Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Hoe dokters beter kunnen worden

Met meer rust in het hoofd en focus op de patiënt

Specificaties
E-book, 193 blz. Epub met watermerkbeveiliging | Nederlands
BigBusiness Publishers | 1e druk, 2023
ISBN13: 9789493171657
Rubricering
Hoofdrubriek : Geneeskunde
BigBusiness Publishers Epub met watermerkbeveiliging 1e druk, 2023 9789493171657
Direct te downloaden

Samenvatting

"Hoe dokters beter kunnen worden" reikt dokters een gedegen mentale uitrusting aan die hen ondersteunt in hun persoonlijke effectiviteit, en in de kwaliteit van hun samenwerking. Met meer rust in het hoofd en daardoor nog betere focus op de patiënt. Dit boek is een mentale gereedschapskist voor dokters die hun persoonlijke effectiviteit willen verhogen en meer voldoening willen halen uit hun werk in de complexe organisatie van het ziekenhuis.

Marcel Levi (CEO University College London Hospitals en oud-bestuursvoorzitter AMC) schrijft in een review in vakblad Medisch Contact (nr 01/02 januari 2020) dat 'Hoe dokters beter kunnen worden' een 'toegankelijk en waardevol' boek is dat een 'rijke schat aan informatie en ‘food for thought’ levert aan de praktiserende medicus en wellicht ook anderen actief in de gezondheidszorg'. Levi noemt het boek 'uiterst bruikbaar' in de praktijk door de 'rake observaties'. Dit gekoppeld aan 'uiterst zinvolle adviezen' vindt de vooraanstaande internist en bestuurder het een aanrader voor elke dokter.

Het boek bevat een voorwoord van prof.dr. F. Scheele, oud-voorzitter College Geneeskundig Specialismen.

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789493171657
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:193
Druk:1
Verschijningsdatum:29-9-2023
Hoofdrubriek:Geneeskunde

Over Laurens Baas

Laurens Baas (1950) is bedrijfskundige (TUE), coach en MfN registermediator. Geen dokter dus. De bewondering die hij als kind ontwikkelde voor de dokter in het ziekenhuis is bepalend geweest voor zijn professionele ontwikkeling. Tot 2000 lag die ontwikkeling in de bekostiging van ziekenhuizen. Hij stond aan de wieg van de functiegerichte budgettering in de jaren 80 en van het DBC-concept in de jaren 90. Daarna volgde hij zijn hart en ontwikkelde zich tot een toegewijd professional in de interactie tussen mensen, in het bijzonder medisch specialisten. Na 20 jaar is hij vertrouwd met hun mentale programmering en met de mores van de beroepsgroep. Hij mocht zowel individuele medisch specialisten als vakgroep begeleiden die beter wilden worden. Beter in samenwerken. In het boek ‘Hoe dokters beter kunnen worden’ heeft Laurens Baas zijn kennis en ervaring gebundeld.

Andere boeken door Laurens Baas

Inhoudsopgave

Voorwoord 9
Verantwoording 11
Inleiding 15
Hoe kwam jij ertoe om dokter te willen worden? 15
Medisch specialist in de 21e eeuw 17
Wat mag je verwachten van dit boek? 19

Deel 1 — Onkruid wieden in je hoofd 21
De eed en het geld 22
Inzicht in een belangrijke bron van stress 25
Over persoonlijke effectiviteit: zelf regie houden 28
Het domein van betrokkenheid en het domein van invloed in je werkomgeving 29
Hoe kun je die subjectieve werkdruk verminderen? 30
Onderscheid urgent van niet urgent en belangrijk van niet belangrijk 32
Invloed op de mate van urgentie van je workload 33
In verbinding loslaten 35
Nog meer over loslaten 36
De kracht van nietsdoen 38
Wat kun jij hiermee? 40
De kunst van Kaizen 41
Kwetsbaarheid als energiebron 45
Waar komt die kwetsbaarheid vandaan? 46
Wat kun jij hiermee als je beter wilt worden? 50
Wat doe je dan? 50
Loslaten: hoe doe je dat dan? 54
Sta eens stil bij je ademhaling 54
Meditatie 56

Deel 2 — Werken aan sociale effectiviteit 65
Over samenwerking 67
Verbinding met anderen begint bij jezelf en bij jezelf zijn 71
Over communiceren 77
Wat bepaalt de effectiviteit van de communicatie 80
Verschillen in betekenisgeving 81
Beleving van de onderlinge relatie 82
Stemming van zender en ontvanger 82
Verwachting van de ontvanger en zender 84
Context van de communicatie 84
ANNA 86
Over luisteren 89
Hoe doe je dat: goed luisteren? 91
Verbindend communiceren 93
Feedback geven 94
Samen een probleem oplossen in dialoog 96
Verbindend onderhandelen 98
1. Scheid de persoon van de zaak; ofwel: wees zuinig op de relatie 99
2. Voer het gesprek over belangen, niet over standpunten 99
3. Genereer zoveel mogelijk alternatieve (deel)oplossingen 101
4. Hanteer objectieve criteria voor een oplossing van een geschil of onderdeel daarvan waar je elkaar niet op vindt. 101
Collectieve ambitie, visie en doelen 102
Missie of collectieve ambitie? 103
Waarom een collectieve ambitie en visie 107
De kracht van de ‘sense of desire’ 107
Sociale effectiviteit: een mooie vakgroep 110
Conflicthantering 113
Wat is een conflict? 114
Wat kun je zelf doen? 116
Wat kun je samen doen? 117
Als je er ook samen niet uitkomt 118
Mediation 119
Mediation: conflictoplossing in eigen hand 120
De rol van de mediator 120
Mediation is een begeleide onderhandeling 121
De mediationovereenkomst 122
De vaststellingsovereenkomst 122
Toepassingen van mediation 123
Voordelen van mediation 124
Het mediationproces 125
Conclusie 129

Deel 3 — Medisch specialist en ziekenhuis: van allergie naar synergie 131
Een stukje geschiedenis van het ziekenhuis 132
Van individuele praktijk naar onderneming 133
Bekostiging van de medisch specialistische zorg 135
Integratie medisch specialist en ziekenhuis 138
Diagnose-behandeling-combinatie (DBC) 140
Het ziekenhuis in bedrijfskundig perspectief 145
Economische betekenis 146
Verantwoordelijkheden en bevoegdheden 146
Grote volumes, multidisciplinair, maximaal klantgericht 147
Gebrekkige output- of producttypering 147
Regels, regels en nog eens regels 148
Medisch specialist en ziekenhuis: de allergie is wederzijds 149
Op weg naar synergie 151
Hoe buigen we allergie om in synergie? 152
Wat moet je vooral niet doen of waar moet je mee stoppen? 153
Wat moet je koesteren? 154
Wat je verder moet ontwikkelen 155
Naar een ziekenhuis van medisch specialisten 158

Tot slot 164
Literatuur deel 3 165
Woorden van dank 166

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Hoe dokters beter kunnen worden