Formatief handelen in de les
Toetsen van het leren, om te leren
Samenvatting
Met formatief handelen maakt u niet alleen zichtbaar wat geleerd is, maar ook wat nog te leren is. Dit proces wordt soms ook formatief toetsen of formatief evalueren genoemd. Doelgericht toetsen maakt het mogelijk om specifieke leerbehoeften vast te stellen, feedback te geven en beslissingen te nemen over het vervolg van het leerproces. Dit kan meerdere keren in een les, door zowel de docent, leerling of een klasgenoot.
De auteurs introduceren in dit praktische boek de formatieve cyclus om te kunnen gebruiken bij het ontwerpen van uw lessen. Bij de drie onderdelen van de formatieve cyclus – doel, toets en gevolg – beschrijven zij voorbeelden, stappenplannen en werkvormen om formatief handelen toe te passen in de les. Ook bespreken de auteurs voorwaarden en technieken die formatief handelen kunnen ondersteunen en hebben zij aandacht voor het gebruik van ICT-middelen.
Interesse in een training en/of advies in de CPS Academie of bij u op school? Kijk op cps.nl/formatief.
Trefwoorden
onderwijs formatief handelen formatieve cyclus feedback toetsen leerdoelen feed up feedforward leerproces succescriteria leskwaliteit zelfregulerend leren motivatie leerprestaties lesvoorbereiding eigenaarschap werkvormen summatief toetsen cyclisch proces toetsing leerstrategieën ict-middelen praktijkvoorbeelden schoolbrede aanpak effectieve instructie lesobservatie voortgezet onderwijs beslissingen nemen
Trefwoorden
Specificaties
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1.1 Waarom dit boek?
1.2 Definitie: wat is formatief handelen?
1.3 Definitie: wat is feedback?
1.4 De winst van formatief handelen
1.5 Samenvatting
Formatief handelen in de les
2.1 De formatieve cyclus in de praktijk
2.2 Feedback in de praktijk
2.3 Voorwaarden om de formatieve cyclus toe te passen
2.4 Formatief handelen: zo begint u
2.5 Technieken die formatief handelen ondersteunen
2.6 Samenvatting
Doel: waar werkt de leerling naartoe?
3.1 Leerdoelen
3.2 Succescriteria
3.3 Feed up: informatie over het doel
3.4 Werkvormen
3.5 Samenvatting
Toets: waar staat de leerling nu?
4.1 Wat is toetsen?
4.2 Feed back: informatie over de toets
4.3 Werkvormen
4.4 Voortgang zichtbaar maken
4.5 Samenvatting
Gevolg: wat heeft de leerling nog te doen?
5.1 Feed forward: informatie over het gevolg
5.2 Werkvormen
5.3 Gevolg van een toets
5.4 Samenvatting
6 Praktijkvoorbeelden
7 ICT-middelen om formatief te handelen
Formatief handelen schoolbreed
8.1 Strategisch niveau
8.2 Tactisch niveau
8.3 Operationeel niveau
8.4 Samenvatting
Bijlage I: Matrix van feedback om te leren
Bijlage II: Lesvoorbereidingsformulier formatief handelen
Bijlage III: Lesvoorbereidingsformulier formatief handelen met tips en aandachtspunten
Bijlage IV: Lesobservatieformulier formatief handelen
Trefwoordenlijst
Literatuur
Meer lezen
Vaak samen gekocht
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- cadeauboeken
- computer en informatica
- economie
- filosofie
- flora en fauna
- geneeskunde
- geschiedenis
- gezondheid
- jeugd
- juridisch
- koken en eten
- kunst en cultuur
- literatuur en romans
- mens en maatschappij
- naslagwerken
- non-fictie informatief/professioneel
- paramedisch
- psychologie
- reizen
- religie
- schoolboeken
- spiritualiteit
- sport, hobby, lifestyle
- thrillers en spanning
- wetenschap en techniek
- woordenboeken en taal