Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Evalueren

Specificaties
Paperback, 364 blz. | Nederlands
Boom | 2e druk, 2007
ISBN13: 9789047300410
Rubricering
Boom 2e druk, 2007 9789047300410
Vandaag voor 17:00 besteld, morgen in huis

Samenvatting

Evalueren geeft een methodologische basis voor empirisch evaluatieonderzoek. De auteur bespreekt het evalueren van (overheids)interventies vanuit de algemene principes van en richtlijnen voor, wetenschappelijk onderzoek. Evalueren is niets bijzonders: we doen het iedere dag en overal. Evaluatieonderzoek is wel iets bijzonders.

Swanborn geeft allereerst een uitgebreide systematiek van soorten evaluatieonderzoek. Evaluatieonderzoek heeft alles te maken met beleid. Alle overheidsinterventies moeten wettelijk geëvalueerd worden. Evaluatieonderzoek is een vorm van praktijkgericht onderzoek dat vaak onder moeilijke omstandigheden gedaan moet worden. Dit boek geeft de onderzoeker, maar ook de praktijkman, een handvat voor het evalueren van (overheids)interventies.

Evalueren is geschreven voor studenten, aio's en sociaal-wetenschappelijk onderzoekers in allerlei beleidssectoren. Daarnaast is het boek bedoeld voor beleidsmedewerkers die zelf geen onderzoek uitvoeren, maar in hun werk te maken hebben met ontwerpen, begeleiden en evalueren van beleidsinterventies.

Specificaties

ISBN13:9789047300410
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:364
Uitgever:Boom
Druk:2
Verschijningsdatum:21-2-2012
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Over Peter Swanborn

Peter G. Swanborn was hoogleraar in de Methodologie van de Sociale Wetenschappen aan de Universiteiten van Utrecht en Amsterdam.

Andere boeken door Peter Swanborn

Inhoudsopgave

1 Evaluatie en evaluatie-onderzoek
2 Soorten van evaluatie-onderzoek
3 Actoren
4 Doelstellingen
5 Interventies
6 Planevaluatie I: Gebruik van theorie
7 Planevaluatie II: De rol van deskundigen
8 Planevaluatie III: Kiezen tussen alternatieven
9 Procesevaluatie
10 Productevaluatie I: Gevoeligheid en causale interpretatie
11 Productevaluatie II: Causale interpretatie (vervolg)
12 Productevaluatie III: Representativiteit en generaliseerbaarheid
13 Productevaluatie IV: Bruikbaarheid

Zakenregister

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Evalueren