trefwoord
Intern begeleider: spil in de leerlingenzorg en onderwijsontwikkeling
Als intern begeleider (IB'er) ben je de spil in de leerlingenzorg en onderwijsontwikkeling binnen een school. Je coacht leerkrachten, begeleidt zorgleerlingen, stuurt vernieuwingen aan en vormt de schakel tussen ouders, leerkrachten en externe instanties. Deze veelzijdige functie vraagt om specifieke kennis, vaardigheden en een stevige professionele identiteit. Op deze pagina vind je alles wat je moet weten over het vak van intern begeleider.
De kern van het werk als intern begeleider
Als intern begeleider heb je een veelzijdige rol binnen de school. Je bewaakt de kwaliteit van het onderwijs, coördineert de leerlingenzorg en ondersteunt leerkrachten bij het bieden van passend onderwijs. Je bent als het ware de rechterhand van de directeur als het gaat om onderwijsinhoudelijke zaken en leerlingenzorg. Deze cruciale positie vraagt om een combinatie van inhoudelijke kennis, coachende vaardigheden en een goed begrip van organisatieontwikkeling.
Vivian van Alem
Wegwijzer voor de intern begeleider
In 'Wegwijzer voor de intern begeleider' biedt Vivian van Alem praktische handvatten voor beginnende en ervaren IB'ers. Het boek behandelt alle aspecten van het werk: van leerlingbegeleiding tot het coachen van leerkrachten en het vormgeven van veranderprocessen. Een onmisbaar basiswerk voor iedereen die zich wil verdiepen in deze veelzijdige functie.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Van vakexpert naar begeleider: een ontwikkeltraject
Veel intern begeleiders zijn begonnen als leerkracht en doorgegroeid naar deze functie. Deze overgang vraagt om een andere professionele identiteit, waarbij je van vakexpert meer een begeleider en coach van collega's wordt. Dit vraagt om andere vaardigheden en een andere positionering binnen het team. Hoe ontwikkel je deze nieuwe professionele identiteit en word je een inspirerende begeleider voor je collega's?
Bert van Velthooven is een autoriteit op het gebied van intern begeleiderschap. Met zijn achtergrond in het speciaal onderwijs en jarenlange ervaring als docent en onderzoeker bij onder andere de post HBO Intern Begeleider, brengt hij een schat aan praktijkkennis en theoretisch inzicht samen. Als academic director van de master Passend Meesterschap verbindt hij theorie en praktijk op innovatieve wijze.
Mieke Staal
Marieke Tjallema
Bert van Velthooven
Hoe word ik een Inspirerend Begeleider
In 'Hoe word ik een Inspirerend Begeleider' delen Bert van Velthooven, Marieke Tjallema en Mieke Staal hun kennis over de ontwikkeling tot een sterke intern begeleider. Het boek biedt een combinatie van theoretische kennis en praktische handvatten om je te ontwikkelen in de rol van begeleider van onderwijsprofessionals.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Auteurs die schrijven over 'intern begeleider'
Omgaan met weerstand als intern begeleider
Als intern begeleider ben je vaak de aanjager van vernieuwing en verandering binnen de school. Dit betekent dat je regelmatig te maken krijgt met weerstand van collega's. Deze weerstand is een natuurlijk onderdeel van veranderprocessen, maar kan je werk als intern begeleider wel flink bemoeilijken. Hoe ga je als intern begeleider om met deze weerstand en hoe zet je je collega's juist in beweging?
Ron Benjamins
Walter van de Calseyde
Omgaan met weerstand
In 'Omgaan met weerstand' bieden Ron Benjamins en Walter van de Calseyde praktische handvatten voor intern begeleiders die als kartrekkers van vernieuwingsprocessen te maken krijgen met weerstand van collega's. Het boek helpt je om weerstand te herkennen, begrijpen en er constructief mee om te gaan.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
In dit artikel wordt benadrukt hoe belangrijk het is dat scholen het gesprek over leren centraal stellen. Als intern begeleider kun je een belangrijke rol spelen in het faciliteren van deze gesprekken. Het artikel biedt inzichten in hoe je kunt zorgen voor meer focus in een schoolorganisatie door bewuste keuzes te maken over wat leren precies betekent in jullie school.
Collega's in beweging zetten
Naast het omgaan met weerstand is het ook je taak als intern begeleider om je collega's te inspireren en in beweging te zetten. Dit vraagt om coachende vaardigheden, maar ook om kennis van verandermanagement en een goed begrip van groepsdynamiek. Hoe kun je als intern begeleider je collega's motiveren en inspireren om zich te blijven ontwikkelen?
Ariëtte Riezebos-de Groot
Zet je collega's in beweging
In 'Zet je collega's in beweging' biedt Ariëtte Riezebos-de Groot praktische inzichten in hoe je als intern begeleider je collega's kunt motiveren en inspireren. Het boek richt zich specifiek op de rol van de IB'er als aanjager van verandering en biedt concrete strategieën om teams in beweging te krijgen en te houden.
Boek bekijken
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
Handelingsgericht werken als intern begeleider
Als intern begeleider speel je een cruciale rol in het implementeren en borgen van handelingsgericht werken binnen je school. Deze systematische manier van werken helpt om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van leerlingen. Maar hoe zorg je ervoor dat handelingsgericht werken niet slechts een methodiek blijft, maar echt gaat leven binnen je team?
Noelle Pameijer
Handelingsgericht werken
In 'Handelingsgericht werken' beschrijft Noelle Pameijer de principes en werkwijzen van HGW, met speciale aandacht voor de rol van de intern begeleider. Het boek biedt concrete handvatten om handelingsgericht werken te implementeren en te borgen binnen je school, en laat zien hoe je als IB'er leerkrachten hierbij kunt ondersteunen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Doe dit boek – Begeleidersboek - 'Zeer waardevol'
Saskia Rasker-Boerema
Dit artikel over 'Doe dit boek - begeleidersboek' biedt inzichten in het begeleiden van ontwikkelingsprocessen. Als intern begeleider kun je de beschreven theorieën en opdrachten inzetten bij het coachen van leerkrachten. Het AGES-model, SCARF-model en mindset die in het artikel worden beschreven, bieden een kader voor effectieve begeleiding.
Professionele identiteit als intern begeleider
Als intern begeleider ben je voortdurend bezig met het ondersteunen van de professionele ontwikkeling van anderen. Maar hoe zit het met je eigen professionele identiteit? Wat maakt jou tot de intern begeleider die je bent? En hoe zorg je dat je stevig in je schoenen staat in deze complexe rol? Het ontwikkelen van een sterke professionele identiteit helpt je om gefocust te blijven en met vertrouwen je werk te doen.
Je Binnenste Buiten - Over professionele identiteit in organisaties
Peter de Roode
Dit artikel over 'Je binnenste buiten' gaat over professionele identiteit in organisaties. Voor intern begeleiders, die vaak worstelen met hun positie tussen leerkrachten en management, biedt dit waardevolle inzichten. Het besproken model helpt je te reflecteren op je expertisegebied, kennisbasis en praktijktheorie, maar ook op aspecten als het materiële, sociale en spirituele zelf.
Mijn Binnenste Buiten
Peter de Roode
Als vervolg op 'Je binnenste buiten' biedt 'Mijn binnenste buiten' praktische handvatten voor het werken aan je professionele identiteit. Voor intern begeleiders, die vaak worstelen met de transitie van leraar naar begeleider, biedt dit artikel inzichten in hoe je door zelfkennis een stevigere professional kunt worden.
Interventievaardigheden voor de intern begeleider
Als intern begeleider voer je regelmatig interventies uit: je grijpt in bij vastgelopen situaties, faciliteert gesprekken tussen partijen die niet op één lijn zitten, of ondersteunt bij het doorbreken van vastgeroeste patronen. Deze interventies vragen om specifieke vaardigheden en een goed begrip van groepsdynamiek en veranderprocessen. Hoe ontwikkel je deze interventievaardigheden?
De kunst van het interveniëren
Hanneke Laarakker
In dit artikel over 'De kunst van het interveniëren' worden essentiële inzichten geboden voor intern begeleiders die regelmatig moeten interveniëren in complexe situaties. Het artikel beschrijft hoe je kunt onderzoeken wat er aan de hand is en welke interventies passend zijn, waarbij steeds aandacht is voor je relatie met de klant en je eigen rol en positie.
Jobbeke de Jong: ‘Interventionisten hebben een wereld aan kennis en kunde nodig’
Jobbeke de Jong
Dit artikel over interventiekunst biedt waardevolle inzichten voor intern begeleiders die teams en individuen begeleiden. Het bespreekt het belang van zelfregulatie en bewustzijn van je eigen overlevingsstrategieën bij het begeleiden van anderen - essentiële vaardigheden voor elke intern begeleider die effectief wil interveniëren.
Omgaan met integriteitskwesties als intern begeleider
Als intern begeleider kun je geconfronteerd worden met situaties waarin de integriteit van collega's of de school in het geding is. Dit kunnen situaties zijn waarin sprake is van ongewenst gedrag, grensoverschrijdend gedrag of andere integriteitskwesties. Hoe ga je hier als intern begeleider mee om? Welke verantwoordelijkheden heb je en hoe zorg je voor een zorgvuldige aanpak?
Praktijkgids voor leidinggevenden bij signalen van een (integriteits)kwestie
Oene Bouman
Dit artikel bespreekt de praktijkgids voor leidinggevenden bij signalen van integriteitskwesties. Als intern begeleider, die ook een leidinggevende rol vervult, krijg je handvatten voor het omgaan met signalen van ongepast gedrag, het behandelen van klachten en het vormgeven van interne onderzoeken - allemaal situaties waar je als IB'er mee te maken kunt krijgen.
Werken zonder ruis: creëren van een professionele omgangscultuur
Als intern begeleider werk je met veel verschillende mensen samen: leerkrachten, ouders, externe specialisten en natuurlijk de kinderen zelf. Deze samenwerking verloopt het best in een omgeving waar sprake is van heldere communicatie en professionele omgangsvormen. Hoe creëer je als intern begeleider zo'n 'ruisvrije' werkomgeving?
Werken zonder ruis - In een omgangscultuur waarin iedereen tot z’n recht komt
Myra van Zwieten
Dit artikel over 'Werken zonder ruis' is relevant voor intern begeleiders die streven naar effectieve samenwerking. Het 3-Richtingenmodel dat wordt beschreven, helpt om rollen helder te definiëren - cruciaal voor een IB'er die zowel coach, expert als kartrekker moet zijn. De basisnorm 'Is je gedrag dienstbaar aan je rol?' biedt een krachtig uitgangspunt.
Wegwijzer voor de intern begeleider
Een van de belangrijkste lessen uit 'Wegwijzer voor de intern begeleider' is dat effectief IB-werk begint bij een heldere positionering. Bepaal samen met directie en team wat jouw taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn. Alleen vanuit een duidelijke positie kun je anderen effectief ondersteunen en veranderprocessen begeleiden.
"De meest effectieve intern begeleiders zijn zij die kunnen schakelen tussen verschillende rollen: soms ben je expert, soms coach, soms adviseur en soms kartrekker. De kunst is om te herkennen welke rol op welk moment nodig is en daar bewust voor te kiezen."
Uit: Hoe word ik een Inspirerend Begeleider
Conclusie: De veelzijdige professional
De rol van intern begeleider is veelzijdig en complex. Je beweegt je tussen verschillende werelden: die van leerlingen, leerkrachten, directie, ouders en externe partijen. Om in deze rol tot je recht te komen, is het essentieel dat je werkt aan je professionele identiteit, je coachende vaardigheden en je interventievaardigheden. Daarnaast is kennis van leerlingenzorg, onderwijsontwikkeling en verandermanagement onmisbaar. Door jezelf op deze gebieden te blijven ontwikkelen, kun je als intern begeleider een waardevolle bijdrage leveren aan de ontwikkeling van leerlingen, leerkrachten en de school als geheel.
De bestsellers
-
€ 25,50
-
€ 37,50
-
€ 29,95
-
€ 42,95
-
€ 29,99