

Karen Knispel is eigenaar van Karen Knispel Training & Ontwikkeling en werkt sinds 1990 als adviseur, trainer/coach en tekstschrijver. Zij ontwerpt en verzorgt ontwikkelingstrajecten voor medewerkers en management van uiteenlopende organisaties.
Meer over de auteursVaardig communiceren in de ICT
Samenvatting
Wanneer je als professional in de ICT aan de slag gaat, kom je in allerlei situaties terecht waarin je moet communiceren. Deze methode helpt je op weg om in deze situaties vaardig te communiceren. ‘Vaardig communiceren in de ICT’ is een methode die bestaat uit dit boek en de interactieve online leeromgeving TrainTool. Vaardig communiceren leer je immers niet alleen uit een boek, maar ook door te doen.
Je doet ervaring op die je in de dagelijkse ICT-praktijk goed kunt gebruiken. In dit boek komen inzichtelijke modellen, bruikbare tips en theorie voorbij, afgewisseld met aansprekende voorbeelden en refl ectievragen. Met de bijbehorende oefeningen in TrainTool breng je in no-time jouw vaardigheden op een hoger niveau.
In hoofdstuk 1 lees je over het belang van professionele communicatie en vaardigheden en hoe je deze het beste aanleert. In hoofdstuk 2 komen basisvaardigheden aan de orde, die je in elke gesprekssituatie met collega’s, opdrachtgevers en anderen nodig hebt. Hoofdstuk 3 behandelt een aantal specifieke gesprekssoorten waarmee je als professional in de ICT te maken krijgt, waarna je in hoofdstuk 4 meer leert over het samenwerken in teams. In hoofdstuk 5 ten slotte, ontdek je hoe je jezelf goed op de kaart zet en hoe je in presentaties bijvoorbeeld je overtuigingskracht vergroot. Vaardig communiceren in de ICT is een methode voor ICT-studenten.
Trefwoorden
communicatie ict (informatie- en communicatietechnologie) communiceren professionele communicatie feedback gespreksvoering presenteren teams samenwerken communicatiestijlen non-verbale communicatie persoonlijke profilering teamoverleg slechtnieuwsgesprek adviesgesprek evaluatiegesprek verbale communicatie teamrollen communicatieniveaus conflicthantering professionele ontwikkeling presentatievaardigheden leidinggeven overtuigingskracht professionele gesprekstechnieken luistervaardigheden teamdynamiek presentatievoorbereiding professionele relaties communicatiemodellen
Trefwoorden
Specificaties
Over Liza Meuldijk
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1.1 Professioneel communiceren 7
1.2 Vaardigheden aanleren 13
1.3 Inhoud van dit boek 14
1.4 Samenvatting 15
2 De basis 19
2.1 Non-verbale en verbale communicatie 19
2.2 Communicatieniveaus en communicatiestijlen 31
2.3 Feedback geven en ontvangen 43
2.4 Samenvatting 49
3 Gespreksvoering 53
3.1 Evaluatiegesprek 55
3.2 Adviesgesprek 61
3.3 Slechtnieuwsgesprek 67
3.4 Samenvatting 70
4 Samenwerken 73
4.1 Werken in teams 74
4.2 Teamoverleg 93
4.3 Teams aansturen 99
4.4 Samenvatting 108
5 Profileren en presenteren 111
5.1 Jezelf profileren 111
5.2 Presentaties voorbereiden 121
5.3 Presentaties geven 127
5.4 Samenvatting 131
Bijlage 1: De teamroltest 133
Bijlage 2: Vragenlijst conflicthantering 137
Register 141
Illustratieverantwoording 143
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal