Lees verder


Drs. Marten Waardenburg is als communicatiemanager werkzaam bij de SFB Verzekeringsgroep in Amsterdam.
Meer over Marten WaardenburgZicht op communicatie
Samenvatting
Communicatie is een boeiend en veelzijdig vakgebied. Wie het vak uitoefent, heeft vrijwel dagelijks te maken met zeer uiteenlopende werkzaamheden. Die afwisseling is een van de aantrekkelijke kanten van het vak. Tegelijkertijd vraagt de veelzijdigheid van het vak veel kennis en vaardigheden van degenen die het uitoefenen.
Wie het communicatievak uitoefent (of ervoor wordt opgeleid), heeft bovendien te maken met een veelheid aan aanverwante vakgebieden, zoals de mediawereld, drukkers, vormgevers, standbouwers, fotografen en reclamebureaus.
In 'Zicht op communicatie' is de kennis die nodig is om het communicatievak op een goede manier uit te oefenen, op een overzichtelijke manier samengebracht. Het boek beslaat het gehele vakgebied (concern-, interne en marketingcommunicatie) plus de belangrijkste aanverwante vakgebieden. Het schenkt zowel aandacht aan de theorie als aan de praktijk van alledag. De praktijk wordt zoveel mogelijk stapsgewijs behandeld, waarbij veel stappenplannen, checklists en voorbeelden zijn opgenomen.
'Zicht op communicatie' is met name bestemd voor degenen die op uitvoerend niveau in het communicatievak werkzaam zijn of daarvoor een opleiding volgen. De behandelde stof sluit aan bij Beroepsniveauprofiel B zoals dat is opgesteld door de Beroepsvereniging voor Communicatie en de Vereniging voor Overheidscommunicatie en bij de exameneisen van Nima Communicatie A. Daarmee is dit boek zowel handig naslagwerk voor diegenen die al in het vak werkzaam zijn, als een studieboek voor hun toekomstige collega's.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Over Marten Waardenburg
Inhoudsopgave
1. Over communicatie
2. Over organisaties
3. Over hoe organisaties zich profileren
Deel 2 - Communicatie door organisaties
4. De plaats van communicatie
5. De uitvoering van het communicatiebeleid in zeven stappen
Deel 3 - Concerncommunicatie
6. Concerncommunicatie
7. Issuesmanagement
8. Investor relations
9. Public affairs
10. Arbeidsmarktcommunicatie
11. Crisiscommunicatie
Deel 4 - Interne communicatie
12. Personeelsbeleid
13. Interne communicatie
Deel 5 - Marketingcommunicatie
14. Marketing
15. Marketingcommunicatie
16. Reclame
17. Sales Promotion
18. Winkelcommunicatie
19. Direct marketing
Deel 6 - Communicatiekanalen
20. Mondelinge communicatie
21. Telefonische communicatie
22. Schriftelijke communicatie
23. Audiovisuele communicatie
24. Digitale communicatie
Deel 7 - Communicatie in de praktijk
25. Vaardigheden van de communicatiemedewerker
26. Onderzoek
27. Presentatie en representatie
28. Relatiebeheer
29. Publieksreacties en klachtenmanagement
30. Sponsoring en donaties
31. Huisstijl
32. Redactie en tekstschrijven
33. De vormgeving
34. Illustraties
35. De totstandkoming van drukwerk
36. Druktechniek
37. Perscontacten
38. Het Nederlandse medialandschap
39. Evenementen
40. Deelnemen aan beurzen
Deel 8 - Het wettelijke kader
41. Auteursrecht
42. Merkenrecht
43. Privacywetgeving
44. Mediawet
45. Geschillen naar aanleiding van perscontacten
46. Reclame en direct marketing
47. Het organiseren van prijsvragen, loterijen en dergelijke
48. Wet openbaarheid van bestuur
49. Wet op de Ondernemingsraden
Bijlagen
1. Organisaties
2. Literatuur
3. Beroepsniveauprofielen
4. Eisenpakket Nima
Register
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal