheid en daarmee de leesbaarheid, maar het komt af en toe niet realistisch over. Gelukkig stoort dit niet tijdens het lezen. De schoolverlater is nieuw in het arbeidsproces en van daaruit wordt de persoonlijke communicatie toegelicht. Het boek blijft dan ook bij de basiselementen van communicatie. Het beschrijft wat er gebeurt en hoe mensen onderling communiceren, pure basis dus. Zaken als; zenders en boodschappen, je eigen referentiekader, de verschillende soorten vragenvormen, de aspecten van de boodschap, multiculturele verschillen in de boodschap en ineffectieve gedachten komen aan de orde. Maar dat is het dan ook voor het grootste deel. Enerzijds mist het boek daardoor diepgang. Anderzijds is het boek daardoor juist zeer geschikt om mensen bewust te maken hoe ze communiceren en dat niet communiceren dus eigenlijk niet bestaat. Vandaar dat de subtitel; 'persoonlijk communiceren op de werkvloer' ook waargemaakt wordt. De auteurs tippen even de effecten aan die mensen op elkaar hebben als ze communiceren en hoe je er invloed op kunt uitoefenen. Ze verwijzen de lezers wel naar andere theorieën zoals de RET ( Rationele Effectiviteit Training) en de roos van Leary. In het boek worden deze theorieën slechts aangestipt, de verwijzing is dan ook een welkome aanvulling. 'Je kunt me nog meer vertellen' is zeker een goed boek om mensen meer bewust te maken hoe communicatie nu in elkaar steekt. Het geeft de lezer via herkenbare situaties handreikingen hoe ze zichzelf kunnen verbeteren. Het is daarmee een aardig welkomstgeschenk voor schoolverlaters die je organisatie komen versterken.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.