Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Schoolontwikkeling: van visie naar duurzame verbetering

Schoolontwikkeling is het proces waarbij scholen systematisch werken aan verbetering van onderwijskwaliteit en organisatieontwikkeling. Dit omvat zowel onderwijskundige als organisatorische aspecten. Succesvolle schoolontwikkeling vraagt om een heldere visie, betrokken professionals en een lerende cultuur. In deze gids ontdek je welke factoren essentieel zijn voor effectieve schoolontwikkeling en hoe je dit proces kunt versterken.

Wat houdt schoolontwikkeling precies in?

Schoolontwikkeling gaat verder dan incidentele verbeteringen of losse vernieuwingsprojecten. Het betreft een doelgericht en systematisch proces waarbij een school zich als organisatie ontwikkelt. In een tijd van snelle maatschappelijke veranderingen en toenemende complexiteit is het vermogen om als school te leren en te ontwikkelen essentieel geworden voor duurzame onderwijskwaliteit.

Maarten Bruns Martin Bruggink
Starten met een Professionele LeerGemeenschap
Voor scholen die een lerende cultuur willen ontwikkelen biedt dit boek concrete handvatten. Het beschrijft hoe Professionele LeerGemeenschappen (PLG's) kunnen bijdragen aan duurzame schoolontwikkeling door samenwerking, kennisdeling en gezamenlijke reflectie op de onderwijspraktijk te stimuleren.
Boek bekijken
€ 33,00
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Een Professionele LeerGemeenschap (PLG) vormt een krachtig instrument voor schoolontwikkeling omdat het uitgaat van collectief leren en verbeteren. In Starten met een Professionele LeerGemeenschap benadrukken Maarten Bruns en Martin Bruggink dat PLG's bijdragen aan een cultuur van gezamenlijke verantwoordelijkheid. Dit gaat verder dan individuele professionalisering en leidt tot duurzame schoolontwikkeling.

Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
In dit artikel wordt benadrukt dat scholen het gesprek over leren centraal moeten stellen. De auteur pleit voor een gerichte focus op wat leren inhoudt, welk soort leren een school nastreeft en hoe dat leren wordt vormgegeven. Door expliciet keuzes te maken ontstaat meer focus in de organisatie, wat essentieel is voor effectieve schoolontwikkeling.

Auteurs die schrijven over 'schoolontwikkeling'

Leiderschap als motor voor schoolontwikkeling

Effectieve schoolontwikkeling vraagt om krachtig leiderschap. Traditioneel werd leiderschap vooral gezien als een taak van de schoolleider, maar moderne inzichten wijzen op het belang van gespreid leiderschap, waarbij leiderschap wordt gedeeld en verschillende expertises worden benut.

Spotlight: Anje Ros

Dr. Anje Ros is een vooraanstaand expert op het gebied van schoolontwikkeling en leiderschap in het onderwijs. Als lector Leren en Innoveren bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie verbindt zij praktijkgericht onderzoek met onderwijsinnovatie. Haar expertisegebieden omvatten toekomstgericht onderwijs, leiderschap en het ontwikkelen van innovatieve onderwijsconcepten.
Anje Ros Brigit van Rossum
Kwaliteit door gespreid leiderschap
Dit boek laat zien hoe gespreid leiderschap bijdraagt aan duurzame schoolontwikkeling. De auteurs bespreken verschillende modellen en fasen van schoolontwikkeling, en tonen hoe het benutten van expertise en talenten binnen het team leidt tot gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de onderwijskwaliteit.
Boek bekijken
€ 39,00
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis

In Kwaliteit door gespreid leiderschap benadrukken Anje Ros en Brigit van Rossum dat leiderschap niet beperkt hoeft te blijven tot formele leidinggevende posities. Door leiderschap te spreiden en expertise van teamleden te benutten, ontstaat meer eigenaarschap en betrokkenheid bij schoolontwikkeling. Dit leidt tot duurzame verbetering omdat de verandering gedragen wordt door het hele team.

Activerende ontwikkelgesprekken - Help professionals regie te pakken
Steffan Seykens
Dit artikel bespreekt hoe ontwikkelgesprekken kunnen bijdragen aan schoolontwikkeling door professionals te helpen regie te pakken. De auteur betoogt dat traditionele ontwikkelgesprekken vaak leiden tot deactivering in plaats van activering. Door ontwikkeling los te koppelen van beoordeling en te focussen op eigenaarschap, ontstaat een constructieve ontwikkelcultuur die schoolontwikkeling ondersteunt.

Talentontwikkeling als fundament voor schoolontwikkeling

Duurzame schoolontwikkeling begint bij het erkennen en ontwikkelen van de talenten binnen een team. Wanneer schoolorganisaties talent centraal stellen, ontstaat een positieve dynamiek die zowel individuele groei als organisatieontwikkeling bevordert.

SPOTLIGHT: Luk Dewulf

Luk Dewulf is een internationaal erkend expert op het gebied van talentontwikkeling. Met zijn achtergrond in pedagogische wetenschappen heeft hij zich gespecialiseerd in het herkennen en ontwikkelen van talent bij zowel kinderen als volwassenen. Zijn talentgerichte benadering biedt een verfrissend perspectief op professionele ontwikkeling en organisatieontwikkeling. Meer over Luk Dewulf
Luk Dewulf
Mijn school kiest voor mijn talent
Dit baanbrekende boek introduceert een talentgerichte benadering voor schoolontwikkeling. Dewulf laat zien hoe scholen zich positief kunnen ontwikkelen door de unieke talenten van alle teamleden te herkennen en optimaal in te zetten, waardoor gezamenlijke verantwoordelijkheid voor schoolontwikkeling ontstaat.
Boek bekijken
€ 25,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Luk Dewulf benadrukt in Mijn school kiest voor mijn talent dat schoolontwikkeling niet alleen gaat over structuren en systemen, maar vooral over mensen en hun drijfveren. Door te vertrekken vanuit talenten in plaats van tekortkomingen ontstaat een positieve dynamiek die zowel het welbevinden als de professionele ontwikkeling van teamleden bevordert. Deze aanpak sluit aan bij inzichten uit de positieve psychologie.

Wanneer een school de talenten van alle medewerkers centraal stelt, ontstaat een dynamiek waarin deze talenten elkaar versterken en tot bloei komen. Dit vormt de basis voor effectieve schoolontwikkeling: niet vertrekken vanuit wat ontbreekt, maar vanuit wat er al is en waar mensen goed in zijn. Uit: Mijn school kiest voor mijn talent
Stagnatie van professionals - Voorkomen en aanpakken
Pierre Spaninks
Dit artikel belicht hoe stagnatie bij professionals schoolontwikkeling kan belemmeren. De auteurs bespreken hoe factoren als slecht leiderschap en een disfunctionele cultuur ontwikkeling kunnen frustreren. Ze presenteren een 'Stagnatiemodel' met vier pijlers: strategische HRM, innovatie, organisatieontwikkeling en leiderschap. Een integrale aanpak is cruciaal om zowel de organisatie als professionals in beweging te houden.

De rol van de intern begeleider bij schoolontwikkeling

Intern begeleiders vervullen een cruciale rol bij schoolontwikkeling. Als spil tussen directie, leerkrachten en externe instanties kunnen zij veranderprocessen faciliteren en de kwaliteit van het onderwijs bewaken.

Vivian van Alem
Wegwijzer voor de intern begeleider
Dit praktische handboek beschrijft hoe intern begeleiders kunnen bijdragen aan duurzame schoolontwikkeling. Het biedt concrete handvatten voor het begeleiden van veranderprocessen, het stimuleren van een professionele leercultuur en het bewaken van onderwijskwaliteit in een continu veranderende omgeving.
Boek bekijken
€ 49,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

In Wegwijzer voor de intern begeleider beschrijft Vivian van Alem hoe intern begeleiders een spilfunctie kunnen vervullen bij schoolontwikkeling. Door hun positie tussen management en leerkrachten kunnen zij veranderprocessen faciliteren en draagvlak creëren. De auteur benadrukt dat duurzame schoolontwikkeling vraagt om een integrale aanpak, waarbij onderwijsinhoudelijke en organisatorische aspecten in samenhang worden aangepakt.

Jaap Boonstra - If you can't stand the heat...
Jaap Boonstra
Dit artikel van Jaap Boonstra vergelijkt schoolontwikkeling met een complex spel waarin regels voortdurend veranderen en spelers verschillende belangen hebben. Het beschrijft hoe maatschappelijke organisaties zoals scholen functioneren in een spanningsveld tussen overheid, markt en gemeenschap, wat leidt tot een complexe dynamiek. Effectieve schoolontwikkeling vereist het vermogen om wendbaar te blijven zonder de organisatiekern te verliezen.

Praktische werkvormen voor schoolontwikkeling

Voor effectieve schoolontwikkeling is het essentieel dat theoretische inzichten worden vertaald naar de dagelijkse onderwijspraktijk. Activerende werkvormen kunnen hierbij een belangrijke rol spelen door betrokkenheid te creëren en theorie te verbinden met praktijk.

Meike Berben Bert Moonen
Activerende werkvormen
Dit praktische boek biedt een schat aan activerende werkvormen die kunnen worden ingezet bij schoolontwikkelingsprocessen. De auteurs laten zien hoe deze werkvormen bijdragen aan betekenisvolle veranderingen in de onderwijspraktijk en hoe zij kunnen worden geïmplementeerd en geborgd voor duurzame schoolontwikkeling.
Boek bekijken
€ 34,95
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Activerende werkvormen van Bert Moonen en Meike Berben biedt concrete handvatten om schoolontwikkelingsprocessen te faciliteren. De werkvormen stimuleren actieve participatie en eigenaarschap bij het team, waardoor veranderingen beter worden gedragen en verankerd. Het boek laat zien hoe activerende werkvormen bijdragen aan een cultuur van gezamenlijk leren en verbeteren.

Handboek Progressiegericht Coachen - Een praktische gids voor coaches
Justin van Lopik
Dit artikel over progressiegericht coachen beschrijft hoe coachingsvaardigheden kunnen bijdragen aan schoolontwikkeling. De auteur benadrukt het belang van effectieve gespreksvoering, waarbij de focus ligt op het boeken van betekenisvolle progressie. Deze aanpak sluit goed aan bij schoolontwikkelingsprocessen, waarbij het stapsgewijs boeken van vooruitgang motiverend werkt voor alle betrokkenen.

Verandermanagement en schoolontwikkeling

Schoolontwikkeling is nauw verbonden met verandermanagement. Het succesvol implementeren van vernieuwingen vereist inzicht in veranderprocessen en kennis van effectieve interventies die passen bij de context van de school.

Move before you're ready - Hoe je snel en continue verbetert
Simon van der Veer
Dit artikel introduceert het 'Move before you're ready'-principe als effectieve strategie voor schoolontwikkeling. In plaats van uitgebreide plannenmakerij pleit de auteur voor een aanpak waarbij scholen snel in actie komen, experimenteren en kortcyclisch leren. Deze benadering sluit goed aan bij de dynamische context waarin scholen opereren en bevordert wendbaarheid en eigenaarschap.
Starten met een Professionele LeerGemeenschap Succesvolle schoolontwikkeling begint bij kleine, behapbare stappen in plaats van grootschalige verandertrajecten. Door te starten met een Professionele LeerGemeenschap rond een concreet thema, ontstaat een positieve dynamiek die de basis kan vormen voor bredere ontwikkeling. Begin klein, vier successen en bouw van daaruit verder.
DNA van ontwikkeling - De reisgids voor organisatieontwikkeling
Marc Oonk
In dit artikel over organisatieontwikkeling wordt schoolontwikkeling beschreven als een reis in 12 fasen. De auteur benadrukt het belang van het toekennen van de juiste rollen en het transformeren van verandering naar ontwikkeling. Het 'DNA van ontwikkeling'-model biedt handvatten om verandertrajecten in scholen te begeleiden en duurzame resultaten te bereiken.

De lerende school als duurzaam ontwikkelmodel

Het concept van de lerende school biedt een krachtig perspectief op duurzame schoolontwikkeling. In een lerende school staan collectief leren, kennisdeling en continue verbetering centraal.

Canon van leren en ontwikkelen - 50 concepten en hun grondleggers
Manon Ruijters
Dit artikel over de 'Canon van leren en ontwikkelen' bespreekt het belang van goede leermodellen voor schoolontwikkeling. Het beschrijft de verschuiving van 'leren' naar 'ontwikkelen', waarbij de nadruk minder ligt op het toevoegen van kennis en vaardigheden en meer op het ontdekken van talenten en eigenschappen. Deze benadering biedt een waardevolle invalshoek voor duurzame schoolontwikkeling.

De verschillende perspectieven op leren en ontwikkelen die in de 'Canon van leren en ontwikkelen' worden beschreven, kunnen scholen helpen om hun eigen visie op leren aan te scherpen. Dit sluit aan bij het belang van het centraal stellen van het gesprek over leren, zoals benadrukt in het artikel 'Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen'.

Ons Ontwikkelen Ontward - Dialoogkaarten
Manon Ruijters
Dit artikel beschrijft 'Ons Ontwikkelen Ontward', een set dialoogkaarten die helpen bij gesprekken over leren en ontwikkelen. De kaarten faciliteren dialoog over 'ontwikkelidentiteit' - de opvattingen die mensen hebben over wat ze kunnen leren of ontwikkelen. Voor schoolontwikkeling is dit waardevol, omdat effectieve ontwikkeling vraagt om bewustwording van deze vaak onbewuste opvattingen bij teamleden.

Conclusie: naar een integrale aanpak van schoolontwikkeling

Effectieve schoolontwikkeling vraagt om een integrale benadering, waarbij verschillende aspecten in samenhang worden aangepakt. Het gaat om het vinden van een balans tussen onderwijskundige vernieuwing en organisatieontwikkeling, tussen individuele professionalisering en teamontwikkeling, tussen visie en praktijk.

De besproken boeken en artikelen laten zien dat schoolontwikkeling gedijt in een omgeving waar leren centraal staat, leiderschap wordt gedeeld, talenten worden benut en verandering wordt benaderd als een continu proces. Door deze elementen in samenhang aan te pakken, kunnen scholen duurzame verbetering realiseren in een complexe en veranderende omgeving.

Uiteindelijk gaat schoolontwikkeling niet alleen om het implementeren van nieuwe methodes of het volgen van trends, maar om het creëren van een lerende cultuur waarin professionals samen werken aan het voortdurend verbeteren van het onderwijs voor alle leerlingen.

Boeken over 'schoolontwikkeling' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'schoolontwikkeling'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden