trefwoord
Leraarschap: De kunst en wetenschap van het lesgeven
Wat maakt een leraar tot een goede leraar? Hoe ontwikkel je een sterke professionele identiteit als onderwijsprofessional? Leraarschap omvat zoveel meer dan alleen vakkennis overdragen. Het gaat over wie je bent als professional, welke rollen je vervult en hoe je blijft groeien in een dynamisch onderwijslandschap. Op deze pagina vind je inzichten, boeken en artikelen die je helpen jouw leraarschap te verdiepen en versterken.
De essentie van leraarschap
Leraarschap gaat over de professionele identiteit en de beroepsuitoefening van mensen die in het onderwijs werken. Het omvat het hele spectrum van kennis, vaardigheden, waarden en houdingen die nodig zijn om leerlingen en studenten te begeleiden in hun leer- en ontwikkelingsproces. Goed leraarschap vraagt om een voortdurende professionele ontwikkeling en reflectie op je eigen praktijk.
Geert Kelchtermans
Leraar zijn, leraar worden
In 'Leraar zijn, leraar worden' onderzoekt Geert Kelchtermans hoe leraarschap geen eindbestemming is maar een continu proces. Dit boek biedt een diepgaande verkenning van wat het betekent om leraar te zijn, zowel in praktijk als in zelfbeeld, en hoe deze identiteit zich blijft ontwikkelen gedurende je loopbaan.
Boek bekijken
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Als hoogleraar aan de Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen en hoofd van het Centrum voor Onderwijsbeleid en -vernieuwing van de KU Leuven, heeft Geert Kelchtermans baanbrekend onderzoek gedaan naar de professionele identiteit van leraren. Zijn inzichten in leraarschap als continu ontwikkelingsproces zijn internationaal erkend.
Auteurs die schrijven over 'leraarschap'
De verschillende dimensies van leraarschap
Modern leraarschap omvat verschillende rollen en verantwoordelijkheden. Van didacticus tot pedagoog, van coach tot teamlid - een hedendaagse leraar moet veelzijdig zijn en kunnen schakelen tussen deze verschillende dimensies. Het begrijpen en effectief vervullen van deze diverse rollen draagt bij aan sterk en effectief leraarschap.
Bert Moonen
Lotte van der Goot
Sander van Veldhuizen
De zes rollen van de leraar in de praktijk
Het boek 'De zes rollen van de leraar in de praktijk' biedt een praktische gids voor effectief leraarschap. De auteurs Bert Moonen, Lotte van der Goot en Sander van Veldhuizen beschrijven hoe leraren kunnen navigeren tussen verschillende rollen, en hoe ze deze effectief kunnen inzetten om hun beroep optimaal uit te oefenen.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Een leraar van klasse
Peter de Roode
In het artikel 'Een leraar van klasse' wordt besproken hoe docenten kunnen doorgroeien in hun beroep. Het artikel laat zien hoe goede docenten niet alleen 'goed kunnen uitleggen', maar vooral leerlingen begeleiden in het ontwikkelen van zelfstandigheid. De focus verschuift van de docent als allesweter naar de docent als begeleider die eigenaarschap bij leerlingen stimuleert.
Reflectie: Een essentiële vaardigheid voor leraarschap
Reflectie vormt de kern van professioneel leraarschap. Door kritisch te reflecteren op je eigen handelen, je overtuigingen en je onderwijspraktijk, kun je voortdurend groeien als onderwijsprofessional. Reflectie helpt je om bewuste keuzes te maken in complexe onderwijssituaties en je vakmanschap te verfijnen.
Professioneel reflecteren - 'Must read voor coaches'
Thomas Cech
Het artikel 'Professioneel reflecteren' legt uit hoe reflectie leraren helpt om te leren van hun werkervaringen en hun werk beter uit te voeren. Het artikel beschrijft vijf deelvaardigheden voor effectieve reflectie: basisvaardigheden, concretiseringsvaardigheden, conceptualiseringsvaardigheden, handelingsalternatieven genereren en leervaardigheden.
"Wat maakt dat iemand de ene dag met plezier lesgeeft, en de andere dag met tegenzin naar school gaat? Wat laat een leraar groeien in zijn of haar beroep? Wat houdt leraren bezig, wat boeit hen? Het antwoord op deze vragen ligt niet in externe factoren, maar in de innerlijke drijfveren en de persoonlijke verbinding met het leraarschap."
Uit: Leraren, wat boeit jullie?
Bill Banning
Leraren, wat boeit jullie?
In 'Leraren, wat boeit jullie?' onderzoekt Bill Banning de kern van het leraarschap vanuit het perspectief van de leraren zelf. Hij gaat op zoek naar de innerlijke drijfveren en motivaties die leraren hebben voor hun beroep. Het boek biedt waardevolle inzichten in wat leraren werkelijk boeit en hoe dit hun beroepspraktijk beïnvloedt.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen
Professionele identiteit in het leraarschap
Je professionele identiteit als leraar is niet statisch maar ontwikkelt zich voortdurend. Het gaat om wie je bent als leraar, welke waarden je belangrijk vindt, en hoe je je verhoudt tot je beroep. Een sterke professionele identiteit helpt je om steviger in je schoenen te staan in een wereld waarin steeds nieuwe eisen worden gesteld aan het leraarschap.
Je Binnenste Buiten - Over professionele identiteit in organisaties
Peter de Roode
In 'Je Binnenste Buiten - Over professionele identiteit in organisaties' wordt benadrukt dat professionals meer zijn dan hun vakgebied alleen. Het artikel bevestigt dat om je professionele identiteit als leraar te ontwikkelen, je niet alleen vakinhoudelijke kennis moet opdoen maar ook moet reflecteren op wie je wilt zijn als professional. Dit transformatieve leren vraagt om een paradigmawisseling in hoe we professionele ontwikkeling benaderen.
SPOTLIGHT: Luk Dewulf
Luk Dewulf is een autoriteit op het gebied van talentontwikkeling en professionele identiteit. Met zijn achtergrond in pedagogische wetenschappen en zijn expertise in positieve psychologie, helpt hij professionals en organisaties om talenten te herkennen en te ontwikkelen. Zijn talentgerichte benadering biedt een verfrissend perspectief op leraarschap.
Meer over Luk Dewulf
Luk Dewulf
Mijn school kiest voor mijn talent
In 'Mijn school kiest voor mijn talent' beschrijft Luk Dewulf hoe leraren elf verschillende rollen kunnen vervullen, gekoppeld aan hun unieke talenten en sterktes. Dit boek herdefineert leraarschap vanuit een talentgericht perspectief en laat zien hoe scholen kunnen floreren door de talenten van hun leraren centraal te stellen.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Duurzaam leraarschap: Vitaal blijven in het onderwijs
Leraarschap is een veeleisend beroep dat veel energie vraagt. Om duurzaam inzetbaar te blijven, is het belangrijk om aandacht te besteden aan je vitaliteit en werkplezier. Hoe zorg je ervoor dat je energiek en gemotiveerd blijft gedurende je hele loopbaan in het onderwijs?
Tinka van Vuuren
Een leven lang vitaal in het onderwijs
'Een leven lang vitaal in het onderwijs' van Tinka van Vuuren richt zich specifiek op de duurzame inzetbaarheid van mensen in het leraarschap. Het boek biedt concrete handvatten om vitaal te blijven in je werk als leraar en laat zien hoe je een langdurige, gezonde en bevredigende loopbaan in het onderwijs kunt realiseren.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
SPOTLIGHT: Tinka van Vuuren
Prof. dr. Tinka van Vuuren is bijzonder hoogleraar Strategisch Human Resource Management aan de Open Universiteit Nederland. Haar expertise ligt op het gebied van vitaliteitsmanagement, waarbij ze zich richt op hoe professionals gezond, productief en met plezier kunnen blijven werken. Haar visie 'Je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden' is een inspiratie voor het onderwijs.
Meer over Tinka van Vuuren
De uitdagingen van het hedendaagse leraarschap
Het onderwijs staat voor grote uitdagingen: lerarentekorten, werkdruk, snel veranderende eisen en verwachtingen. Deze factoren hebben directe invloed op het leraarschap en hoe leraren hun beroep ervaren en uitoefenen. Hoe kunnen leraren en scholen effectief omgaan met deze uitdagingen?
Jacquelien Bulterman
Het lerarentekort
In 'Het lerarentekort' analyseert Jacquelien Bulterman de positie en waardering van het leraarschap in de huidige onderwijscontext. Het boek geeft inzicht in de oorzaken en gevolgen van het lerarentekort en pleit voor een versterking van de professionele identiteit en rol van de leraar in het onderwijs.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Desiree Bierlaagh: ‘De kunst is professional te blijven’
Desiree Bierlaagh
Het artikel 'De kunst is professional te blijven' bouwt voort op het werk van Manon Ruijters over professionele identiteit. Het benadrukt dat in een snel veranderende onderwijswereld, het niet zozeer de kunst is om professional te worden, maar om het te blijven. Het artikel introduceert het concept 'ontwikkelidentiteit' - hoe je je als lerende verhoudt tot leren en ontwikkelen.
Pedagogisch-didactische oordeelsvorming
Een kern van goed leraarschap is de vaardigheid om in complexe onderwijssituaties weloverwogen beslissingen te nemen. Dit vereist wat Biesta noemt 'pedagogisch-didactische oordeelsvorming': het vermogen om situaties vanuit verschillende perspectieven te bekijken en beslissingen te nemen die aansluiten bij de behoeften van leerlingen en de doelen van het onderwijs.
Het prachtige risico van onderwijs
Peter de Roode
In 'Het prachtige risico van onderwijs' pleit Gert Biesta voor het herintroduceren van 'lesgeven' in het onderwijs. Hij stelt dat onderwijs niet alleen gaat over het faciliteren van leren, maar juist over het toevoegen van iets dat er niet was. Biesta benadrukt het belang van 'pedagogisch-didactische oordeelsvorming' als essentiële competentie voor leraren in plaats van alleen technische vaardigheden.
Fred Janssen
Jan Dirk Imelman
Wilna Meijer
Piet van der Ploeg
Onderwijs op koers houden
'Onderwijs op koers houden' behandelt wat de kern van het beroep van leraar inhoudt. De auteurs, waaronder Fred Janssen, herformuleren in dit boek wat het betekent om leraar te zijn en bieden handvatten voor leraren om goede pedagogisch-didactische keuzes te maken in complexe onderwijssituaties.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Waarden en overtuigingen in het leraarschap
Leraarschap wordt sterk beïnvloed door je persoonlijke waarden en overtuigingen. Waar sta je voor als leraar? Wat vind je belangrijk in je werk met leerlingen? Bewustwording van deze waarden helpt je om authentiek en effectief te zijn in je rol als leraar.
Tonnis Bolks
Ingrid Paalman
Waar sta je? Waar sta je voor als leraar?
Het boek 'Waar sta je? Waar sta je voor als leraar?' van Ingrid Paalman en Tonnis Bolks nodigt leraren uit om na te denken over wie ze zijn en willen zijn als leraar. Het boek helpt bij het verkennen van je professionele identiteit en waarden, en hoe deze je dagelijkse onderwijspraktijk vormgeven.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen
Tonnis Bolks is onderwijskundige en als docent-onderzoeker verbonden aan de Educatieve Academie van Hogeschool Viaa in Zwolle. Als kenniskringlid van het lectoraat Goede Onderwijspraktijken onderzoekt hij wat leraarschap betekent en hoe leraren hun professionele identiteit kunnen versterken door bewust te worden van hun waarden en overtuigingen.
Professionele ontwikkeling in het leraarschap
Leraarschap vraagt om continue professionele ontwikkeling. Het onderwijs verandert, de maatschappij verandert, en dus moet ook de leraar zich blijven ontwikkelen. Hoe blijf je als leraar bij en hoe ontwikkel je je verder in je vak? Welke leerprocessen kunnen je daarbij helpen?
Steven Mannens: ‘Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen’
Steven Mannens
In 'Scholen moeten het gesprek over leren centraal stellen' wordt benadrukt dat scholen soms de weg kwijtraken in wat leren eigenlijk zou moeten zijn. Het artikel pleit voor een scherpere focus op het leren in alle geledingen van de school, inclusief bij de leraren zelf. Het benadrukt dat het gesprek over wat leren is en wat een LEER-krachtige omgeving inhoudt, cruciaal is voor effectief leraarschap.
De opleidingskundige is dood, leve de ontwerper
Bert Peene
Het artikel 'De opleidingskundige is dood, leve de ontwerper' beschrijft hoe de rol van onderwijsprofessionals is veranderd. In plaats van alleen kennisoverdracht gaat het nu om het verbinden van leren en werken, het adviseren over leerprocessen, en het creëren van krachtige leeromgevingen. Dit vraagt van leraren een nieuwe, bredere kijk op hun professionele identiteit.
Het risico van het leraarschap
Leraarschap is inherent onzeker. Als leraar heb je nooit volledige controle over wat er in het leerproces gebeurt. Juist deze onzekerheid maakt het vak zo uitdagend én waardevol. Hoe ga je om met deze onzekerheid en hoe maak je er juist een kracht van in je leraarschap?
Leraar zijn, leraar worden
Een kernles uit 'Leraar zijn, leraar worden' is dat leraarschap altijd een element van risico en onzekerheid in zich draagt. Juist door te accepteren dat je als leraar nooit volledige zekerheid hebt over hoe leerprocessen zullen verlopen, kun je ruimte maken voor authentieke leerervaringen. Zoals Kelchtermans benadrukt: leraarschap is geen eindpunt maar een continu proces van worden.
Professioneel leraarschap in de praktijk
Hoe vertaal je de theoretische inzichten over leraarschap naar je dagelijkse praktijk? Wat betekent het concreet om een goede leraar te zijn? En hoe creëer je een effectieve leeromgeving waarin zowel jij als je leerlingen tot bloei kunnen komen?
Docent, kom aan je werk toe!
Peter de Roode
In 'Docent, kom aan je werk toe!' worden 33 praktijkcases uit het onderwijs besproken die elke docent zal herkennen. Het artikel laat zien hoe docenten effectief kunnen omgaan met uitdagingen in hun dagelijkse praktijk, van klassenmanagement tot samenwerking met collega's. De centrale boodschap is dat onderwijs niet gaat om 'het vullen van lege emmers, maar het aansteken van een haardvuur'.
Lessen in orde
Peter de Roode
Het artikel 'Lessen in orde' benadrukt dat lesgeven meer is dan kennis overdragen - de pedagogische factor is minstens zo belangrijk. Het artikel biedt praktische handvatten voor klassenmanagement en emotionele veiligheid. Een belangrijke observatie is dat op scholen waar docenten elk hun eigen aanpak hebben, nog veel te winnen valt door meer samenhang te creëren.
Tot slot: Leraarschap als continu proces
Leraarschap is geen eindpunt maar een continu proces van ontwikkeling en groei. Door bewust bezig te zijn met je professionele identiteit, regelmatig te reflecteren op je handelen, en open te staan voor nieuwe inzichten en perspectieven, kun je blijven groeien in je leraarschap. De boeken en artikelen op deze pagina bieden inspiratie en handvatten voor deze boeiende reis.
Of je nu aan het begin staat van je loopbaan als leraar of al jaren ervaring hebt, investeren in je leraarschap loont. Niet alleen voor jezelf, maar vooral ook voor je leerlingen, die elke dag weer profiteren van een betrokken, bekwame en enthousiaste leraar die hen inspireert en begeleidt in hun leerproces.
De bestsellers
-
€ 31,50
-
€ 39,95
-
€ 22,95
-
€ 30,00
-
€ 35,50