In hun boek Wiedentiteit nemen Herman Konings en Raf Cuyvers de lezer mee in de vijf generaties op de werkvloer. Hoe ze elkaar versterken, van elkaar kunnen leren en zo met elkaar aan de organisatiedoelen kunnen werken. Daarnaast is er aandacht voor de rol en het belang van werk voor het individu en de ‘vier staten van werk’.
concreet handvat
In het eerste hoofdstuk lichten zij de verschillende generaties toe. Na een toelichting op wat de kenmerken zijn van de desbetreffende generatie, volgen aanbevelingen en vraagstellingen voor zowel de leidinggevende als de medewerker per generatie. De lezer heeft hiermee een concreet handvat om in gesprek te gaan met de desbetreffende generatie. Het laatste deel van hoofdstuk één gaat in op demografische veranderingen.
Aan de organisatie en het management de taak om een omgeving te creëren waarin alle medewerkers zich thuis voelen, de kaders en het speelveld duidelijk zijn en iedereen scherp heeft aan welke doelen er met elkaar gewerkt wordt. Maar het is ook aan het individu om zelf een actieve rol te pakken, te bepalen of dit voor hem of haar passend is, en een keuze te maken.
constante balans
Konings en Cuyvers benadrukken dat het voor de organisatie en het management belangrijk is om een constante balans te vinden tussen kijken naar het individu en de organisatiecontext. Dit zorgt voor afstemming en samenhang tussen persoonlijke aandacht en de bredere organisatiedoelen.
Het vierde hoofdstuk geeft een verdieping in de vier ‘staten van werk’ en hoe werk er straks uitziet. Hier komt ook de rol van AI in het werk en de invloed hiervan op het individu aan de orde. Verder bespreken Konings en Cuyvers het kantoor van de toekomst, het nieuwe leiderschap en mentale schaft. Ook in dit hoofdstuk staan zachte aanbevelingen en vragen om met elkaar in gesprek te gaan.
Prikkelende alternatieven
In het laatste hoofdstuk moedigen de schrijvers de lezer aan tot anders denken en het denken in mogelijkheden. Ze pleiten ervoor om niet alleen te kijken naar een lineaire loopbaan, maar juist ook naar alternatieven. Prikkelende alternatieven die de lezer aanzetten om naar out-of-the-boxmogelijkheden te kijken.
Doordat de aanbevelingen in het boek zowel voor de leidinggevende als de medewerker zijn, is het boek voor een grote groep lezers interessant. Het biedt een brede kijk op de verschillende invalshoeken van werken met verschillende generaties/identiteiten en de ontwikkelingen die gaande zijn, zoals AI. Juist door te kijken naar de verschillen en deze effectief in te zetten, kunnen bedrijven hier hun voordeel mee doen. Datzelfde geldt voor hun medewerkers.
Het boek is geschreven door twee Belgische specialisten. Het is niet specifiek voor de Nederlandse of Belgische markt geschreven en is daardoor goed toepasbaar in beide landen. De schrijvers benoemen diverse theorieën in Wiedentiteit, zonder dat het hiermee een theoretisch boek wordt. Deze worden ter ondersteuning genoemd. Achterin vindt de lezer de verwijzingen naar de gebruikte bronnen.
Over Irene Keur
Irene Keur is eigenaar van Keur Communicatie & Management. Na 20 jaar als marketing en communicatie manager, is ze sinds 2018 actief als interimmer binnen het HR vakgebied met recruitment als specialisatie. Als interimmer adviseert zij zowel profit als non-profit organisaties op het gebied van recruitment, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie.