

Mieke Staal heeft op diverse scholen lesgegeven als Montessori-leerkracht. Zij heeft gewerkt als intern begeleider en orthopedagoog en heeft ruime ervaring als (beeld)coach. Op de Marnix Academie werkt zij als coördinator van de master Passend Meesterschap, de opleiding voor expert leergedrag en inclusie.
Meer over de auteursHoe word ik een Inspirerend Begeleider
(Weg)wijzer voor IB-ers
Samenvatting
Uit de praktijk blijkt dat (intern) begeleiders zoeken naar hoe ze hun werkzaamheden kunnen invullen en op welke manier ze van meerwaarde kunnen zijn voor het onderwijs.
Dit boek gaat in op de taken en de verantwoordelijkheden van de intern begeleider en op posities die een intern begeleider kan innemen binnen het schoolteam. Van belang zijn de visie op zorg, de plek van de intern begeleider in de school, wie jij bent als intern begeleider, de intern begeleider als nieuwsgierige onderzoeker, als begeleider en als aanjager van teamleren. De auteurs dagen je uit om je eigen visie als uitgangspunt te nemen voor de praktische invulling van jouw rol als intern begeleider binnen de school waar je werkt.
Ze geven veel voorbeelden uit de praktijk, waaraan je je eigen praktijksituatie kunt spiegelen. Onder meer de volgende vragen komen aan bod:
- Hoe zet je als intern begeleider de kwaliteit van het onderwijs op de kaart?
- Welke begeleiding past bij jou en je collega’s?
- Waar vind je, in het belang van het kind, de leerkracht en de school, invalshoeken die minder voor de hand liggen?
- Hoe help je iemand verder in zijn ontwikkeling en hoe benut je de diversiteit van het team?
- Hoe inspireer je je team om te streven naar constante verbetering?
Dit boek laat je anders denken, anders kijken naar wat je misschien vanzelfsprekend vond en geeft je antwoorden. Het biedt stof tot nadenken en laat je onderzoeken wat jij belangrijk vindt samen met je team. Gebruik dit boek met veel plezier en neem de ruimte om een Inspirerend Begeleider te zijn.
Trefwoorden
onderwijs intern begeleider zorg leerlingenzorg onderwijskwaliteit coaching passend onderwijs begeleiding teamleren schoolontwikkeling inclusief onderwijs onderzoekend leren professionele ontwikkeling leerlingverschillen persoonlijke ontwikkeling diversiteit schoolvisie zorgstructuur lerende organisatie differentiatie leiderschap opbrengstgericht werken reflectie onderwijsvisie samenwerkend leren zorgleerlingen onderwijsvernieuwing onderwijsbeleid gesprekstechnieken professionele dialoog
Trefwoorden
Specificaties
Over Marieke Tjallema
Over Bert van Velthooven
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. De visie op zorg 13
1.1 Oriëntatie: kijk op verschillen tussen kinderen beïnvloedt de kijk op zorg 13
1.2 Verbinding: de zorg in het onderwijs op dit moment 17
1.3 Verdieping: waarom kiezen voor het woord ‘zorg’? 29
1.4 Uitdaging: jouw kijk op zorg voor kinderen 40
2. De intern begeleider in de school 45
2.1 Oriëntatie: de verschillende petten van de intern begeleider 46
2.2 Verbinding: de plaats van de intern begeleider in de school bepaalt zijn actieradius 53
2.3 Verdieping: hebben scholen een intern begeleider nodig? 69
2.4 Uitdaging: jouw kijk op intern begeleiden in jouw school 83
3. Jij als intern begeleider 89
3.1 Oriëntatie: het dilemma van de waan van de dag 89
3.2 Verbinding: jij als intern begeleider in je team 92
3.3 Verdieping: hoe zorg je ook voor jezelf? 103
3.4 Uitdaging: jouw plaats als intern begeleider op je school 112
4. De intern begeleider als nieuwsgierige onderzoeker 117
4.1 Oriëntatie: oog hebben voor wat er is 117
4.2 Verbinding: de onderzoekende school 124
4.3 Verdieping: waar ben jij nieuwsgierig naar? 136
4.4 Uitdaging: het betrekken van verschillende perspectieven 141
5. De intern begeleider als begeleider 145
5.1 Oriëntatie: zeg maar wat ik moet doen! 145
5.2 Verbinding: de vragen in de wandelgangen 150
5.3 Verdieping: durf je de tijd te nemen? 175
5.4 Uitdaging: op zoek naar de begeleider die je wilt zijn 181
6 Inspirerend begeleiden
6. De intern begeleider als aanjager van teamleren 185
6.1 Oriëntatie: leraar zijn is een collectief beroep 187
6.2 Verbinding: het organiseren van het teamleren 194
6.3 Verdieping: theorieën over leren 207
6.4 Uitdaging: samen kansen ontdekken die er gisteren nog niet waren 211
Bedankt 217
Literatuur 219
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal