Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Tijd voor de Betekeniseconomie

Het verhaal over onze economie dat ze je nooit vertellen

Specificaties
Paperback, 104 blz. | Nederlands
Stichting Maatschappij en Onderneming | 1e druk, 2018
ISBN13: 9789069622699
Rubricering
Hoofdrubriek : Economie
Stichting Maatschappij en Onderneming 1e druk, 2018 9789069622699
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Oneindige economische groei als oplossing voor alles? Individuele hebzucht als belangrijkste menselijke drijfveer? Bedrijven die ten koste van alles winst moeten maken?

Verbaas jij je ook over de vanzelfsprekendheid waarmee we bepaalde ideeën over onze economie blijven aannemen als de beste ideeën om onze samenleving op te baseren?

Dit boek maakt duidelijk hoe het zover gekomen is en vertelt je een ander verhaal over onze economie. De tien uitgangspunten van de betekeniseconomie bieden inspiratie en houvast aan iedereen die werk wil maken van een economie die past bij de huidige tijd en die vertrouwen geeft voor de toekomst.

Specificaties

ISBN13:9789069622699
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:104
Druk:1
Verschijningsdatum:31-3-2018
Hoofdrubriek:Economie

Expertrecensies (2)

recensie
Tijd voor de betekeniseconomie - 'De moeite waard'
Ger van den Buijs | 5 februari 2019
Welk nieuws lees jij? Een bericht dat jouw bank afgelopen jaar 20% meer winst heeft gemaakt? Een bericht dat er in de binnenstad een Brownies en Downies is geopend? Eén over de nieuwe BMW3 of één over de plastic soup cleanup?
Lees verder
recensie
Tijd voor de betekeniseconomie – ik ga voor dik!
Elly Stroo Cloeck | 28 augustus 2018
Slecht nieuws: de Japanse economie kan niet groeien. Een verklaring hiervoor is het gouden plafond: iedereen heeft alles al, niemand hoeft een derde iPhone. Waarom is dit slecht nieuws? Omdat we móéten groeien! (uit: Tegenlicht 2-9-2013)
Lees verder

Over Kaj Morel

Kaj Morel (1971) is sociaal psycholoog, gepromoveerd aan de Technische Universiteit Delft en voormalig lector identiteitsmarketing bij hogeschool Saxion. Sinds 2007 zet hij zich in voor de ontwikkeling van betekenisvol ondernemerschap en betekeniseconomie in Nederland, eerst vanuit de Betekenisfabriek en nu vanuit de Zaak van Betekenis. Hij is mede-oprichter en bestuurslid van de Stichting Betekeniseconomie in Twente. In 2010 verscheen zijn boek ‘Identiteitsmarketing. Waarom wij bestaan’, in 2012 gevolgd door zijn essay ‘Marketing in het tijdperk van de Betekeniseconomie’. Fotograaf: Eljee Bergwerff

Andere boeken door Kaj Morel

Inhoudsopgave

Om te beginnen
Wat je te wachten staat
Identiteitmarketing en de betekeniseconomie
Een kwestie van definitie

1 It’s the economy, stupid. Waarom de economie ons leven beheerst
Meester of dienaar?
Economie als een onaantastbare, objectieve en waardevrije wetenschap
Economie bestaat uit cijfers en cijfers zijn waarde(vrij)
Hoe komt het dat de vrije markt zo aantrekkelijk lijkt en waarom dat gevaarlijk is

2 Rare jongens , die economen. Wat aanhangers van de vrije markt geloven
Hebzucht is goed
Gedragen mensen zich wel zo egoïstisch
Bernhard en zijn bijenkorf
Zonder hebzucht geen vooruitgang. De onzichtbare hand tovert voorspoed voor iedereen
Individuele vrijheid is het hoogste goed
De samenleving moet vooruit
Loon naar werken
De markt is vrijdag
De vrije markt is natuurlijk
Nutsmaximalisatie
Pas op: altruïsme kan opraken
De vrije markt

3 De commercialisering van alles. Wat er gebeurt als je de markt vrijlaat
Geld wordt een doel op zich
Inkomensongelijkheid stijgt, gezondheid daalt
Werk verlies zijn betekenis
Organisaties verliezen hun betekenis
Marketing verliest haar bestaansrecht
De samenleving kent nog slechts één moraal

4 Economie volgens de betekeniseconomen. Hoe het ook kan werken
Uitgangspunten van de betekeniseconomie
Dikke in plaats van dunne waarde
De prijs van waarde
Rechtvaardige prijs in plaats van marktprijs
De betekenis van betekenis
Op weg naar de betekeniseconomie (….of niet)
Ruilen we de ene utopie in voor de andere?
Dappere draaikonten

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Tijd voor de Betekeniseconomie