

Pedro De Bruyckere is pedagoog en (jongeren)onderzoeker aan de Arteveldehogeschool. Hij is een veelgevraagde spreker in binnen- en buitenland.
Meer over Pedro De BruyckereKlaskit
Tools voor topleraren
Samenvatting
- WAAROM MOETEN KINDEREN NOG UIT HET HOOFD LEREN?
- WORD JE DOOR MEER VAKKENNIS AUTOMATISCH EEN BETERE LERAAR?
- HOE ZET JE EEN HELE KLAS OPTIMAAL AAN HET DENKEN?
Lesgeven kun je niet aan de hand van een checklist. Er is geen lijst van recepten die ervoor zorgt dat leerlingen dag na dag een geijkt stappenplan doorlopen en aan het eind van het schooljaar de juiste leerstof kunnen opdreunen. Niet alles werkt bij iedereen met hetzelfde resultaat of in dezelfde context.
Maar dat betekent niet dat er geen hulpmiddelen zijn die impact hebben. In dit boek gaat pedagoog Pedro De Bruyckere vanuit die gedachte op zoek naar methoden die écht werken, en onderzoekt hij in welke omstandigheden ze werken, voor welke doelgroep, en waarom.
Klaskit levert een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie onder meer weet hoe je effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden
Trefwoorden
onderwijs leraar didactiek metacognitie feedback voorkennis vakkennis klasmanagement herhaling oefenen multimediaal leren pedagogiek leerpsychologie evidence-based onderwijs leerlingrelatie onderwijsvisie actief leren formatieve evaluatie onderwijseffectiviteit professionele ontwikkeling geheugentraining cognitieve belasting onderwijskwaliteit onderwijsinnovatie leerstrategieën klasklimaat leermotivatie leerdoelen
Trefwoorden
Specificaties
Thema classificatie
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
2 Voorkennis, het leren begint 19
3 De vakkennis van de docent 33
4 Doe denken! 41
5 Herhaal, pauze, herhaal, langere pauze, herhaal, enzovoort 51
6 Het belang van oefenen 63
7 Leer je leerlingen en studenten leren (ook wel metacognitie genoemd) 71
8 Evalueer en geef feedback 79
9 Werk multimediaal 91
10 Heb een visie (maar het geeft niet welke visie) 101
11 Zie je leerlingen graag 109
12 Rode draden 117
ZONDER WIE ZOU DIT BOEK NIET BESTAAN? 126
EINDNOTEN 127
REFERENTIES 131
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal