Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Vermenigvuldigen: de sleutel tot rekenvaardigheid

Vermenigvuldigen is een fundamentele rekenkundige bewerking die de basis vormt voor veel wiskundige concepten. Of je nu een basisschoolleerling, docent of onderwijskundige bent, het begrijpen en beheersen van vermenigvuldigen is essentieel voor wiskundige ontwikkeling. Deze pagina biedt je een overzicht van methoden, didactische benaderingen en hulpmiddelen om vermenigvuldigen effectief aan te leren of te verbeteren.

De basis van vermenigvuldigen

Vermenigvuldigen wordt vaak geïntroduceerd als herhaald optellen. Deze benadering helpt beginners het concept te begrijpen voordat ze overgaan naar complexere toepassingen. Verschillende leermethoden bieden verschillende benaderingen om dit cruciale concept aan te leren.

Frans van Galen Annette Markusse Ans Veltman
Rekenen met hele getallen op de basisschool
In Rekenen met hele getallen op de basisschool van Annette Markusse, Ans Veltman en Frans van Galen wordt een heel hoofdstuk gewijd aan vermenigvuldigen en delen, met bijzondere aandacht voor didactiek van de tafels en flexibele rekenstrategieën.
Boek bekijken
€ 51,95
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen

Spotlight: Jelte Folkertsma

Jelte Folkertsma is een toonaangevende expert op het gebied van rekenmethoden voor verschillende niveaus. Zijn werk onderscheidt zich door een gestructureerde aanpak van rekenvaardigheden, waaronder vermenigvuldigen, waarbij hij verschillende strategieën integreert in praktische lesboeken.
Jelte Folkertsma
Startrekenen 3F deel A + B
In Startrekenen 3F deel A + B laat Jelte Folkertsma zien hoe vermenigvuldigingsstrategieën op een hoger niveau worden toegepast. Hoofdstuk 2 biedt een uitgebreide behandeling van zowel handig rekenen als formele vermenigvuldigingsmethoden op papier.
Boek bekijken
€ 39,60
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Eerste stappen in vermenigvuldigen

Bij het aanleren van vermenigvuldigen is een visuele aanpak vaak effectief. Beginners leren door concrete voorstellingen te maken van wat vermenigvuldigen inhoudt, zoals het werken met rijen en groepjes objecten.

Sari Wolters Maartje van Middelaar Kim Klappe Irene Lugten
Startrekenen instap Rekenen tot 100 leerwerkboek
Startrekenen instap Rekenen tot 100 leerwerkboek van Irene Lugten, Kim Klappe, Maartje van Middelaar en Sari Wolters introduceert vermenigvuldigen via concrete voorstellingen van rijen en groepjes, ideaal voor beginners.
Boek bekijken
€ 24,75
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
MEER Moois -Over getallen gesproken
Henk Koppelaar
Het artikel 'MEER Moois - Over getallen gesproken' (ID: 5376) biedt een fascinerende blik op de wereld van getallen en hun onderlinge relaties. Voor wie geïnteresseerd is in de diepere aspecten van vermenigvuldigen en getaltheorie biedt dit artikel waardevolle inzichten in hoe getallen zich tot elkaar verhouden.
"Vermenigvuldigen is niet alleen een rekenkundige bewerking, maar een fundament voor het wiskundig denken van kinderen. Door de juiste didactische aanpak leren ze niet alleen de tafels, maar ontwikkelen ze ook inzicht in getalsrelaties." Uit: Rekenen met hele getallen op de basisschool

Verschillende niveaus van vermenigvuldigen

Naarmate leerlingen vorderen, worden vermenigvuldigingsstrategieën complexer. Van eenvoudige tafels naar grotere getallen en verschillende contexten vereist dit een opbouwende aanpak.

Sander Heebels Irene Lugten Jelte Folkertsma Jasper Abswoude
Startrekenen 1F Deel A rekenen Leerwerkboek
Voor beginnende rekenaars op 1F-niveau biedt Startrekenen 1F Deel A rekenen Leerwerkboek van Irene Lugten, Jasper Abswoude, Jelte Folkertsma en Sander Heebels technieken voor hoofdrekenen en vermenigvuldigen op papier.
Boek bekijken
€ 24,75
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Jelte Folkertsma Myrthe Burgler Jan van Daalen Maartje van Middelaar
Startrekenen 2F deel A+B leerwerkboeken
Voor gevorderde rekenaars biedt Startrekenen 2F deel A+B leerwerkboeken van Jan van Daalen, Jelte Folkertsma, Maartje van Middelaar en Myrthe Burgler uitgebreide toepassingen en technieken voor vermenigvuldigen.
Boek bekijken
€ 39,60
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing
Tjip de Jong
In het artikel '1+1=11 - Zin en onzin van onderwijsvernieuwing' (ID: 9906) bespreekt Dr. Tjip de Jong kritisch de verschillende rekenmethodes in het onderwijs. Hij stelt dat de nadruk op zelfsturing en ontdekkend leren ten koste gaat van het aanleren van rekenkundige wetten, waaronder vermenigvuldigen.
Startrekenen 3F deel A + B Een essentiële les uit Folkertsma's werk is dat effectief vermenigvuldigen gebaat is bij een combinatie van strategieën. Leerlingen moeten zowel 'handig rekenen' beheersen voor dagelijks gebruik als formele methoden kennen voor complexere berekeningen. Deze tweeledige aanpak zorgt voor zowel flexibiliteit als nauwkeurigheid.

Didactische uitdagingen bij vermenigvuldigen

Het aanleren van vermenigvuldigen kent diverse didactische uitdagingen. Moderne onderwijsmethoden verschillen in hun aanpak, wat soms tot verwarring kan leiden bij zowel leerlingen als docenten.

Sander Heebels
Startrekenen 1F Rekenen deel A en B Leerwerkboek
Startrekenen 1F Rekenen deel A en B Leerwerkboek van Sander Heebels richt zich op praktische toepassingen van vermenigvuldigen, inclusief afronden en schatten. Deze vaardigheden zijn essentieel voor functioneel rekenen in het dagelijks leven.
Boek bekijken
€ 39,60
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

De balans tussen structuur en ontdekking

Moderne rekendidactiek zoekt naar een balans tussen gestructureerd aanleren van vermenigvuldigingsregels en ruimte voor eigen ontdekking. Deze spanning staat centraal in veel actuele discussies over rekenonderwijs.

Rekenen met hele getallen op de basisschool Een belangrijke les uit 'Rekenen met hele getallen op de basisschool' is dat kinderen het meest baat hebben bij een evenwichtige aanpak: structuur bieden via duidelijke rekenregels, terwijl ze tegelijk inzicht ontwikkelen in waarom deze regels werken. Dit dubbele spoor zorgt voor zowel vaardigheid als begrip bij vermenigvuldigen.

Conclusie: de blijvende waarde van goed vermenigvuldigingsonderwijs

Vermenigvuldigen blijft een essentiële vaardigheid, ongeacht onderwijstrends of didactische modes. De meest effectieve aanpak combineert duidelijke instructie met betekenisvolle contexten, systematische oefening met conceptueel begrip. De boeken en inzichten op deze pagina bieden zowel docenten als leerlingen waardevolle handvatten om deze fundamentele rekenkundige bewerking succesvol te beheersen.

Of het nu gaat om de eerste kennismaking met tafels leren of het ontwikkelen van geavanceerde vermenigvuldigingsstrategieën, een solide basis in vermenigvuldigen opent deuren naar verdere wiskundige ontwikkeling en praktische toepassingen in het dagelijks leven.

Boeken over 'vermenigvuldigen' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'vermenigvuldigen'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden