

Nel Verhoeven (1961) is universitair docent Methodenleer & Statistiek aan de University College Roosevelt in Middelburg.
Meer over Nel VerhoevenHet begeleiden van praktijkonderzoek
Samenvatting
Het begeleiden van praktijkonderzoek is een praktische handleiding voor docenten die studenten begeleiden bij hun (afstudeer)onderzoek. Het biedt docenten niet alleen theorie over het begeleiden van praktijkonderzoek, maar ook veel nuttige tips die direct kunnen worden toegepast in de praktijk. Docenten vinden in deze uitgave onder andere informatie over:
• het begeleiden van onderzoek per fase
• het selecteren en begeleiden van zowel individuele studenten als groepen
• timemanagement
• het beoordelen van het onderzoeksverslag, presentaties en studiehouding.
Website met extra's 
Op de bijbehorende website www.hetbegeleidenvanpraktijkonderzoek.nl staat extra informatie, zoals handige formulieren en logboeken, en literatuur over effectief communiceren en het ontwikkelen van een onderzoekende houding bij studenten.
Trefwoorden
praktijkonderzoek onderzoeksbegeleiding onderwijs onderzoeksfasen begeleidingsstijlen groepsbegeleiding individuele begeleiding beoordelen constructivisme projectmatig werken onderzoeksvaardigheden begeleiderrol tijdmanagement peer assessment dataverzameling intakegesprek onderzoeksplan verslaglegging analysefase onderzoekende houding meeliftgedrag ontwerpfase presentatievaardigheden evaluatie afstudeeronderzoek verwachtingsmanagement kritieke momenten feedback eindgesprek
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1 Raamwerk voor het begeleiden van praktijkonderzoek 17
1.1 Inleiding 17
1.2 Wat houdt het begeleiden van praktijkonderzoek in? 18
1.3 Begeleidingselementen 22
1.4 Een mix van begeleidingsstijlen 26
1.5 Begeleidingsstijlen per onderzoeksfase 30
2 De groep of het individu – accenten in de begeleiding 35
2.1 Inleiding 35
2.2 Groepen: selecteren en samenstellen 36
2.3 Bouwstenen van effectieve groepsbegeleiding 41
2.4 Wat te doen bij meeliftgedrag? 44
2.5 Accenten van individuele en groepsbegeleiding 46
2.6 De eenzame afstudeerder 48
3 Rollen, taken en verwachtingen 55
3.1 Inleiding 55
3.2 Rollen van de begeleider 56
3.3 Kritieke momenten 62
3.4 Wederzijdse verwachtingen 65
4 Onderzoekstijd beheren 73
4.1 Inleiding 73
4.2 Begeleidingstijd 73
5 Begeleiden per onderzoeksfase 93
5.1 Inleiding 93
5.2 Projectmatig werken en begeleiden 96
5.3 Onderzoeksplannen 98
5.4 Het intakegesprek 103
5.5 Begeleiden tijdens de ontwerpfase 109
5.6 De dataverzameling 117
5.7 De analysefase 119
5.8 Verslaglegging 123
6 Beoordelen en evalueren 131
6.1 Inleiding 131
6.2 Peer assessment 131
6.3 Beoordelen 135
6.4 Beoordelen van presentaties 144
6.5 Eindgesprek 150
6.6 Evaluatie van de begeleiding 153
Register 157
Literatuur 161
Over de auteur 165
Rubrieken
- cadeauboeken
 - computer en informatica
 - economie
 - filosofie
 - flora en fauna
 - geneeskunde
 - geschiedenis
 - gezondheid
 - jeugd
 - juridisch
 - koken en eten
 - kunst en cultuur
 - literatuur en romans
 - mens en maatschappij
 - naslagwerken
 - non-fictie informatief/professioneel
 - paramedisch
 - psychologie
 - reizen
 - religie
 - schoolboeken
 - spiritualiteit
 - sport, hobby, lifestyle
 - thrillers en spanning
 - wetenschap en techniek
 - woordenboeken en taal