Lees verder


Jane Zuidema is directeur van MANS Adviesbureau BV. Samen met Daan Dorr heeft zij, sinds de introductie van het Model Nederlandse Kwaliteit in 1993, met tientallen managementteams van bedrijven en instellingen analyses volgens het Model Nederlandse Kwaliteit uitgevoerd.
Meer over Hans ZuidemaFrustrerende boodschappen
Samenvatting
U moet uw medewerkers pijnlijke maatregelen mededelen. Na afloop van de gesprekken heeft u het onbevredigende gevoel dat u alleen de brenger was van slecht nieuws. Uw boodschap is misschien niet goed overgekomen en u heeft weinig kunnen doen aan de diepe teleurstelling en frustratie waarmee uw medewerkers achterbleven. 'Frustrerende boodschappen' geeft u praktische handvatten voor het zo goed mogelijk overbrengen van pijnlijke mededelingen. Met veel tips, voorbeelden uit de praktijk, hulpmiddelen en oefeningen. zodat u uiteindelijk door uw gedrag en door de manier waarop u de boodschap overbrengt, de frustraties over het slechte nieuws actief kunt helpen verwerken.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Over Hans Zuidema
Inhoudsopgave
1. Frustrerende mededelingen doen
- Wie frustreert beroepsmatig anderen?
- Ook niet beroepsmatig
- Niet altijd onomkeerbaar
- Wat betekent praktijkboek?
2. Teleurstelling en verlies
- Reacties op schokken
- Geen vaste regels
3. Uitleg van het gedragsmodel
- Gedragsmodel
- De achtergrond
- Een bewuste keuze
- Lange termijndoelen
- Korte termijndoelen
4. Een intermezzo
- Inleiding enquete vaardigheden
- Moete met keizen
- Enquete vaardigheden
5. Beschrijving van de acht vaardigheden
- Activiteit: hanteren van de boodschap
- Activiteit: hanteren van de frustratie
- Voorbeelden van effectief en niet zo effectief gedrag
6. Kwaliteit van het gedrag
- Gerda en haar chef
- Wat hebt u hiervan geleerd?
7. Behoeften en verwachtingen
- Waarom niet vaardig?
- Behoeften en verwachtingen
- Wat is er aan de hand?
8. Suggesties ter verbetering van gedrag
- Suggesties
- Hoe zit dat bij reactie op schokken?
9. Onderzoek eigen vaardigheden
- De enquête vaardigheden
- Verwerking van de scores
- Profiel van vaardigheden
- Analyse van de antwoorden
- Analyse van behoeften en verwachtingen
10. Een persoonlijk plan
- Interpretatie van de scores
- Mogelijke belemmeringen
- Aanwijzingen voor het invullen van de werkbladen
- Vastleggen van leerdoelen
11. Oefenen
- Analyse van (opgenomen) gesprekken
- Gebruik van het evaluatieformulier
- Instructies voor oefeningen
- Oefeningen
- Tot slot
Index
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal