De auteur ondersteunt de centrale waardentheorie van Quinn. Deze stelt dat leiders in de huidige zeer dynamische tijd voortdurend een afweging moeten maken tussen flexibiliteit en beheersbaarheid en tussen interne en externe gerichtheid.
Petra Otten laat zien dat de sterk toegenomen maatschappelijke complexiteit vereist dat leiders steeds meer rollen moeten kunnen spelen waarvoor specifieke competenties nodig zijn. Gedeeld leiderschap kan hier een oplossing bieden. De auteur stelt dat alle commerciële ondernemingen sociale ondernemingen zijn. Zij sluit daarbij aan bij actuele discussies over de maatschappelijke rol van ondernemingen waarbij steeds meer wordt gesteld dat ondernemingen strategisch moeten bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken en zich moeten richten op het creëren van gedeelde waarde (shared value).
In haar boek onderzoekt de auteur wat leiderschap van een sociale onderneming inhoudt en welke factoren bepalend zijn om een succesvolle en vooral betekenisvolle leider te worden. Kennis hieromtrent wordt steeds belangrijker in een tijd waarbij steeds meer ceo's van grote ondernemingen als Unilever en DSM zich duidelijk uitspreken over de noodzaak dat ondernemingen het belang van stakeholders centraal moeten stellen in hun beleid.
Voor de vele ondernemingen die de omslag naar een stakeholder benadering nog moeten maken kan het boek Leiders van betekenis sterk worden aanbevolen als guideline voor het management.
Over Leo van den Berg
Leo van den Berg is emeritus hoogleraar aan Erasmus Universiteit Rotterdam.