Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

What every manager needs to know

Is 'What every manager needs to know' van Marielle Sonnenberg en Judie van Breukelen van toegevoegde waarde? Het antwoord is een volmondig 'Ja'. Het boek is interessant voor managers, would-be managers en anderen die gefascineerd zijn door relevante zaken die spelen binnen organisaties. Een handig naslagwerk met op bepaalde gebieden zeker boeiende visies.

Richard van der Lee | 27 juni 2012

'What every manager needs to know' is een bundel van recensies over managementboeken die van invloed zijn op het managementdenken van verleden, heden en de toekomst. Het boek is makkelijk leesbaar en logisch opgebouwd middels managementthema's. Per thema volgt de specifieke visie van een bekende inleider, waarna de auteurs hun beelden beschrijven met een link naar de onderliggende titels. Daarna worden de titels kort en krachtig beschreven met daarbij persoonlijke inzichten van de auteurs. Wat overigens wel opvalt is dat slechts één van de twaalf inleiders een vrouw is. Ik vind dit persoonlijk spijtig en op dit gebied geen reclame voor het vrouwelijke talent dat in Nederland beschikbaar is, even los van de talenten van de auteurs. Over de gekozen titels binnen de thema's valt te twisten maar op zich is de keuze van de auteurs logisch. De vraag is echter of het in deze niet beter is het aantal 'oude meesters' te beperken en de bespreking van de denkbeelden van bijvoorbeeld Taylor achterwege te laten. Zijn denkbeelden zijn natuurlijk relevant voor het ontstaan van het managementdenken, maar een korte verwijzing was voldoende geweest. Hierbij de kanttekening dat een aantal van de gedachten van Taylor spijtig genoeg nog steeds rondzwerven in de mindset van de top van organisaties maar dat terzijde. In dat opzicht zou ik voor de besluitvormers van deze tijd de beschreven titel 'The Talent Powered Organization (2008) ' van onder andere Peter Cheese als leesvoer verplichten. Dit gaat namelijk over de basis van organisaties oftewel de mens met zijn of haar talenten. Zonder de mens is er immers nog nooit structuur ontstaan, een (financieel) resultaat geboekt of een cultuurverandering gerealiseerd. Wat ik mis is een specifiek thema dat direct gerelateerd is aan de klant of markt. Dit in het kader van het van buiten naar binnen denken. De klant is tenslotte voor profit en non-profit van levensbelang, wat overigens niet altijd overeenkomt met de feitelijke interne focus van organisaties. Het realiseren van vloeibarisering oftewel een continue afstemming tussen de klantbehoeften, marktbewegingen en de werknemers met hun individuele talenten is mijns inziens de belangrijkste uitdaging voor de toekomst. Natuurlijk komt de klant indirect terug in diverse thema's, maar een apart hoofdstuk zou het boek completer hebben gemaakt. Als laatste nog een korte opmerking met betrekking tot de visie van Adjan Brouwer van Accenture op 'Talentmanagement en differentiatie'. Ik ben het eens met zijn visie alleen kan ik mij niet helemaal vinden in de opmerking dat er voldoende data beschikbaar is voor het goed besturen van het talentmanagementproces. Natuurlijk, koude zaken als doorstroomcijfers en cijfers over vaardigheden zijn belangrijk, maar ze worden volgens mij nog te vaak tot doel verheven. Waar de winst valt te halen is de zachte informatie die niet te transformeren is tot cijfers. Deze data is relatief eenvoudig op te halen bij de werknemers en de managers. Dat vraagt wel om het geven van echte aandacht en het tonen van gemeende interesse en dat vraagt weer om het maken van keuzes en het tonen van leiderschap. De gedachte van van Greenleaf (in zijn boek 'Dienend leiderschap') blijkt zo gek niet: Leiders bestaan slechts bij de gratie van hun volgers en niet andersom. Het leesadvies is kort en krachtig: De auteurs hebben een interessant naslagwerk opgeleverd dat bij mij zeker in de boekenkast komt te staan.

Over Richard van der Lee

Richard van der Lee werkt als ZAV'er (Zelfstandig Aanjager van Vervanging) onder de naam Visie op Talent en is daarnaast auteur van diverse managementboeken. Hij publiceert regelmatig artikelen en blogs op diverse websites in binnen en buitenland over de driehoek talentontwikkeling-Leiderschap-nieuwe organisatievormen. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden