In drie delen proberen de auteurs van 'De geheimen van effectief teammanagement' de beginnende manager tools aan te reiken waarmee hij invulling kan geven aan zijn pasverworven verantwoordelijkheid. Parkinson en Grossman wijzen op de verantwoordelijkheid van de professionele manager. Deze moet zich inzetten voor een productieve werkcultuur, een open klimaat waar alles kan worden gezegd, persoonlijke en professionele ontwikkeling en groei. Bovendien moet hij inspirator voor de afdeling zijn. Maar als er dan in de daarop volgende bladzijden gesproken wordt over het feit dat de professionele manager een goed mens moet zijn die respect verdient van zijn omgeving dan begint het bij mij te kriebelen. Dat wordt niet beter als er vervolgens rollen aan een professionele manager worden toebedeeld die te vergelijken zijn met: de goede leraar, de gevoelige adviseur en de vakkundige tuinier.
Bij het lezen heb ik mij er van moeten weerhouden om het boek weg te leggen, omdat het zo oppervlakkig en kinderachtig werd dat het als een belediging richting een ervaren lezer kan worden aangemerkt. Natuurlijk zijn medewerkers belangrijk en dient er ruimte te zijn voor ontwikkeling en groei. Maar het leiden van een team begint bij: visie, voorbeeldgedrag, transparantie en eerlijkheid. Of wel stuur het proces op: richting, ruimte, resultaat en rekenschap. Medewerkers zijn kostbaar maar aan het einde van de rit mag niet vergeten worden dat zij zich verhuren aan een/het bedrijf, dat er geld moet worden verdiend en dat als de nood aan de man is er 'krachtig' moet kunnen worden ingegrepen. Een recessie of dreigend faillissement keer je niet met gezellig polderen. Zaten er dan helemaal geen waardevolle onderdelen in het boek? Natuurlijk wel! Het is een boek wat een beginnend manager handvatten biedt en oefeningen ter oriëntatie. Het biedt inzichten die leerzaam zijn, zoals het voorbeeld van een succesvol directeur die gevraagd naar zijn succes meldde: 'Ik haal alle uitvluchten weg die mijn werknemers kunnen hebben voor mindere prestaties, door ze alles te geven wat ze nodig hebben zodat ze optimaal kunnen presteren'. Feitelijk betekent het dat werknemers geen excuus hebben waarom ze niet kunnen presteren. Daarnaast wordt ook in dit boek benadrukt dat luisteren, maar dan ook 'echt' luisteren belangrijk is! Je zult/kunt dan meer horen dan wat alleen met woorden wordt gezegd. Namelijk de verborgen boodschap achter de woorden. In de het voorbeeld van de tuinier is het niet alleen belangrijk dat de juiste planten blijven bloeien en verzorgd worden, maar is het net zo belangrijk dat het onkruid met harde hand wordt verwijderd. Dat vertaalt naar medewerkers in een team laat niets aan duidelijkheid over hoe een manager zijn rol in zou moeten vullen. Uiteindelijk begint alles met het werven van de juiste mensen. De zorgvuldigheid waarmee dat, in het boek, wordt beschreven en de doorstap die daarna gemaakt wordt naar het voeren van zinvolle functioneringsgesprekken zijn wat mij betreft de meest waardevolle 'tools' voor een beginnend manager in dit boek.
Over Dick Bos
Dick Bos (1958) studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is nu werkzaam bij Rijkswaterstaat.