Lees verder
Peter Snoeckx beweegt zich al zijn hele carrière op de grens tussen procesverbetering en de invoering van die processen in systemen. Als management consultant heeft hij in verschillende sectoren gewerkt wat toelaat om de ervaring uit één omgeving elders toe te passen.
Meer over Peter SnoeckxDe retentie-economie
Trouwe klanten als competitief voordeel
Samenvatting
Klantloyaliteit biedt een sterk fundament en vormt een onoverwinnelijk concurrentievoordeel
Het behouden van een klant kost aanzienlijk minder moeite dan het werven van een nieuwe klant. Daarom is het van essentieel belang om klanten aan je organisatie te binden.
Er zijn bedrijven die er goed in slagen om langdurige relaties met hun klanten op te bouwen. Dat doen ze door de klant grondig te leren kennen en te streven naar een win-winsituatie op de lange termijn. Vaak maken bedrijven hierbij gebruik van een abonnementsmodel. In De retentie-economie ontdek je welke essentiële elementen nodig zijn om een nieuw businessmodel te creëren en hoe je jouw organisatie transformeert tot een ware retentiemachine.
Ontdek hoe het creëren van succesvolle abonnementen in de markt hand in hand gaat met het leveren van een uitstekende customer experience! Peter Snoeckx toont je aan de hand van zijn praktische aanpak hoe je jouw abonnementen optimaliseert en je klanten tevreden stelt. - Steven Van Belleghem, keynote-spreker, auteur en ondernemer
De retentie-economie biedt een heldere en pragmatische leidraad om producten en diensten aan te bieden als abonnement. En het benadrukt enkele cruciale aspecten van die verandering.- Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder bij de Unie van Zelfstandige Ondernemers (UNIZO)
De retentie-economie is een absolute must-read voor professionals in ons vakgebied. - Koen Meeusen, Sales & Care Director verantwoordelijk voor de abonnementen van Mediahuis België, uitgever van onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Over Peter Snoeckx
Inhoudsopgave
HOOFDSTUK 1 / Wat maakt dat we klanten vasthouden? 15
‘Overeenkomst’ 18
‘Terugkerend’ 19
‘Extra toegevoegde waarde’20
‘Relatie met de klant’ 21
… en is een abonnement niet betalend? 22
Wat is een abonnement niet (noodzakelijk)? 24
Nog meer voorbeelden? 26
Wat is niet geschikt als abonnement? 33
HOOFDSTUK 2 / Waarom eigenlijk met abonnementen gaan werken? 37
De klanten vragen om abonnementsformules 39
Het milieu vaart er wel bij 41
Traditionele spelers worden uitgedaagd 43
De technologie is er klaar voor 44
De aandeelhouders worden hier ook blij van 46
Zijn er redenen om géén retentiemodel op te zetten? 49
En wat met ‘subscription fatigue’? 50
HOOFDSTUK 3 / De klantenreis 53
De verkooptrechter 56
De aankoop 68
Onboarding 69
Ondersteuning van bestaande klanten (… of leden)
Vandaag dit, morgen dat 75
Tot weerzien, beste klant! 75
Win je klanten terug 85
Retentie met investeringsgoederen 86
Niet iedere klant is gelijk 87
Voor iedereen nuttig! 88
HOOFDSTUK 4 / Bekijk je producten opnieuw 89
Waarom koop je een milkshake? 91
Hoe je klanten behouden door verspilling aan te pakken 93
Prijszetting van abonnementen 97
Soorten prijsstrategieën 99
Prijsstrategie in een retentie-economie 103
De rol van prijselasticiteit 104
Externe factoren die je prijsbeleid beïnvloeden 108
De meest voorkomende ‘pricing’-fouten 110
Voor elk wat wils met ‘Good-Better-Best’111
Jaarlijks of maandelijks factureren? 118
Wat is IoT? 120
De componenten van IoT 121
Hoe helpt IoT bij abonnementen? 122
Inbouwen van IoT 123
Risico’s 127
Conclusie 128
HOOFDSTUK 5 / Je onderneming aanpassen om te werken als
retentiemachine 129
Impact op de cashflow 132
Zijn de financiële processen klaar om te werken met abonnementen? 136
Ander zicht op de operaties 137
Je productontwikkeling ervaart extra druk 138
Zelfs je aankoop verloopt anders in de retentie-economie 140
De insteek van marketing verandert 143
‘Verkopers’ worden ‘verhuurders’ 146
De klantenservice komt centraal te staan 154
Je IT-systemen hebben een grondige doorlichting nodig 156
Juridische impact 177
Kan onze onderneming hier wel winnen? 180
HOOFDSTUK 6 / De belangrijkste KPI’s in je retentieorganisatie 183
De waarde van de klant 185
Hoe efficiënt werf je jouw klanten? 187
Verloop 191
Maandelijkse/jaarlijks terugkerende inkomsten 193
Gemiddelde inkomsten per klant 194
Meting van A/B-testen 195
HOOFDSTUK 7 / Aan de slag 197
Stap 1. Breng je klanten in kaart 200
Stap 2. Beschrijf de klantenreis 202
Stap 3. Welke producten en diensten komen eerst in aanmerking om als
dienst aangeboden te worden? 204
Stap 4. Start met een proef 205
Stap 5. Bereid je operaties en IT voor 207
Stap 6. Begin met één segment, en daarna nog één, en daarna … 209
Stap 7. Afbouw van je eenmalige verkopen 210
De 'CRO' 211
Succes! 213
Eindnoten en dankwoord 215
Eindnoten 217
Dankwoord 219
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- cadeauboeken
- diversen
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- management
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal