IE in Bedrijf - Deel 5: online
Alles wat u moet weten over intellectuele eigendom voor uw bedrijf
Samenvatting
Online is het vijfde deel in de achtdelige serie IE in Bedrijf en het vervolg op de succesvolle en positief ontvangen eerdere delen Handelsnamen en merken, Bescherming van ideeën, Vormgeving en Reclame.
De serie IE in Bedrijf is speciaal geschreven voor ondernemers en bedrijven die graag willen weten hoe zij hun intellectueel kapitaal kunnen beschermen en optimaal gebruiken. Het zijn praktische handboeken, geschreven in begrijpelijke (niet-juridische) taal. De boeken worden uitgegeven door Legaltree/Abcor.
In dit boek schrijven de auteurs over onderwerpen als: hoe claim je domeinnamen, wanneer heb je recht op een bepaalde (domein)naam, wanneer mag je het merk van een concurrent als AdWord gebruiken, welke regels gelden er bij het maken van online reclame door middel van verschillende soorten prijsvragen en acties en in hoeverre mag je materiaal dat online te vinden is gebruiken op bijvoorbeeld je eigen website, via social media of door het aanbrengen van een hyperlink? Er is een uitgebreid hoofdstuk gewijd aan ‘apps’: hoe zorg je voor een goede bescherming van een app en hoe zit het met de privacy? Natuurlijk wordt ingegaan op allerlei aspecten rondom social media, zoals: wat voor reviews zijn er toegestaan en in hoeverre mag je reclame maken via social media? En tot slot: hoe ga je als bedrijf om met online namaak en wie spreek je daarop aan? Kan dat ook een tussenpersoon zijn, zoals Marktplaats of eBay? Het boek staat, net als de eerste vier delen van IE in Bedrijf, boordevol praktijkvoorbeelden, tips en fabels. IE in Bedrijf – Online is hierdoor onmisbaar voor zowel ondernemingen die hun intellectueel eigendom willen beschermen, als voor bedrijven en ondernemers die worden aangesproken op inbreuk.
Dit vijfde deel van IE in Bedrijf is net als de andere delen geschreven in de inmiddels bekende begrijpelijke taal. Het staat weer vol met aansprekende voorbeelden (met illustraties) uit de dagelijkse praktijk. De auteurs, Marjolein Driessen (advocaat/partner bij Legaltree en IE-specialist) en Theo-Willem van Leeuwen (merkenjurist en eigenaar van merkenbureau Abcor), zijn er opnieuw in geslaagd juridische expertise te vertalen in direct bruikbare en toepasbare tips voor ondernemers die willen weten welke rol intellectuele eigendomsrechten spelen in de online wereld. Een hoofdstuk over het zeer actuele onderwerp privacy is geschreven door gastauteur Bieneke Braat, een expert op dit gebied en eveneens advocaat/partner bij Legaltree.
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1.1 De veranderende wereld 17
1.2 Intellectuele eigendomsrechten in de online wereld 19
Voorbeeld Talens vs. De Talensshop 19
1.3 Andere belangrijke aandachtspunten 24
Creaties in opdracht 24
Social media – beleid 24
Brand manual 26
Domeinnamen – beleid 27
Online inbreuken – beleid 28
Fansites 30
2 Domeinnamen 33
2.1 Wat is een domeinnaam? 35
2.2 Hoe krijg je een domeinnaam? 35
2.3 Toplevels en nieuwe gTLD’s 36
2.4 Domeinnaam is al door een ander vastgelegd 38
a. UDRP-procedure 39
b. Procedure bij de rechtbank 41
2.5 Domeinnaamkaping 41
2.6 Registratie door de concurrent 43
2.7 Typefouten/typo squatting 44
2.8 Dealers 45
2.9 Gebruik van je eigen naam 50
2.10 Gebruik van generieke woorden 51
2.11 Kan je een beschrijvende domeinnaam verbieden? 53
2.12 Vrijheid van meningsuiting/protestsites 55
3 Gebruik merk van derden: AdWords 61
3.1 Gebruik van AdWords 63
Merkinbreuk? 63
4 Online reclame – kansspelen en prijsvragen 71
4.1 Promotionele kansspelen 73
4.2 De Gedragscode Promotionele Kansspelen 74
4.3 Prijsvragen en andere winacties 77
4.4 Spam 80
5 Online gebruik, overname van en verwijzingen naar beschermd materiaal van anderen 83
5.1 Refererend merkgebruik door wederverkopers 85
5.2 Hergebruik van online te vinden beelden en teksten 88
5.3 Uitzonderingen op de hoofdregel: ‘hergebruik mag alleen met toestemming’ – van citeren tot hyperlinken 96
5.3.1 Uitzondering: gebruik via social media 96
5.3.2 Uitzondering: citeren van (beeld)materiaal/foto’s 100
Voorwaarde 1 – citeren uit rechtmatig openbaar gemaakt werk 101
Voorwaarde 2 – redelijkerwijs geoorloofd en gerechtvaardigd 101
Voorwaarden 3 en 4 – persoonlijkheidsrechten en bronvermelding 105
5.3.3 Uitzondering: overname uit de pers (‘persexceptie’) 106
5.3.4 Uitzondering: hyperlinken en embedden 108
6 Apps 119
6.1 Apps – de betekenis en onderdelen 121
6.2 Bescherming van software (de broncode) 122
Octrooirecht 123
Auteursrecht 123
6.3 Bescherming van de GUI (graphical user interface) 127
Auteursrecht 128
Modellenrecht 131
6.4 Privacy 134
6.4.1 Welke wetten zijn van belang? 134
6.4.2 Wat houden de privacyregels in? 135
Waarvoor moet je toestemming vragen? 135
Zonder toestemming gegevens gebruiken 137
Kinderen die de app gebruiken 138
Privacyverklaring 138
Dataportabiliteit 139
Afspraken met leveranciers 139
Wat is het risico als je je niet houdt aan deze wetgeving? 140
7 Social Media 143
7.1 Posts op social media 145
7.2 Een eigen mening, waarschuwen, klagen of laster? 146
7.3 Fake reviews, likes 151
7.4 Reclame via social media 157
7.5 De Reclamecode Social Media 158
8 Online namaak 169
8.1 Wie spreek je aan? 171
8.2 Online aanbod via tussenpersonen – Notice and Take Down-procedure 173
8.3 Is de online tussenpersoon zelf aansprakelijk? 174
8.4 Afgifte contactgegevens 178
8.5 Stappenplan bij online namaak 181
Over de auteurs
Marjolein Driessen 182
Theo-Willem van Leeuwen 183
Nawoord 188
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal