Lees verder


Jan Jonker is bedrijfskundige, organisatieadviseur, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, en hoogleraar sociaal ondernemen & nieuwe businessmodellen aan de Toulouse Business School. Jonker is bekend van zijn werk over duurzaam ondernemen en het maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven, waarvoor hij in 2016 is onderscheiden met een Duurzaam Lintje.
Meer over de auteursDe kern van methodologie
Samenvatting
Het doel van dit boek is onderzoekers in kort bestek een overzicht te geven van de ontwikkeling, aard, verschillende stromingen en criteria die samen het denken over methodologie vormen. Wat methodologie is, wordt vervolgens uitgewerkt aan de hand van kernbegrippen zoals paradigma, methodologie (weg waarlangs), methodiek (stappenplan) en instrumenten om data te verzamelen, te ordenen en te analyseren. Vervolgens wordt op twee manieren gekeken naar het gebruik van methodologie binnen de sociale wetenschappen en meer in het bijzonder de Bedrijfskunde. Enerzijds vanuit het onderscheid onderzoeks-, ontwerp- en interventiemethodologie. Essentie is studenten vertrouwd te maken met basale kennis over het vaak als moeilijk ervaren vakgebied methodologie in de praktijk gegeven.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Over Jan Jonker
Inhoudsopgave
1. Kijken naar onderzoek: inleiding en afbakening
2. De kern van methodologie: verantwoord kunnen onderzoeken met open (en) (of) gesloten vragen
3. Kwantitatief onderzoek: kijken door de ogen van de onderzoeker
4. Kwalitatief onderzoek: kijken door de ogen van anderen
5. Boordelen van onderzoek: werken met eisen en criteria gelet op de aard van de methodologie
6. Handelen en organiseren: een theoretische verkenning van methodologie als handelingsleer
7. Zelf onderzoek doen: een synthese van het bewust kiezen en uitwerken van een methodologie in de vorm van vragen
Thesaurus
Checklist voor een (doctoraal) scriptie
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal