Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Toetsen: de sleutel tot effectief onderwijs en leren

Toetsen vormen een essentieel onderdeel van het onderwijsproces. Ze geven inzicht in waar leerlingen en studenten staan in hun leerproces, helpen bij het identificeren van sterke punten en verbeterpunten, en maken zichtbaar of leerdoelen zijn behaald. Maar toetsen zijn meer dan alleen een middel om te beoordelen - ze kunnen ook het leren zelf bevorderen. Dit artikel belicht verschillende aspecten van toetsen, van formatief handelen tot het ontwikkelen van effectieve toetsinstrumenten voor diverse onderwijsniveaus.

Formatief versus summatief toetsen: twee kanten van dezelfde medaille

Bij toetsen maken we onderscheid tussen formatief en summatief toetsen. Waar summatief toetsen vooral gericht is op het beoordelen van het eindresultaat, is formatief toetsen bedoeld om het leerproces te ondersteunen en te verbeteren.

Roel Vos Meike Berben
Formatief handelen in de les
In Formatief handelen in de les beschrijven Meike Berben en Roel Vos hoe toetsen ingebed kunnen worden in het formatieve proces. Ze laten zien hoe formatief handelen leerlingen inzicht geeft in hun leerproces, waardoor ze gerichter kunnen werken aan hun ontwikkeling.
Boek bekijken
€ 34,50
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Formatief toetsen is niet slechts een activiteit aan het einde van een lesperiode, maar een doorlopend proces dat verweven is met het dagelijkse onderwijs. Door regelmatig feedback te geven en te ontvangen, kunnen zowel docenten als leerlingen bijsturen waar nodig.

Formatief handelen in de les Effectief formatief toetsen vraagt om heldere leerdoelen, gerichte feedback en betrokkenheid van leerlingen bij hun eigen leerproces. De kracht zit niet in het toetsinstrument zelf, maar in hoe de informatie wordt gebruikt om het leren te verbeteren.

Toetsen ontwikkelen voor verschillende onderwijsniveaus

Het maken van goede toetsen is een vak apart. Afhankelijk van het onderwijsniveau en de leerdoelen vraagt dit om specifieke expertise en aandacht voor verschillende aspecten.

Spotlight: Henk van Berkel

Als autoriteit op het gebied van toetsing heeft Henk van Berkel baanbrekend werk verricht in het systematiseren van toetsontwikkeling voor verschillende onderwijsniveaus. Met zijn achtergrond in psychologie en jarenlange ervaring in onderwijsevaluatie biedt hij essentiële inzichten in het ontwerpen van valide en betrouwbare toetsinstrumenten.
Henk van Berkel
Toetsen in het voortgezet onderwijs
Voor docenten in het voortgezet onderwijs biedt Toetsen in het voortgezet onderwijs van Henk van Berkel een praktisch kader voor het ontwikkelen van passende toetsvormen. Het boek behandelt zes kernthema's die de basis vormen voor effectieve toetsing in deze onderwijssector.
Boek bekijken
€ 39,95
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Henk van Berkel Anneke Bax Desirée Joosten-ten Brinke Kelly Beekman Tamara van Schilt-Mol
Toetsen in het hoger onderwijs
In Toetsen in het hoger onderwijs gaan Henk van Berkel, Desirée Joosten-ten Brinke, Anneke Bax, Kelly Beekman en Tamara van Schilt-Mol dieper in op toetsbeleid, het maken van toetsprogramma's en het construeren van toetsen specifiek voor het hoger onderwijs.
Boek bekijken
€ 51,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Beide boeken benadrukken het belang van een systematische aanpak bij het ontwikkelen van toetsen, waarbij zowel de inhoud als de vorm aansluiten bij de leerdoelen en de specifieke context van het onderwijsniveau.

"Toetsing is alleen waardevol als ze duidelijk verbonden is met het onderwijsprogramma en de leerdoelen die daarin centraal staan. Een toets moet niet op zichzelf staan, maar integraal deel uitmaken van het leerproces." Uit: Toetsen in het hoger onderwijs

Praktische werkvormen voor het toetsen van kennis en vaardigheden

Toetsen hoeft niet saai of eentonig te zijn. Er zijn talloze creatieve en effectieve werkvormen die docenten kunnen inzetten om kennis en vaardigheden te toetsen.

Sasja Dirkse-Hulscher Angela Talen Maaike Kester
Het Groot Werkvormenboek deel 2
Het Groot Werkvormenboek deel 2 van Sasja Dirkse-Hulscher, Angela Talen en Maaike Kester bevat diverse werkvormen specifiek gericht op het toetsen van kennis en vaardigheden in verschillende contexten, waardoor toetsing meer interactief en betekenisvol wordt.
Boek bekijken
€ 49,95
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Door variatie aan te brengen in toetsvormen kunnen docenten inspelen op verschillende leerstijlen en voorkeuren van leerlingen. Dit kan bijdragen aan een meer inclusieve benadering van toetsing, waarbij alle leerlingen de kans krijgen om te laten zien wat ze weten en kunnen.

Het Groot Werkvormenboek deel 2 Variatie in toetsvormen helpt om een completer beeld te krijgen van wat leerlingen weten en kunnen. Door zowel schriftelijke als mondelinge, individuele als groepsgerichte toetsvormen in te zetten, kunnen verschillende competenties en leeruitkomsten effectiever worden geëvalueerd.

Toetsen in specifieke contexten: zelfstudie en speciale onderwijsbehoeften

Toetsen spelen ook een belangrijke rol in specifieke onderwijscontexten, zoals zelfstudie of bij leerlingen met speciale onderwijsbehoeften.

Rosanna Colicchia Marco Drs Silvani Jacques Brinker
Italiaans voor zelfstudie Werkboek
Bij zelfstudie, zoals in Italiaans voor zelfstudie Werkboek, zijn toetsen cruciaal om zelfstandig lerende studenten inzicht te geven in hun voortgang. Elke les eindigt met een toets waarmee leerders direct kunnen bepalen of ze de stof voldoende beheersen.
Boek bekijken
€ 29,99
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Spotlight: Bernadette Sanders

Als orthopedagoog met jarenlange ervaring in het begeleiden van jongeren met taalontwikkelingsstoornissen (TOS), heeft Bernadette Sanders diepgaande kennis over de uitdagingen die deze leerlingen ervaren bij toetsen en examens. Haar praktijkervaring zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs maakt haar een waardevol expert op dit specifieke gebied.
Bernadette Sanders
Taalontwikkelingsstoornissen in het voortgezet onderwijs en mbo
Voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, zoals een taalontwikkelingsstoornis (TOS), kan toetsing extra uitdagend zijn. Taalontwikkelingsstoornissen in het voortgezet onderwijs en mbo van Bernadette Sanders biedt concrete adviezen voor het aanpassen van toetsen.
Boek bekijken
€ 32,99
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

In beide contexten is maatwerk belangrijk. Bij zelfstudie moet de lerende zelf kunnen bepalen of het geleerde voldoende beheerst wordt, terwijl bij leerlingen met speciale onderwijsbehoeften aanpassingen nodig kunnen zijn om een eerlijke assessment mogelijk te maken.

"Voor leerlingen met TOS kunnen talige toetsen een dubbele uitdaging vormen: ze worden niet alleen getoetst op de vakinhoud, maar moeten ook extra cognitieve inspanning leveren om de talige aspecten van de toets te verwerken. Aangepaste toetsing kan ervoor zorgen dat we daadwerkelijk meten wat we willen meten." Uit: Taalontwikkelingsstoornissen in het voortgezet onderwijs en mbo

Praktische handvatten voor het maken van toetsvragen

Het construeren van goede toetsvragen is een vaardigheid die oefening vraagt. Er zijn verschillende soorten toetsvragen, elk met eigen voor- en nadelen.

Teelen B.V.
Hoe maak ik goede toetsen met gesloten en open vragen?
Voor docenten die hun vaardigheden in het maken van toetsvragen willen verbeteren, biedt Hoe maak ik goede toetsen met gesloten en open vragen? concrete handvatten. Het boek behandelt zowel gesloten vragen (meerkeuzevragen) als open vragen (essayvragen).
Boek bekijken
€ 57,52
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis

Bij het ontwikkelen van toetsvragen is het belangrijk om rekening te houden met het niveau van de vraag (kennis, inzicht, toepassing), de duidelijkheid van de formulering en de aansluiting bij de leerdoelen. Een combinatie van verschillende vraagtypen kan bijdragen aan een valide en betrouwbare toets.

De toekomst van toetsen: technologie en innovatie

Technologische ontwikkelingen bieden nieuwe mogelijkheden voor het ontwerpen en afnemen van toetsen. Digitale toetsplatforms maken adaptief toetsen mogelijk, waarbij de moeilijkheidsgraad van vragen wordt aangepast aan het niveau van de leerling.

Daarnaast bieden technologische innovaties mogelijkheden voor het verzamelen van rijkere data over het leerproces, waardoor docenten beter inzicht krijgen in de voortgang en ontwikkeling van leerlingen. Dit sluit aan bij de trend naar meer formatief toetsen en het gebruik van data om het onderwijs te verbeteren.

Conclusie: balans vinden in toetsing

Effectieve toetsing vraagt om een evenwichtige benadering, waarbij zowel formatieve als summatieve toetsing een plaats hebben. Door bewuste keuzes te maken in toetsmethoden, rekening te houden met de specifieke context en doelgroep, en gebruik te maken van zowel traditionele als innovatieve toetsvormen, kunnen docenten toetsing inzetten als krachtig instrument voor leren en ontwikkeling.

De literatuur en expertise die in dit artikel zijn besproken, bieden waardevolle inzichten en praktische handvatten voor iedereen die betrokken is bij het ontwerpen en uitvoeren van toetsen in onderwijs of opleiding. Door kritisch te reflecteren op de eigen toetspraktijk en open te staan voor nieuwe inzichten en methoden, kunnen we toetsing laten uitgroeien tot wat het zou moeten zijn: een integraal en waardevol onderdeel van het leerproces.

Boeken over 'toetsen' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'toetsen'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden