Barend Last (1986) is docent, auteur, spreker en onderwijsmaker. In 2021 won hij de SURF Onderwijsaward.
Meer over de auteursChatten met Napoleon
Werken met generatieve AI in het onderwijs
Samenvatting
- Een echt praktijkboek boordevol boordevol voorbeelden, tips, en werkvormen
- Biedt handvatten voor docenten om hun onderwijspraktijk aan te passen aan een wereld waarin generatieve AI niet meer is weg te denken.
- In deze nieuwe editie zijn diverse hoofdstukken en werkvormen geactualiseerd met nieuwe inzichten uit onderzoek en praktijk.
Met wie uit het verleden zou jij willen chatten? Napoleon misschien? In Chatten met Napoleon lees hoe je met hulp van generatieve AI een virtueel gesprek kunt voeren met historische figuren, van Cleopatra tot Einstein.
En dat niet alleen, want de mogelijkheden van nieuwe technieken voor AI, zoals ChatGPT en andere tools, zijn ongekend. Tegelijkertijd kleven er ook serieuze risico’s en beperkingen aan deze technologieën. Hoe kun je daar als docent in de praktijk op een leuke, slimme én verantwoorde manier gebruik van maken? Dit boek geeft antwoord op die vraag. Het is geschreven voor docenten, van voortgezet tot wetenschappelijk onderwijs.
Experts Barend Last en Thijmen Sprakel leggen uit hoe generatieve AI werkt; een vorm van kunstmatige intelligentie die op basis van data en training nieuwe, originele content creëert. Ook vertellen ze hoe je de beste prompts schrijft en hoe je de uitdagingen rondom bijvoorbeeld toetsing, schrijfopdrachten of het kritisch evalueren van resultaten aangaat.
Nieuw
De ontwikkelingen rondom AI gaan razendsnel. In deze nieuwe editie zijn diverse hoofdstukken en werkvormen geactualiseerd met nieuwe inzichten uit onderzoek en praktijk.
- Actualisering en verbetering van een aantal hoofdstukken naar aanleiding van de recente vooruitgang in de technologie.
- Verfijning van de vele werkvormen met nieuwe perspectieven, inzichten uit onderzoek en praktijk.
- Reflectie op de ethische, pedagogische en praktische vragen die de technologische ontwikkelingen met zich meebrengen.
- Aantrekkelijke en overzichtelijke full colour vormgeving.
De auteurs geven concrete handvatten om de vele mogelijkheden van generatieve AI in het onderwijs in te zetten. Het leeuwendeel van het boek bestaat dan ook uit werkvormen die direct zijn te gebruiken of die inspireren en aanzetten tot experimenteren.
Een echt praktijkboek dus, boordevol voorbeelden, tips, en werkvormen. Een boek met handvatten voor docenten om hun onderwijspraktijk aan te passen aan een wereld waarin generatieve AI niet meer is weg te denken. Dit vraagt moed, maar is ook een reis die de moeite waard is. Reis je mee? De auteurs zijn de perfecte gidsen op deze reis.
Specificaties
Over Thijmen Sprakel
Inhoudsopgave
Proloog bij deze herziening 7
Inleiding 13
Deel 1 Over AI 19
1 Onder de motorkap 21
1.1 Een korte geschiedenis 21
1.2 Kunnen machines denken? 24
1.3 Over generatieve AI 29
1.4 Aandacht volstaat 31
1.5 Het belang van (goede) data en training 39
1.6 Andere generatieve technieken 43
2 Prompt engineering 47
2.1 Wat is een prompt? 47
2.2 Prompting voor taalgeneratie 49
2.3 Prompting voor beeldgeneratie 63
2.4 Andere tools, plug-ins en software 72
3 Impact op onderwijs 75
3.1 De docent blijft 75
3.2 Nieuwe vormen van interactie 78
3.3 Mogelijke inzet in het leerproces 80
3.4 Risico’s en beperkingen 82
3.5 De impact op kennis en kritisch denken 90
3.6 De impact op toetsing 93
3.7 De impact op schrijfopdrachten 100
3.8 Analyseer je (blended) leerreis 103
3.9 Adviezen voor actie 107
Deel 2 Werkvormen 111
Inleiding 113
Werkvormen voor de docent 115
Werkvorm 1 Ontwikkel, versterk of concretiseer je visie op onderwijs 118
Werkvorm 2 Ontwikkel persona’s 122
Werkvorm 3 Verbeter de constructieve afstemming 124
Werkvorm 4 Creëer, analyseer of verbeter je beoogde leeruitkomsten 127
Werkvorm 5 Creëer een lesplan of vak-/cursusstructuur 130
Werkvorm 6 Werk een opzet voor een les of college uit 133
Werkvorm 7 Bedenk activerende opdrachten 135
Werkvorm 8 Verbeter je (directe) instructie 137
Werkvorm 9 Werk de inrichting van de leeromgeving uit 140
Werkvorm 10 Hervorm toetsen naar of ontwerp een alternatieve toetsvorm 142
Werkvorm 11 Herontwerp schrijfopdrachten 144
Werkvorm 12 Kijk schrijfopdrachten na 147
Werkvorm 13 Creëer op groei gerichte rubrieken voor feedback en beoordeling 149
Werkvorm 14 Creëer exittickets 152
Werkvorm 15 Genereer groepsfeedback op basis van individuele feedback 155
Werkvorm 16 Maak een evaluatieplan 157
Werkvorm 17 Maak een samenvatting van tekst, beeld, video en/of audio 160
Werkvorm 18 Creëer een rijke diavoorstelling 163
Werkvorm 19 Genereer kennisclips van A tot Z 166
Werkvorm 20 Genereer voorbeelden of casuïstiek en laat concepten uitleggen of visualiseren 169
Werkvorm 21 Genereer quizvragen bij leerinhoud 171
Werkvorm 22 Ontwikkel flashcards (of andere studiehulpmiddelen) 175
Werkvormen voor bij het leerproces 177
Werkvorm 23 Gebruik een virtuele onderwijsassistent 178
Werkvorm 24 Maak AI-beleid 180
Werkvorm 25 Bespreek AI met je leerlingen of studenten 182
Werkvorm 26 Oefen met kritische evaluatie 184
Werkvorm 27 Organiseer groepsdiscussies rondom ethische dilemma’s 187
Werkvorm 28 Analyseer output op vooringenomenheden (biases) 190
Werkvorm 29 Benut een schrijfcoach 192
Werkvorm 30 Train taalvaardigheid 195
Werkvorm 31 Vertaal de wereld om je heen 197
Werkvorm 32 Houd een dagboek bij en laat het analyseren 199
Werkvorm 33 Vertel een (multimediaal) verhaal 201
Werkvorm 34 Schrijf sollicitatiebrieven en stageverzoeken 203
Werkvorm 35 Oefen een sollicitatie- of stagegesprek 205
Werkvorm 36 Gebruik reken-/wiskundehulp 207
Werkvorm 37 Ondersteun je onderzoek 209
Werkvorm 38 Leer coderen en programmeren 211
Werkvorm 39 Werk met de socratische methode 213
Werkvorm 40 Chat met Napoleon (en andere rollenspellen) 215
Werkvorm 41 Kloon je stem 218
Werkvorm 42 Speel Triviant met de leerinhoud 220
Werkvorm 43 Maak je eigen avatar 223
Slotwoord 225
Bijlagen 227
Bijlage 1 Begrippenlijst 227
Bijlage 2 Prompt-werkblad voor taalgeneratie 229
Bijlage 3 Prompt-werkblad voor beeldgeneratie 230
Bijlage 4 Vaardigheden van de docent anno nu 231
Bijlage 5 Checklist voor het herkennen van AI-teksten 234
Bijlage 6 Checklist voor het herkennen van AI-beelden 235
Bijlage 7 Reflectievragen AI‑beleid 236
Bijlage 8 Checklist AI-gebruik 237
Bijlage 9 Sjabloon AI-beleid 239
Bijlage 10 Analyseer vooringenomenheden 242
Register 245
Literatuur 247
Bronnen figuren 250
Over de auteurs 251
Dankwoord 253
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Rubrieken
- cadeauboeken
- diversen
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- management
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal