De lessen die Burkus ons mee wil geven in zijn Virend van een vriend kennen vrijwel elke keer eenzelfde opbouw. Elk van de verschillende hoofdstukken begint met een (soms ietwat lang) voorbeeld van een succesvolle ondernemer of onderzoeker die een prestatie levert en daar een belangrijke les in het kader van netwerken uithaalt. Hierna volgt vrijwel altijd een passage over hoe deze les het beste in praktijk kan worden gebracht. Stapsgewijs laat Burkus je zien hoe groot en nuttig je eigen netwerk nu écht is, wat een goede netwerkstrategie is in welke situatie en waarom je soms bewust met sommige connecties minder vaak of helemaal niet meer om zou moeten gaan. Hoofdstukken over thema's als superconnector worden, vriendschapsparadoxen en sociaal kapitaal opbouwen vormen de kern van zijn verhaal.
Burkus ontkracht opvattingen als ‘het altijd paraat hebben van je elevator pitch' of het ‘drie keer herhalen van iemand zijn naam in de eerste paar seconden van een gesprek' als manieren om je netwerk uit te breiden. Effectieve strategieën zouden eerder het zoeken van de kracht in oude vrienden of vage kennissen (‘zwakke connecties' of ‘slapende banden') zijn. Verander daarnaast persoonlijke relaties in zakelijk relaties én focus daarbij op de juiste connecties, en het lijkt alsof je bij iedereen enorm in trek bent. Ofwel, volgens Burkus ben je dan helemaal goed op weg.
Wat mij als jonge, wetenschappelijk opgeleide adviseur in eerste instantie een deugd deed was de belofte dat de theorieën die Burkus aandraagt zijn gebaseerd op wetenschappelijk (netwerk)onderzoek. In een hedendaagse maatschappij waarin fake nieuws en persoonlijke praktijktheorieën veelal worden aangedragen als bron van informatie, voelde mijn wetenschappelijke hart zich hier tamelijk prettig bij. Toch kwam al in één van de eerste hoofdstukken naar boven dat ook de beste adviezen over netwerken, zeker in het geval van Burkus, veelal autobiografisch zijn. Een kleine teleurstelling, aangezien Burkus' verhaal zich daardoor leek te voegen bij de vele andere filosofieën over netwerken. Het boek bevat echter tal van - zeer concrete - tips die je vrij eenvoudig in staat stellen om je netwerk beter in kaart te brengen, uit te breiden en wellicht ook om je tot andere alternatieve inzichten te laten komen.
Kortom: als je aan de slag wilt met netwerken en praktische handvatten wil om je netwerk effectiever te gebruiken, is dit boek zeker een aanrader. De hedendaagse adviseur die dit graag in praktijk brengt, kan zijn opmars als zeer fervent netwerker dan in gang zetten. Gooi dus de traditionele netwerkborrel overboord en ga op zoek naar oud-collega's, leg contact met je overbuurman en vroegere studievrienden... en start met netwerken!
Over Nienke Adema
Nienke Adema is adviseur bij Adviestalent. Adviestalent leidt jonge talentvolle academici op tot breed inzetbare adviseurs en managers. Adviestalent is een initiatief van Twynstra Gudde.