Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Zicht op communicatie

Specificaties
Ingenaaid, 429 blz. | Nederlands
Wolters Kluwer | 2003
ISBN13: 9789013006803
Rubricering
Wolters Kluwer 0e druk, 2003 9789013006803
Onderdeel van serie Communicatie componenten
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Communicatie is een boeiend en veelzijdig vakgebied. Wie het vak uitoefent, heeft vrijwel dagelijks te maken met zeer uiteenlopende werkzaamheden. Die afwisseling is een van de aantrekkelijke kanten van het vak. Tegelijkertijd vraagt de veelzijdigheid van het vak veel kennis en vaardigheden van degenen die het uitoefenen.

Wie het communicatievak uitoefent (of ervoor wordt opgeleid), heeft bovendien te maken met een veelheid aan aanverwante vakgebieden, zoals de mediawereld, drukkers, vormgevers, standbouwers, fotografen en reclamebureaus.

In 'Zicht op communicatie' is de kennis die nodig is om het communicatievak op een goede manier uit te oefenen, op een overzichtelijke manier samengebracht. Het boek beslaat het gehele vakgebied (concern-, interne en marketingcommunicatie) plus de belangrijkste aanverwante vakgebieden. Het schenkt zowel aandacht aan de theorie als aan de praktijk van alledag. De praktijk wordt zoveel mogelijk stapsgewijs behandeld, waarbij veel stappenplannen, checklists en voorbeelden zijn opgenomen.

'Zicht op communicatie' is met name bestemd voor degenen die op uitvoerend niveau in het communicatievak werkzaam zijn of daarvoor een opleiding volgen. De behandelde stof sluit aan bij Beroepsniveauprofiel B zoals dat is opgesteld door de Beroepsvereniging voor Communicatie en de Vereniging voor Overheidscommunicatie en bij de exameneisen van Nima Communicatie A. Daarmee is dit boek zowel handig naslagwerk voor diegenen die al in het vak werkzaam zijn, als een studieboek voor hun toekomstige collega's.

Specificaties

ISBN13:9789013006803
Trefwoorden:communicatie
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:429
Druk:0
Hoofdrubriek:Marketing

Expertrecensies (1)

recensie
Zicht op communicatie
Louis Thorig | 7 juni 2004
Communicatie is al zo oud als de mensheid. Communicatie tussen mensen ontwikkelt zich steeds verder door de telkens andere eisen die de maatschappij aan communicatie stelt. Communicatie is dynamisch en altijd in beweging. Bewust omgaan met communicatie om doelen te bereiken is een vak apart. Een communicatiemedewerker houdt zich voornamelijk bezig met uitvoering, uitvoeringsadviezen en productiebegeleiding. Hij of zij voert taken uit in opdracht van een leidinggevende en draagt de verantwoordelijkheid over kleinschalige projecten. Bovendien levert een communicatiemedewerker bijdragen aan de ontwikkeling van het interne en/of externe communicatiebeleid en de activiteiten die uit dit beleid voorvloeien. Een stap verder, de senior communicatiemedewerker of communicatieadviseur werkt vooral beleidsstrategisch. Deze houdt zich bezig met advisering, projectleiding en specialistische taken. Op strategisch niveau denkt een senior communicatiemedewerker mee over de bedrijfsfilosofische vraagstukken. Met andere woorden hoe vertaalt een organisatie haar organisatiedoelstellingen in communicatiedoelstellingen.
Lees verder

Over Marten Waardenburg

Drs. Marten Waardenburg is als communicatiemanager werkzaam bij de SFB Verzekeringsgroep in Amsterdam. Hij is sinds vele jaren als docent, auteur en examinator betrokken bij verschillende communicatieopleidingen en –examens. Daarnaast is hij hoofdredacteur van de Communicatie Vraagbaak en de Communicatiedesk Externe Communicatie, redacteur van Communicatie Signalen en auteur van De Communicatie memo's: 'Invoering van de euro', 'Het communicatieplan', 'Praktische persbeleid' en 'Communicatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen'.

Andere boeken door Marten Waardenburg

Inhoudsopgave

Deel 1 Over communicatie en organisaties

1. Over communicatie
2. Over organisaties
3. Over hoe organisaties zich profileren

Deel 2 - Communicatie door organisaties

4. De plaats van communicatie
5. De uitvoering van het communicatiebeleid in zeven stappen

Deel 3 - Concerncommunicatie

6. Concerncommunicatie
7. Issuesmanagement
8. Investor relations
9. Public affairs
10. Arbeidsmarktcommunicatie
11. Crisiscommunicatie

Deel 4 - Interne communicatie

12. Personeelsbeleid
13. Interne communicatie

Deel 5 - Marketingcommunicatie

14. Marketing
15. Marketingcommunicatie
16. Reclame
17. Sales Promotion
18. Winkelcommunicatie
19. Direct marketing

Deel 6 - Communicatiekanalen

20. Mondelinge communicatie
21. Telefonische communicatie
22. Schriftelijke communicatie
23. Audiovisuele communicatie
24. Digitale communicatie

Deel 7 - Communicatie in de praktijk

25. Vaardigheden van de communicatiemedewerker
26. Onderzoek
27. Presentatie en representatie
28. Relatiebeheer
29. Publieksreacties en klachtenmanagement
30. Sponsoring en donaties
31. Huisstijl
32. Redactie en tekstschrijven
33. De vormgeving
34. Illustraties
35. De totstandkoming van drukwerk
36. Druktechniek
37. Perscontacten
38. Het Nederlandse medialandschap
39. Evenementen
40. Deelnemen aan beurzen

Deel 8 - Het wettelijke kader

41. Auteursrecht
42. Merkenrecht
43. Privacywetgeving
44. Mediawet
45. Geschillen naar aanleiding van perscontacten
46. Reclame en direct marketing
47. Het organiseren van prijsvragen, loterijen en dergelijke
48. Wet openbaarheid van bestuur
49. Wet op de Ondernemingsraden

Bijlagen

1. Organisaties
2. Literatuur
3. Beroepsniveauprofielen
4. Eisenpakket Nima

Register

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Zicht op communicatie