,

Het BPM boek

Theorie en praktijk van procesgericht organiseren

Specificaties
E-book, 350 blz. Epub met watermerkbeveiliging | Nederlands
Boom | 1e druk, 2012
ISBN13: 9789024447947
Rubricering
Boom Epub met watermerkbeveiliging 1e druk, 2012 9789024447947
Direct te downloaden

Samenvatting

Business Process Management (BPM) helpt organisaties klantgericht, efficiënt en flexibel te werken. Tegelijkertijd draagt het bij aan betere samenwerking en gemotiveerde medewerkers.

De traditionele, functioneel ingerichte organisatie heeft haar langste tijd gehad. Bij vernieuwing van organisaties speelt het werken en denken in processen een steeds belangrijkere rol. Het BPM-boek laat zien hoe processen als sleutelfactor kunnen worden gebruikt om alle organisatieaspecten in samenhang in te richten op het leveren van toegevoegde waarde. De auteurs kijken daarbij naar aspecten als besturing, organisatieontwerp, cultuur en IT en leggen steeds de verbinding tussen het 'wat' en het 'hoe' van organiseren. Ze combineren kennis vanuit vakgebieden als kwaliteitszorg, controlling, informatiemanagement, HRM en verandermanagement tot een integrale aanpak.

Managers, projectleiders, procesanalisten, procesarchitecten, consultants, functioneel beheerders en informatiemanagers verwerven met dit boek een stevige kennisbasis. Door de praktijkvoorbeelden, modellen en checklists biedt dit boek inzichten en gereedschappen waarmee meer en minder ervaren managers en procesprofessionals uit de voeten kunnen. Hiermee krijgen zij concrete handvatten aangereikt om procesgericht werken in de praktijk toe te passen.

'Een boek dat het BPM-vakgebied toegankelijk maakt voor een brede doelgroep.'
Ronald Maas, Programmamanager Customer Excellence Kantoren ABN-AMRO Nederland en voorzitter BPM-Forum Nederland

'Een must voor de vakprofessional en een stevige aanrader voor de manager.'
Jeroen de Groot, winnaar BPM Personality Award 2010

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789024447947
Taal:Nederlands
Bindwijze:e-book
Beveiliging:watermerk
Bestandsformaat:epub
Aantal pagina's:350
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:8-3-2012
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Expertrecensies (2)

recensie
Het BPM boek
Nico Jong | 4 mei 2012
Bij de meeste organisaties werken betrokken en gemotiveerde mensen. De manier waarop die organisaties zijn ingericht, maakt het voor hen vaak moeilijk klanten optimaal te bedienen. Dit komt door regels die in de weg zitten, door informatie die ontbreekt en door slecht op elkaar afgestemde werkzaamheden. 
Lees verder
recensie
Het BPM boek
Arie Buvens | 12 april 2012
Business Proces Management (BPM) is een vakgebied dat ontstaan is uit allerlei disciplines die afzonderlijk met processen bezig waren, zoals kwaliteitszorg, risicomanagement, HRM, informatiemanagement en ICT. 
Lees verder

Over Aty Boers

Aty Boers is directeur van opleidingsinstituut Coach Boulevard, organisatiekundige, coach en trainer. Ze is al meer dan 20 jaar betrokken bij grote verandertrajecten, op het raakvlak van business en ICT. Daarnaast is zij succesvol als auteur. Aty schreef deels samen met Marijke Lingsma diverse boeken, waaronder De 10 principes van agile-lean teamcoaching en 75 werkvormen voor agile-lean teamcoaching.

Andere boeken door Aty Boers

Over Nico de Graaf

Nico de Graaf werkt als senior business consultant bij Novius Business & Information Management, waar hij deel uitmaakt van de vakgroep Business Process Management. Hij voert opdrachten uit op het gebied van procesmanagement en businessinformatieplanning. Samen met Aty Boers schreef hij 'Het BPM boek. Theorie en praktijk van procesgericht organiseren'.

Andere boeken door Nico de Graaf

Inhoudsopgave

Deel 1 Basis voor procesgericht organiseren
1. Waar hebben we het over?
Een visie op procesgericht organiseren
2. Procesgericht worden is ook een proces
Groeifasen van de procesgerichte organisatie
3. Een proces, dat is toch iets met hokken en pijltjes?
Het modelleren van processen

Deel 2 Processen als kapstok
4. De elevator pitch
Het bedrijfsprocesmodel als weergave van de essentie van de organisatie
5. Op zoek naar het karakter van de organisatie
Het belang van organisatiecultuur
6. De ruggengraat van procesgericht organiseren
De procesarchitectuur

Deel 3 Keuzes op basis van de proceskapstok
7. Aan welke knoppen kun je draaien?
Procesgerichte besturing opzetten met behulp van de proceskapstok
8. Weg met de hark, of toch niet?
Organisaties procesgericht ontwerpen met behulp van de proceskapstok
9. Regels zijn maar regels
Procesbeheersing inrichten met behulp van de proceskapstok
10. Geen BPM zonder BPM-systeem?
Procesgericht ICT inzetten met behulp van de proceskapstok

Deel 4 Wat nodig is om een procesgerichte organisatie te worden
11. Een organisatie veranderen doe je niet op papier
Procesgericht organiseren als veranderproces
12. Wie moet dat allemaal gaan doen?
Het opzetten van een BPM-afdeling als ondersteuning van procesgericht werken
13. Meer wegen naar Rome
Methoden voor procesverbetering
14. Best of both worlds
Aanpak die als startpunt kan dienen
15. Blik in de toekomst
Waardegedrevenheid als centraal begrip

Bijlage 1 Competentieprofiel procesmanagementprofessional
Bijlage 2 kwaliteitseisen aan werkprocesbeschrijvingen in de procesarchitectuur
Bijlage 3 Checklist voor de keuze van te verbeteren processen
Bijlage 4 Checklist start BPM-traject
Bijlage 5 IDEF-methode voor procesontwerp
Bijlage 6 Template KPI-definitiekaart
Bijlage 7 Stappenplan voor het STP ontwerpen van een procesflow
Bijlage 8 Verdiepingsliteratuur
Bijlage 9 Afkortingen en begrippen

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        Het BPM boek