Op overtuigende wijze boort Hurts in ‘De Business Compositie’ een compleet nieuwe bron van metaforen aan die heel bruikbaar blijken voor het bedrijfsleven. Metaforen kunnen enorm helpen om creatief te denken, je tot actie aan te zetten of juist na te denken over je werk. Er is waarschijnlijk geen ondernemer of verkoper die niet een paar aardige voetbalmetaforen in het achterhoofd heeft, zoals: ‘je moet schieten anders kun je niet scoren’. Maar zijn veel metaforen die we in het bedrijfsleven gebruiken niet een beetje eenzijdig en vreemd? We spreken over targets, doelwitten, divisies en niet te vergeten strategie alsof het (voetbal)oorlog is en we alleen te maken hebben met een tegenstander waar we ons op moeten richten. Maar als je een bedrijf in de dienstenindustrie leidt is er toch een andere werkelijkheid. Er is geen tegenstander waar we de meeste interactie mee hebben, maar juist een klant. Die klant heeft wellicht geen optimale beleving als hij zich een doelwit of tegenstander voelt. Die andere werkelijkheid betekent ook dat er andere werelden dan die van het leger of voetbal zijn, waar we naar kunnen kijken om ons te laten inspireren. Met Hurts gaan we met de muziek mee. Hij introduceert verschillende rollen zoals: uitvoerend muzikant, dirigent, producer en componist, maar ook van solist, sectieleider, en publiek. Alleen al deze introductie van de rollen maakt het boek de aanschaf waard, omdat het helpt met bespiegelen: wat zou jouw rol als manager nu eigenlijk zijn: ben je de dirigent van je team, of ben je toch meer een producer? En Hurts biedt nog meer. In het boek staat de compositie centraal, denk aan meesterwerken uit bijvoorbeeld de klassieke of rock-cultuur. Geweldige muziekstukken die dirigenten en orkestleden inspireren en het publiek diep raken (met excuses voor deze gewelddadige metafoor). Zo zijn er dus ook bedrijven die meesterwerken uitvoeren. Hun klanten hebben echt een gevoel bij de geleverde producten of diensten, denk bijvoorbeeld aan de iPhone of je favoriete automerk. De Business Compositie van Hurts is ook geruststellend in de zin dat je niet per se een meestercomponist in je bedrijf moet hebben zitten om succesvol en geliefd te zijn bij je klanten. Mahler, Beethoven, Lennon en Prokofiev zijn al geruime tijd overleden, maar hun werken inspireren nog steeds duizenden musici wereldwijd en het publiek is graag klant bij de orkesten die deze werken uitvoeren. Dus ook als je in een bedrijf werkt dat het niet moet hebben van je creatieve nieuwe composities, kun je veel opsteken van het werk van Hurts. Bijvoorbeeld: hoe je van jouw bedrijf een toporkest maakt waar mensen zich laten inspireren door de composities en samen met het publiek een geweldige ervaring delen. HR-manager internationaal bedrijf, 5000+ medewerkers
Recensie
The business composition
‘De Business Compositie’ van Floris Hurts is een geweldig interessant boek dat je meeneemt in de wereld van de muziek om je verrijkt terug te laten keren in de zakenwereld.
Anoniem
|
14 oktober 2015