trefwoord
Formatieve evaluatie: de sleutel tot beter leren
Formatieve evaluatie is een krachtige onderwijsmethode waarbij prestaties van leerlingen worden vergeleken met hun eerdere resultaten – niet met die van anderen. Het richt zich op het verbeteren van het leerproces in plaats van alleen het meten ervan. In tegenstelling tot summatieve evaluatie, die zich focust op eindcijfers, biedt formatieve evaluatie doorlopende feedback die zowel leraren als leerlingen helpt om het leerproces bij te sturen.
Shirley Clarke
Bazalt
Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment
Het boek 'Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment' van Shirley Clarke biedt een gedegen overzicht van formatieve evaluatie in de praktijk. Het werk beschrijft niet alleen de theorie, maar geeft ook praktische handvatten om een lescultuur rondom formatieve assessment op te bouwen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Waarom formatieve evaluatie werkt
Onderzoek toont aan dat formatieve evaluatie een van de meest effectieve methoden is om leerresultaten te verbeteren. Door voortdurende feedback krijgen leerlingen inzicht in hun eigen leerproces, wat motiverend werkt en een growth mindset bevordert. Bovendien stelt het leraren in staat om hun instructies tijdig aan te passen op basis van de behoeften van leerlingen.
Professor John Hattie is een wereldwijd erkende autoriteit op het gebied van onderwijseffectiviteit. Zijn baanbrekende onderzoek heeft aangetoond dat formatieve evaluatie een van de krachtigste interventies is om leerresultaten te verbeteren, met een hoge effectgrootte in zijn 'Visible Learning' onderzoek.
John Hattie
Shirley Clarke
Feedback om leren zichtbaar te maken
In 'Feedback om leren zichtbaar te maken' tonen John Hattie en Shirley Clarke aan dat effectieve feedback - een essentieel onderdeel van formatieve evaluatie - cruciaal is voor het leerproces. Het boek onderscheidt zich door concrete strategieën te bieden waarmee leraren feedback kunnen geven die daadwerkelijk het leren bevordert.
Boek bekijken
Laatste exemplaar! Voor 21:00 uur besteld, morgen in huis
Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment - 'Een uitstekend boek'
Peter de Roode
In een recensie van 'Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment' wordt duidelijk hoe formatieve evaluatie het alternatief vormt voor de overheersende summatieve toetscultuur. De recensent benadrukt dat formatieve assessment hoog scoort in Hattie's onderzoek naar impactvolle onderwijsinterventies en goed te combineren is met het ontwikkelen van een growth mindset.
Auteurs die schrijven over 'formatieve evaluatie'
Praktische implementatie van formatieve evaluatie
Het implementeren van formatieve evaluatie vraagt om een doordachte aanpak. Het gaat niet alleen om het gebruik van nieuwe beoordelingsmethoden, maar om een fundamentele verandering in de manier waarop we naar onderwijs kijken. Leerlingen worden actieve deelnemers in hun eigen leerproces, en leraren verschuiven van beoordelaars naar begeleiders.
Marinka Drost
Petra Verra
Handboek RTTI
Het 'Handboek RTTI' biedt een gestructureerde methode om formatieve evaluatie toe te passen in de onderwijspraktijk. Het model onderscheidt vier cognitieve niveaus (Reproductie, Toepassing, Transfer en Inzicht) en helpt docenten om hun toetsen en feedback zodanig in te richten dat ze het leerproces optimaal ondersteunen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
"Formatieve assessment gaat over het activeren van leerlingen, hen serieus nemen door hen bij het onderwijs te betrekken. De leerkracht praat niet langer tegen zijn leerlingen maar met zijn leerlingen."
Uit: Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment
Formatieve evaluatie in de digitale leeromgeving
Met de opkomst van blended learning ontstaan nieuwe mogelijkheden voor formatieve evaluatie. Digitale tools maken het mogelijk om real-time feedback te geven, leervoortgang te monitoren en gepersonaliseerde leerroutes aan te bieden. Deze technologische ontwikkelingen versterken de mogelijkheden van formatieve evaluatie aanzienlijk.
SPOTLIGHT: Barend Last
Barend Last begon als leerkracht in het basisonderwijs en ontwikkelde een passie voor onderwijsinnovatie. Als zelfstandig onderwijsexpert en auteur specialiseert hij zich in blended learning, didactiek en onderwijsontwerp, waarbij hij formatieve evaluatiemethoden integreert in moderne leeromgevingen.
Meer over Barend Last
Barend Last
Stefan Jongen
Blended learning en onderwijsontwerp
In 'Blended learning en onderwijsontwerp' laten Barend Last en Stefan Jongen zien hoe formatieve evaluatie effectief kan worden ingezet binnen blended leeromgevingen. Het boek biedt praktische handvatten voor het ontwerpen van onderwijs waarin digitale middelen worden benut om het leerproces continu te monitoren en bij te sturen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Feedback als cruciaal element
Effectieve feedback vormt het hart van formatieve evaluatie. Goede feedback is specifiek, tijdig, begrijpelijk en handelingsgericht. Het richt zich niet op de persoon maar op de taak, het proces en de zelfregulatie. Bovendien is het belangrijk dat leerlingen leren om feedback te gebruiken om hun eigen leerproces te verbeteren.
Stijn Vanhoof
Geert Speltincx
Feedback in de klas
'Feedback in de klas' van Geert Speltincx en Stijn Vanhoof biedt een praktische gids voor het geven van effectieve feedback. Het boek maakt duidelijk dat feedback meer is dan alleen commentaar geven; het is een essentieel onderdeel van het formatieve evaluatieproces dat leerlingen actief betrekt bij hun eigen leerproces.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Geert Speltincx is als diensthoofd Onderwijsontwikkeling bij Karel de Grote Hogeschool een autoriteit op het gebied van kwaliteitszorg en onderwijsonderzoek. Met zijn achtergrond in de lerarenopleiding brengt hij waardevolle inzichten over hoe formatieve evaluatie en effectieve feedback het onderwijs kunnen transformeren.
Feedback in de klas
Effectieve feedback moet altijd gericht zijn op groei. Het moet leerlingen niet alleen vertellen waar ze staan, maar vooral hoe ze verder kunnen komen. Dit betekent dat feedback specifiek, tijdig en handelingsgericht moet zijn, en dat er een veilige leeromgeving moet zijn waarin fouten gezien worden als leerkansen.
Formatieve evaluatie en actief leren
Een belangrijk aspect van formatieve evaluatie is dat het leerlingen aanzet tot actief leren. Door leerlingen te betrekken bij het beoordelen van hun eigen werk en dat van anderen, ontwikkelen ze metacognitieve vaardigheden en leren ze verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces.
Gorden Pope
Vraagtechnieken in de klas
In 'Vraagtechnieken in de klas' toont Gorden Pope hoe doordachte vraagstellingen kunnen dienen als krachtig instrument voor formatieve evaluatie. Door de juiste vragen te stellen, kunnen leraren inzicht krijgen in het denken van leerlingen en hen aanmoedigen om hun eigen begrip te verdiepen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Peter Liljedahl
Denkklassen creëren - Building Thinking Classrooms
'Denkklassen creëren' van Peter Liljedahl biedt een vernieuwende kijk op hoe formatieve evaluatie kan worden gebruikt om het denken van leerlingen te stimuleren. Het boek presenteert 14 praktische tools om denkgerichte klaslokalen te creëren waarin formatieve evaluatie een natuurlijk onderdeel is van het leerproces.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
De kracht van samenwerking in formatieve evaluatie
Formatieve evaluatie is niet alleen een zaak tussen leraar en individuele leerling. Peer-feedback en samenwerkend leren spelen een belangrijke rol. Door leerlingen te laten samenwerken en elkaar feedback te laten geven, wordt het leerproces verdiept en worden sociale vaardigheden ontwikkeld.
"Wanneer leerlingen met praatmaatjes werken, leren ze niet alleen van de leraar maar vooral van elkaar. Deze vorm van peer-feedback is een krachtig middel binnen formatieve evaluatie omdat het leerlingen helpt hun eigen denken te verwoorden en te verfijnen."
Uit: Vraagtechnieken in de klas
Richard Dufour
Rebecca Dufour
Robert Eaker
Thomas Many
PLG: leraren leren samen
In 'PLG: leraren leren samen' wordt beschreven hoe professionele leergemeenschappen formatieve evaluatie kunnen inzetten als krachtig instrument. Het boek laat zien hoe docenten kunnen samenwerken om beoordelingsresultaten te analyseren en hun onderwijs daarop af te stemmen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Formatieve evaluatie voor schoolleiders
Ook schoolleiders spelen een cruciale rol bij de implementatie van formatieve evaluatie. Zij creëren de voorwaarden voor een schoolbrede aanpak en zorgen voor een cultuur waarin het leerproces centraal staat in plaats van alleen de resultaten.
John Hattie
Raymond Smith
10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken
'10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken' van John Hattie en Raymond Smith biedt schoolleiders concrete handvatten om formatieve evaluatie schoolbreed te implementeren. Het boek benadrukt het belang van een cultuur waarin voortdurende verbetering en het meten van impact centraal staan.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
10 denkkaders voor schoolleiders om leren zichtbaar te maken
Een cruciale les voor schoolleiders is dat formatieve evaluatie alleen effectief kan zijn in een schoolcultuur die gericht is op groei. Door te focussen op de impact van het onderwijs en niet alleen op de resultaten, creëren leiders een omgeving waarin zowel leerlingen als leraren kunnen floreren.
Formatieve evaluatie in verschillende vakgebieden
De principes van formatieve evaluatie zijn toepasbaar in alle vakgebieden, maar de specifieke implementatie kan verschillen. Van taalonderwijs tot exacte vakken, formatieve evaluatie kan worden aangepast aan de specifieke leerdoelen en uitdagingen van elk vakgebied.
Kristof de Witte
Wouter Schelfhout
Vakdidactiek economie - nieuwe editie
'Vakdidactiek economie' biedt specifieke inzichten in hoe formatieve evaluatie kan worden toegepast binnen het economieonderwijs. Het boek behandelt verschillende vormen van formatieve evaluatie die docenten kunnen inzetten om het economisch denken van leerlingen te ontwikkelen en te monitoren.
Boek bekijken
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Rieke Wynia
Anika Verhoog
Ruth Jansen
Marleen Tienstra
Sharon Telkamp
Suzet Volders
Ruud van den Belt
Starttaal Instap Deel B
In 'Starttaal Instap Deel B' zien we hoe formatieve evaluatie concreet wordt toegepast in het taalonderwijs. Het boek bevat herhalingstaken die functioneren als formatieve evaluatiemomenten, waardoor leerlingen inzicht krijgen in hun taalontwikkeling en gericht kunnen werken aan verbetering.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Conclusie
Formatieve evaluatie vertegenwoordigt een fundamentele verschuiving in onze kijk op onderwijs en beoordeling. Het gaat niet langer om het meten van wat leerlingen hebben geleerd, maar om het ondersteunen van hoe ze leren. Door voortdurende feedback, actieve betrokkenheid van leerlingen en een focus op groei, biedt formatieve evaluatie een krachtig instrument om het onderwijs te verbeteren. De literatuur laat zien dat deze aanpak niet alleen theoretisch onderbouwd is, maar ook praktisch toepasbaar in diverse onderwijscontexten. Voor docenten, schoolleiders en onderwijsontwerpers biedt formatieve evaluatie concrete handvatten om het leren zichtbaar te maken en te verbeteren.
De bestsellers
-
€ 25,99
-
€ 49,00
-
€ 37,75
-
€ 42,00
-
€ 56,00