Lees verder
Managementmodellen voor communicatie
Samenvatting
Wie zaken doet of bestuurt, moet communiceren: met klanten, aandeelhouders, burgers, medewerkers, het publiek, de pers en andere belanghebbenden. Communicatie is absoluut noodzakelijk bij fusies, reorganisaties, inkoop, marketing, verandertrajecten, positioneringvraagstukken en in crisissituaties.
De kwaliteit van communicatie bepaalt de reputatie van een organisatie en dient dan ook onder de verantwoordelijkheid te vallen van het bestuur en het management. Omdat zij zich niet dagelijks bezighouden met de technieken van PR, voorlichting of communicatie, maar er wel sturing aan moeten geven, heeft Berenschot 58 overzichtelijke aanpakken en modellen verzameld voor het inzetten van communicatie bij het oplossen van managementvraagstukken.
Dit helder vormgegeven boek is gebaseerd op zowel praktijkervaring ('Waar lopen managers in hun dagelijks werk tegenaan en wat definiëren zij als een communicatievraag?') als klassieke modellen en theorieën. De toegevoegde waarde van expertise en professionaliteit op het gebied van communicatie bestaat in de analysefase, bij de strategievorming en bij de implementatie. Doel van het boek is de bestuurder of de manager in staat te stellen op het juiste moment en op de juiste plaats in te grijpen. Met als eindresultaat: verbetering van de beeldvorming, de samenwerking, de besluitvorming van de organisatie.
'Managementmodellen voor communicatie' is samengesteld door de adviseurs van Berenschot Communicatie.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Inhoudsopgave
Inleiding
Zin en onzin van modellen
Communicatiespectrum
Modellen
1. Actorenkwadranten - posities van partners
2. Ansoff-matrix - ondernemingsstrategie en communicatie
3. Barometer - interne veranderingen zichtbaar
4. Benchmark - haalbare normen voor de eigen prestatie
5. Beredeneerd gedrag - de motivatie van gedragsverandering
6. Brandingsdriehoek - het streefbeeld van een merk
7. Campagnemodel - bundeling van communicatieacties
8. Cascade- en condensatiemodel - communicatie via de lijn
9. City marketing - het merk van de stad
10. Communicatiediamant - de zeven facetten van het communicatieplan
11. Communicatiekruispunt - vier basisstrategieën
12. Concurrentieanalyse - relaties in beeld
13. Corporate-identity-mix - de spiegel van de organisatie
14. Crisisevaluatie - lastige vragen na de crisis
15. Dimensies van brand personality - het merk als mens
16. Draagvlakcurve - doelgroepen en hun acceptatietempo
17. Elaboration-likelihood-model - een overtuigende boodschap
18. Goed- en slechtnieuwsbalans - tastbare resultaten voor de burger
19. Identiteit, imago en reputatie - de weg naar de geloofwaardige boodschap
20. Instant advisering - management van snelle acties
21. Integriteitmanagement - de gedragscode voorbij
22. Issue shift - beweging in vastgelopen discussies
23. Linkages-model - basis voor relatiemanagement
24. Living the brand - medewerkers maken het merk
25. Looping-model - communicatie tussen managementlagen
26. Maatstaf voor acceptatie en draagvlak - handvat voor kansrijke communicatie
27. Netwerkclustering - formalisering van informele relaties
28. Ontwerpsessie - het communicatieplan in vliegende vaart
29. Organisatievormen - ophanging van de communicatieafdeling
30. Participatiefundament - afspraken tussen kiezer en gekozene
31. Persbericht - checklist voor het schrijven van nieuws
32. Pin-model - een boodschap naar buiten
33. Portfolio-analyse - efficient verdelen naar buiten
34. Positioneringskwadranten - plaatsbepaling temidden van concurrenten
35. Projectie-reflectiemodel - de invloed van extern op intern
36. Public affairs-stroommodel - de organisatie van de lobby
37. Reputation Quotiënt - zes drijfveren van corporate communicatie
38. Risicoradar - stappen in crisiscommunicatie
39. Samenwerkvormen - minder vergaderen, beter samenwerken
40. Schillenmodel - segmenteren van doelgroepen
41. Smart-communicatiecurve - meetbare doelstellingen
42. Sociogram - het web van informele relaties
43. Spinnenweb - de identiteit gevangen
44. Stakeholderanalyse - machten en belangen in de omgeving
45. Swot-analyse - in- en externe factoren gekoppeld
46. Transparantieladder - maatschappelijk ondernemen in de etalage
47. Systematische politieke monitoring - lobbyissues en standpunten in beeld
48. Veranderkwadranten - vier strategieën voor interne communicatie
49. Verbindingsmodel - ontschotting van de communicatieafdeling
50. Woordvoering in crisissituaties - vuistregels voor mediastrategie
51. Zender-boodschap-medium-ontvanger-model - moeder aller modellen
52. Zes cd's - communicerende kernboodschappen
53. Zeven-krachtenmodel - diagnose van cultuurverandering
Register - categorieën
Register - trefwoorden
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal