Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Winstwaarschuwing

De ontmaskering van het creatief boekhouden

Specificaties
Gebonden, 112 blz. | Nederlands
Het Financieele Dagblad | 2002
ISBN13: 9789025415242
Rubricering
Het Financieele Dagblad 0e druk, 2002 9789025415242
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Beleggers kunnen ondernemingen niet op hun woord geloven. Bedrijven hebben sterke motieven om hun winst te verfraaien en zo beleggers een te rooskleuring beeld voor te spiegelen. Een hoge beurskoers maakt overnames goedkoper en opties voor management en personeel meer waard. Het boek 'Winstwaarschuwing' beschrijft waarom tijdens de beurshausse van eind jaren negentig zelfs gerenommeerde multinationals de verleiding van cosmetische ingrepen in de boekhouding niet konden weerstaan en hoe misleidend deze verfraaiingen uitpakten. In toegankelijke, beknopte hoofdstukken behandelen Hein Haenen en Bruno de Haas het spel op de beurs en de drijfveren van de spelers: ondernemingen, professionele beleggers, analisten en accountants. Zij analyseren de belangrijkste instrumenten om resultaten op te poetsen, met veel concrete voorbeelden van bekende Amerikaanse, Europese en vooral Nederlandse ondernemingen. Ook de ruimte die internationale boekhoudkundige regels laten en het effect van wijzingen in de boekhoudstelsels op de toekomstige presentatie van winsten komen aan bod.

Specificaties

ISBN13:9789025415242
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:112
Druk:0

Expertrecensies (1)

recensie
Winstwaarschuwing
Johan Derrez | 2 april 2004
Winst is en blijft een rekbaar begrip. Daar doen de auteurs van 'Winstwaarschuwing' een boekje over open. Zij nemen de lezer mee in de wereld van creatief boekhouden, dubbele bodems, winstbeloftes en illusies. De maatschappelijke discussie is begonnen met de ondergang van Enron, het energiebedrijf uit de Verenigde Staten. Een plaag die de naam enronitis kreeg.
Lees verder

Over Hein Haenen

Hein Haenen (1954) volgde de beloningsdiscussie de afgelopen dertig jaar, eerst als onderzoeksjournalist en columnist voor het FD en vervolgens als zelfstandig communicatieadviseur. Hij is mede-auteur van boeken over creatief boekhouden (Winstwaarschuwing) en corporate governance (De regels en het spel – gesprekken met Morris Tabaksblat).

Andere boeken door Hein Haenen

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Winstwaarschuwing