Rekenen met hele getallen op de basisschool
Hele getallen
Samenvatting
- Inzicht in de rekenontwikkeling van kinderen;
- volop voorzien van voorbeelden die de theorie linken aan de onderwijspraktijk;
- veel aandacht voor de brede context waarbinnen rekenen plaatsvindt.
Voor het geven van goed reken-wiskundeonderwijs is een gedegen kennis van leerlijnen nodig. Rekenen met hele getallen op de basisschool beschrijft de ontwikkeling van kinderen, van kleutertijd tot en met groep 8, met betrekking tot het rekenen met hele getallen en laat zien hoe de leerkracht kinderen in hun ontwikkeling kan begeleiden. Het boek is toegespitst op de aankomende leerkracht. Door middel van praktische opdrachten en met behulp van voorbeelden uit rekenmethoden wordt steeds een link gelegd naar de onderwijspraktijk. Elk hoofdstuk start met een practicum op het eigen niveau van de studenten.
Het boek gaat over het rekenen met hele getallen, en dus wordt uitgebreid ingegaan op de basisbewerkingen van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Die rekenprocedures zijn echter maar een deel van het verhaal. Leerlingen hebben een rijk begrip nodig van de getallenwereld, want dat maakt dat ze flexibel kunnen zijn in hun rekenwerk. Hoofdrekenen en schattend rekenen zijn belangrijke praktische vaardigheden en daarin staat dat flexibel rekenen centraal.
Leerlingen moeten zich kunnen ontwikkelen tot gecijferde burgers, die met zelfvertrouwen omgaan met de kwantitatieve kant van de wereld om hen heen. Dat lukt alleen als we binnen het onderwijs ook aandacht besteden aan hoe je problemen oplost door kritisch nadenken en door wiskundig redeneren. In dit boek wordt de blik daarom niet alleen gericht op het rekenen in engere zin, maar ook op de brede context waarbinnen dat rekenen plaatsvindt.
Rekenen met hele getallen op de basisschool is een geheel herziene versie van het eerdere boek met dezelfde naam. Het boek sluit nu naadloos aan op Rekenen met verhoudingen op de basisschool en Meten en meetkunde op de basisschool. Samen vormen deze titels een serie voor de pabo die het hele reken-wiskundeonderwijs dekt.
Deze nieuwe editie heeft een nieuwe, verbeterde opmaak, toegespitst op theorie versus voorbeelden uit de praktijk. Inhoudelijke veranderingen zijn onder andere de uitvoerige aandacht voor het omgaan met niveauverschillen binnen een klas in deze editie en de actualisering van de voorbeelden uit gangbare rekenmethoden.
Doelgroep
Rekenen met hele getallen op de basisschool is geschreven voor de propedeuse-fase van de pabo.
Trefwoorden
rekenen basisonderwijs onderwijs leerlijnen didactiek pabo getalbegrip rekenonderwijs gecijferdheid rekendidactiek delen vermenigvuldigen optellen aftrekken hoofdrekenen wiskundig redeneren leerkrachtvaardigheden rekenstrategieën tellen basisvaardigheden tafels cijferend rekenen begripsvorming rekenmethoden schattend rekenen leerstofopbouw getalrelaties rekenmachine rekenspellen niveauverschillen
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Een practicum als start: een leerlijn vermenigvuldigen 10
1.1 Hoe rijk is jouw rekenkennis? 12
1.2 Leerlijnen 14
1.3 Begripsvorming 22
1.4 Oefenen 29
1.5 Kinderen opleiden tot gecijferde burgers 37
Samenvatting: kennis van leerlijnen 41
Vaktaal 42
Zelftoets 43
2 Tellen en rekenen tot 10 47
Een practicum als start: puzzelen met getalrelaties 48
2.1 Hoe rijk is jouw getalkennis? 52
2.2 Ontwikkeling van het getalbegrip 58
2.3 Onderwijsactiviteiten in de kleutergroepen 65
2.4 Onderwijsactiviteiten in groep 3 78
Samenvatting: creëer een rijke leeromgeving vol getallen 93
Vaktaal 94
Zelftoets 95
3 Van 10 naar 100 en verder 99
Een practicum als start: het Land van Okt 100
3.1 Hoe rijk is jouw rekenkennis? Een model als brug 102
3.2 Rekenen tot 20 104
3.3 De telrij tot 100 116
3.4 Optellen en aftrekken tot 100 124
3.5 Hoofdrekenen is rekenen mét het hoofd 137
Samenvatting: aandacht voor inzichtelijk en flexibel rekenen 145
Vaktaal 146
Zelftoets 147
4 Vermenigvuldigen en delen 151
Een practicum als start: hoeveel mandarijnen? 152
4.1 Hoe rijk is jouw rekenkennis? 154
4.2 Het leren van de tafels 155
4.3 Delen 179
4.4 Vermenigvuldigen en delen met grotere getallen 187
Samenvatting: aandacht voor begripsvorming en strategieën 190
Vaktaal 191
Zelftoets 192
5 Rekenen met grote getallen 197
Een practicum als start: cijferend vermenigvuldigen en de rekenmachine 198
5.1 Hoe rijk is jouw rekenkennis? 199
5.2 Op papier, met de rekenmachine of schattend 201
5.3 Schriftelijk rekenen via vaste procedures 203
5.4 Hoofdrekenen 210
5.5 Onderliggende inzichten 215
5.6 Globaal rekenen 221
5.7 Rekenen met de rekenmachine 227
Samenvatting: leren rekenen met pen en papier en met digitale hulpmiddelen 234
Vaktaal 235
Zelftoets 236
Literatuur 239
Register 243
Over de auteurs 245
Illustratieverantwoording 246
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal