Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Organisatiecultuur bepaalt resultaat

Organisatiecultuur bepaalt het resultaat. Althans wanneer we ons bewust zijn van het feit dat klantoriëntatie, organisatie-ontwerp, communicatie, HR-visie en leiderschap gezamenlijk het gedrag van medewerkers bepalen (de vijf verklarende variabelen).

Hanneke Tinor-Centi | 19 mei 2017 | 1-2 minuten leestijd

De gedragingen van de medewerkers vormen de organisatiecultuur. Een zogenaamde ‘top performance’ organisatie wordt gekenmerkt door een zeer positieve cultuur. Medewerkers staan dichtbij het primaire proces, hebben veel vrijheid, werken met graagte bij ‘hun’ organisatie en krijgen veel vertrouwen. De leiders binnen zo’n organisatie zijn inspirerend en coachend.

Organisatiecultuur bepaalt het resultaat is een verhelderend en goed onderbouwd werk van de hand van Math Hoenen over het hoe en waarom de organisatiecultuur invloed heeft op de prestaties van medewerkers en dus op het succes van de organisatie in zijn geheel.

De auteur heeft een analysemodel opgesteld dat kan dienen als concreet instrument voor het creëren en onderhouden van een duurzame cultuur van top performance. Hoenen toont in zijn boek aan dat een van de sterkste componenten van de organisatiecultuur om tot optimale prestaties te komen, simpelweg plezier is. Wanneer medewerkers met plezier voor de organisatie werken zijn ze uiterst gemotiveerd en het is een understatement dat dat een organisatie ten goede komt.

Hoenen zet met zijn boek aan tot nadenken én in actie komen. Nadenken over wat er in de eigen organisatie nodig is, moet gebeuren zo u wilt, om een top performance te leveren en daarnaar te handelen. De auteur ziet kans om theorie en praktijk op zeer inzichtelijke wijze aan elkaar te verbinden. Alleen daardoor is dit boek al een positieve uitzondering op veel andere managementboeken.

Daarbij is de wijze waarop Hoenen zijn theorieën uit de doeken doet, verfrissend en leest het vlot en plezierig. Zeker geen ‘droge kost’.

Kortom, Organisatiecultuur beplaat resultaat is een inspirerend boek over hoe men de eigen organisatie van goed naar groots kan brengen en derhalve een aanrader voor veel managers.

Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Over Hanneke Tinor-Centi
Hanneke Tinor-Centi (1960), eigenaar van HT-C Communicatie en Marketing, tekstschrijver, boekrecensent en boekmarketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden