
Lees verder
Floris Hurts is bedrijfsadviseur gespecialiseerd in strategie en innovatie van dienstverlening en oprichter van HDNM business composers.
Meer over Floris HurtsThe Business Composition toont een aantal verrassende parallellen tussen de muziekwereld, gericht op het creëren van unieke publiekservaringen, en de wereld van bedrijven en instellingen die zich richten op het bieden van unieke klantervaringen. En laat zien wat bedrijven kunnen leren van de effectgerichte samenwerking tussen componisten, dirigenten, producers en orkesten.
Het boek legt op een inspirerende manier uit hoe ‘zakelijke composities’ organisaties kunnen helpen unieke en toch herhaalbare klantervaringen te realiseren. Met een goede toepassing van business compositions raken zij meer klanten, creëren zij meer toegevoegde waarde en kunnen sneller inspelen op veranderende klantsituaties. Daarmee is de bedrijfsstrategie in verschillende situaties te vertalen in overtuigende uitvoeringen. Auteur Floris Hurts legt uit.
‘Muziek weet mensen vaak direct in het hart te raken. Dat is meestal geen toeval, maar resultaat van gedreven voorbereiding en goed gecoördineerde uitvoering. De impact van muziek kan overweldigend zijn. Ook veel bedrijven en instellingen willen kun klanten in het hart raken. Maar daar gaat het meestal niet zo makkelijk. Voor dit boek heb ik onderzocht wat bedrijven kunnen leren van hoe muziek wordt gecreëerd en uitgevoerd.’
‘De compositie is bij muziek een vanzelfsprekend en door iedereen geaccepteerd kader’ licht Hurts toe. ‘Het is de compositie waarin een dirigent zich inleeft, waarop de bezetting wordt afgestemd en waarin alle musici – ieder in zijn eigen rol - willen excelleren. Het publiek komt ernaar luisteren en beoordeelt bij elke uitvoering of het orkest een overtuigende interpretatie geeft. Of het nu pop is of klassiek, iedere compositie vraagt een specifieke inzet en rolverdeling. Bij verandering van compositie vraagt niemand om een cultuurverandering in het orkest. Het is juist een uitdaging voor de musici om andere emoties tot leven te brengen voor hun publiek.’
Bedrijven zijn als orkesten, met bevlogen leiders, professionele medewerkers en kritisch publiek, stelt Hurts. Maar juist het zakelijke equivalent van de compositie ontbreekt vaak. Veel organisaties vereenzelvigen zich met één enkel spel. Dan leidt verandering tot weerstand. In veel bedrijven bepalen afdelingen, of specialisten, elk hun eigen spel en stemmen te weinig op elkaar af. Soms is niet helder wie wanneer moet optreden, worden conflicterende prioriteiten gesteld, of denkt men dat de klant een bezuiniging op de uitvoering niet opmerkt. Gevolg is dat klanten – en ook eigen medewerkers - niet worden geraakt, maar geïrriteerd raken. En afhaken.
Volgens Hurts lost een inspirerende missie alleen, hoe belangrijk ook, dat niet op, omdat die vooral werkt op ‘corporate niveau’. En met de vertaalslag van de bedrijfsstrategie naar afdelingsplannen, productienormen, deelbudgetten, kwartaalcijfers en kpi’s verdampt de inspiratie voor de medewerkers vaak stap voor stap. Daarom verliezen veel bedrijfsstrategieën aan samenhang en overtuigingskracht in de uitvoering voor de klant.
Een ‘Business Composition’ vertaalt inspiratie wèl door naar de werkvloer. Omdat die alle denken en handelen van leider en teamleden voor een bepaalde tijd – of specifieke toepassing – motiveert en focust op het te bereiken totaaleffect bij de klant. Niet alleen het plan telt, maar ook elke uitvoering. Want die raakt de klant.
Het boek laat zien hoe werken met zakelijke composities leidt tot meer verbinding en betere afstemming tussen alle betrokkenen, overeenstemming over één lijn in de uitvoering, en het verschil maakt tussen middelmatig en excellent succes dat wordt herkend en gewaardeerd door klanten en andere stakeholders.
In samenwerking met Het Metropole Orkest heeft HDNM business composers, op basis van het boek, Business Composition Workshops ontwikkeld voor leidinggevenden en teams van organisaties. Deelnemers ervaren van nabij, door observatie in het orkest en gesprekken met dirigent en musici, hoe een sterke compositie op papier komt tot een overtuigende uitvoering. Daaruit worden lessen getrokken voor de eigen organisatie. Lessen over componeren en dirigeren, interpreteren en improviseren, soleren en ondersteunen, en over klanten raken.
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Heb je jouw boeken niet meer nodig?
Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.
Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
Meer informatie over AI-books