Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Rekendidactiek: De Kunst van Effectief Rekenonderwijs

Rekendidactiek staat centraal in de discussie over goed onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat de ene rekendidactiek niet beter of slechter werkt dan de andere, maar de vakinhoudelijke en pedagogische kennis en goed klassenmanagement van de leraar dragen meer bij aan de rekenprestaties van leerlingen dan de rekenmethode. In een tijd waarin steeds meer leerlingen en studenten de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschap niet goed beheersen, is het essentieel om de principes van effectieve rekendidactiek te begrijpen en toe te passen.

Spotlight: Hans van Luit

Prof. dr. Hans van Luit is dé Nederlandse expert op het gebied van dyscalculie en rekenproblemen. Als hoogleraar aan de Universiteit Utrecht heeft hij baanbrekend onderzoek gedaan naar de diagnostiek en behandeling van rekenmoeilijkheden, waarmee hij leraren en therapeuten essentiële inzichten biedt voor het ondersteunen van leerlingen met rekenangst en dyscalculie.
Hans van Luit
Dit is dyscalculie
Van Luit's expertise komt tot uiting in dit overzichtelijke handboek dat leraren, ouders en begeleiders praktische handvatten biedt voor het herkennen en ondersteunen van leerlingen met dyscalculie. Het boek combineert wetenschappelijke kennis met concrete didactische interventies.
Boek bekijken
€ 32,99
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis

Didactische Benaderingen: Structuur versus Ontdekking

De rekendidactiek kent verschillende stromingen. In het rekenonderwijs gebruiken leraren zowel het directe instructie-model als verschillende vormen van constructivistisch onderwijs. Bij directe instructie reikt de leraar één efficiënte standaardmethode aan om een bepaald type opgave op te lossen. Het moderne rekenonderwijs zoekt echter naar een balans tussen deze benaderingen, waarbij structuur en ontdekking elkaar versterken.

Marije Bakker Pieter Gerrits Johan Theil Karin van Breugel
Resultaat met rekenen
Dit praktijkgerichte boek van Johan Theil, Karin van Breugel, Marije Bakker en Pieter Gerrits toont hoe verschillende didactische benaderingen effectief kunnen worden toegepast. Het boek biedt concrete strategieën voor het verbeteren van rekenprestaties door doordachte instructie en begeleiding.
Boek bekijken
€ 33,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing
Tjip de Jong
Deze kritische analyse van Tjip de Jong belicht de valkuilen van onderwijsvernieuwing in het rekenonderwijs. De auteur pleit voor een terugkeer naar bewezen didactische principes en waarschuwt voor de gevolgen van overdreven focus op zelfsturing ten koste van solide kennisoverdracht.

Begripsvorming: Van Concreet naar Abstract

Effectieve rekendidactiek begint bij begripsvorming. De ontwikkeling van rekenvaardigheid en inzicht staan bij rekenen centraal. Daarbij is rekenvaardigheid een voorwaarde om inzicht te ontwikkelen. Leraren moeten daarom zorgvuldig de overgang van concrete materialen naar abstracte bewerkingen begeleiden, waarbij leerlingen stap voor stap dieper begrip ontwikkelen van getallenrelaties en rekenkundige structuren.

Frans van Galen Annette Markusse Ans Veltman
Rekenen met hele getallen op de basisschool
Rekenen met hele getallen op de basisschool van Annette Markusse, Ans Veltman en Frans van Galen biedt een doordachte aanpak voor begripsvorming. Het boek laat zien hoe leerlingen flexibel leren rekenen door verschillende strategieën te ontwikkelen en te begrijpen waarom bepaalde methoden werken.
Boek bekijken
€ 51,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Resultaat met rekenen Succesvol rekenonderwijs vraagt om een combinatie van expliciete instructie, voldoende oefening en regelmatige feedback. Leraren moeten leerlingen niet alleen leren hoe ze moeten rekenen, maar ook waarom bepaalde strategieën effectief zijn, zodat ze deze kennis kunnen toepassen in nieuwe situaties.

Praktische Aanpak: Van Probleem naar Oplossing

Moderne rekendidactiek benadrukt het belang van probleemoplossend denken. Er zijn wel factoren die de rekenontwikkeling kunnen stimuleren. Bijvoorbeeld gelegenheid creëren om te leren, instructie op maat, uitdagingen bieden en een focus op wiskundig probleemoplossen. Dit vraagt van leraren een flexibele aanpak waarbij zij kunnen schakelen tussen verschillende instructievormen, afhankelijk van de behoeften van individuele leerlingen.

Marije van Oostendorp
Aan de slag met rekenproblemen
Aan de slag met rekenproblemen van Marije van Oostendorp biedt praktische handvatten voor het aanpakken van rekenproblemen. Het boek toont hoe leraren leerlingen kunnen begeleiden bij het ontwikkelen van probleemoplossende strategieën en het opbouwen van vertrouwen in hun rekenvaardigheid.
Boek bekijken
€ 32,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment - 'Een uitstekend boek'
Peter de Roode
Clarke's inzichten over formatieve assessment zijn essentieel voor rekendidactiek. Het boek laat zien hoe leraren door systematische observatie en feedback het leerproces van leerlingen kunnen optimaliseren en een growth mindset kunnen stimuleren in plaats van alleen te focussen op eindresultaten.

De Mindset Achter Rekenen

De houding tegenover rekenen bepaalt vaak het succes. Kritisch denken, probleemoplossend vermogen en digitale geletterdheid zullen centraal staan in het onderwijslandschap van 2024. Een positieve rekenmindset helpt leerlingen om uitdagingen aan te gaan en door te zetten bij moeilijkheden, wat essentieel is voor hun verdere ontwikkeling.

Spotlight: Marisca Milikowski

Als psycholoog en medeoprichter van de Rekencentrale brengt Milikowski waardevolle praktijkervaring mee uit de directe behandeling van leerlingen met rekenproblemen. Haar inzichten helpen leraren om de psychologische aspecten van rekenangst en motivatie beter te begrijpen en aan te pakken.
Marisca Milikowski
Dyscalculie en rekenproblemen
Milikowski's boek combineert psychologische inzichten met praktische didactische strategieën. Het boek helpt leraren om rekenproblemen vroegtijdig te signaleren en effectieve interventies in te zetten, waarbij zowel cognitieve als emotionele aspecten van het leren worden geadresseerd.
Boek bekijken
€ 32,50
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Effectief rekenonderwijs ontstaat wanneer leraren hun didactische kennis combineren met inzicht in hoe kinderen leren en de moed hebben om hun aanpak aan te passen aan de behoeften van elke individuele leerling. Uit: Resultaat met rekenen

Verhoudingen en Verbanden

Het onderwijs in verhoudingen vormt een cruciale schakel in de rekendidactiek. Leerlingen moeten begrijpen hoe getallen zich tot elkaar verhouden en hoe deze relaties kunnen worden gebruikt om complexere problemen op te lossen. Dit vraagt om een didactiek die zowel visueel als analytisch inzicht stimuleert.

Frans van Galen Annette Markusse
Rekenen met verhoudingen op de basisschool
Rekenen met verhoudingen op de basisschool van Annette Markusse en Frans van Galen toont hoe abstract rekenen toegankelijk wordt gemaakt. Het boek biedt concrete voorbeelden van hoe verhoudingen kunnen worden onderwezen met behulp van visuele modellen en praktische toepassingen.
Boek bekijken
€ 48,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Mindsets op school
Peter de Roode
Ricci's praktische vertaling van Dweck's mindset-theorie naar het klaslokaal is van grote waarde voor rekendidactiek. Het boek laat zien hoe leraren leerlingen kunnen helpen om van een 'ik kan niet rekenen'-houding naar een 'ik kan het nog niet'-mentaliteit te ontwikkelen.

De Toekomst van Rekendidactiek

Rekendidactiek evolueert voortdurend. AI kan op maat gemaakte leertrajecten voor leerlingen bieden, rekening houdend met hun individuele leerstijlen, tempo en voortgang. Het kan ook administratieve taken automatiseren, waardoor leraren tijd vrijmaken voor zinvollere interacties met leerlingen. De kern blijft echter onveranderd: effectieve rekendidactiek vraagt om leraren die zowel hun vak als hun leerlingen goed kennen, die kunnen schakelen tussen verschillende instructievormen en die geloven in het potentieel van elke leerling om te groeien in wiskundig denken. Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat alle kinderen de rekenvaardigheid ontwikkelen die zij nodig hebben voor hun verdere leven en loopbaan.

Boeken over 'rekendidactiek' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'rekendidactiek'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden