Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

De uitverkoop van Nederland

Hoe een ondernemend land geveild werd

Specificaties
Paperback, 270 blz. | Nederlands
Prometheus Bert Bakker | 1e druk, 2009
ISBN13: 9789044612585
Rubricering
Hoofdrubriek : Economie
Prometheus Bert Bakker 1e druk, 2009 9789044612585
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In hoog tempo vallen grote Nederlandse bedrijven in buitenlandse handen. Eenmaal, andermaal, verkocht. De hoogste bieder wint; het is geen huizenveiling, maar een veiling van bedrijven en banen. Nu zijn het energiebedrijven als Nuon en Essent, eerder is ABN Amro al verkocht en opgebroken. Populaire ketens in de grote winkelstraten zoals de HEMA en de Bijenkorf zijn Brits-Amerikaans bezit. Bladen als Libelle en Margriet zijn eigendom van Finnen. Een Britse en Belgische mediamagnaat beheersen de krantenwereld. De vermaarde producent van Olvarit-babyvoeding, Nutricia, is Frans geworden. En zelfs Grolsch, de trots van de Achterhoek, is overgenomen door een Zuid-Afrikaanse brouwer.

Aandeelhouders en topmanagers strijken bij deze overnames vette premies op. Bijna drie kwart van de Nederlanders staat negatief tegenover de golf van buitenlandse overnames, maar toch lijkt er niets tegen te beginnen. Wat betekent deze grote uitverkoop voor de toekomst van Nederland? Welke gevolgen heeft het voor burgers en werknemers? Moet Nederland een nationalistische economische politiek gaan voeren, zoals de Fransen en de Amerikanen doen? En wie zullen binnenkort ten prooi vallen aan de overnamegolf? 'De uitverkoop van Nederland' geeft de antwoorden.

Specificaties

ISBN13:9789044612585
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:270
Druk:1
Hoofdrubriek:Economie

Expertrecensies (2)

recensie
Gekke Henkie
Rob Hartgers | 8 juli 2009
Nederland wordt steeds minder Nederlands, schrijft Menno Tamminga in De uitverkoop van Nederland. Toonaangevende Nederlandse bedrijven vielen in buitenlandse handen. Politici en burgers kon het weinig schelen. Tamminga pleit voor maatregelen om het tij te keren. Het oranjegevoel moet terug in de economische politiek.
Lees verder
recensie
De uitverkoop van Nederland
Paul van der Priem | 19 mei 2009
Nederland heeft geen wetgeving voor de toetsing van buitenlandse overnames op het criterium van publieke belangen. Hierdoor kunnen bedrijven in buitenlandse handen komen. In zijn boek 'De uitverkoop van Nederland' beschrijft NRC-redacteur Menno Tamminga hoe Nederland zorgeloos de verkoop van het bedrijfsleven accepteert. Tamminga doet verslag van zijn onderzoek naar de resultaten hiervan en de effecten die dit op Nederland zal hebben.
Lees verder

Over Menno Tamminga

Menno Tamminga (1957) is redacteur van NRC Handelsblad. Hij won De Tegel, de belangrijkste journalistieke prijs in Nederland, voor een artikelenserie over de verkoop van ABN Amro en tweemaal de Financiële Persprijs. Eerder publiceerde hij De uitverkoop van Nederland (2009), over Nederlandse bedrijven die in hoog tempo in buitenlandse handen vallen.

Andere boeken door Menno Tamminga

Inhoudsopgave

Inleiding. Alles is te koop

1. Wij tegen de rest van de wereld
2. Eenmaal… andermaal…
3. De wraak van de spin zonder web

Intermezzo. Hoe de financiële wereld het Oranjegevoel beleeft

4. Papier hoort hier
5. Oranjeklant tussen de economische patriotten
6. Het paspoort van de baas
7. Het gouden Oranjegevoel
8. 'We lopen op alle fronten achter'
9. Staatskapitalisten aller landen verenigt u
10. De rekening opmaken

Lijst met verkochte bedrijven
Literatuur
Woord van dank
Register

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        De uitverkoop van Nederland