Toen ik het boek 'De ultieme kudde' aangeraden kreeg, werd er gezegd dat het mijn blik op de wereld zou veranderen. Ik denk dat dit voor een bepaalde groep zeker het geval is. Mark Earls laat ons zien dat onze Westerse aanname dat we individualisten zijn op z'n retour is. Door de grappige manier van vertellen leest het boek gemakkelijk weg. De voorbeelden uit het dagelijks leven maken het een boek dat niet al te zwaar ligt. Mark Earls vertelt over massagedrag. Waarom doen we wat we doen? In Nederland hebben marketingmensen de neiging om uit te gaan van het individu en daarop met name reclame-uitingen te baseren. Maar dat is eigenlijk 'old school'. Want als we kijken naar het waarom achter de populariteit van Björn Borg-onderbroeken (sorry, zijn voorbeeld!), dan zien we dat hier geen individuele keuze achter zit. De onderbroeken worden gekocht omdat iedereen ze heeft en ze zichtbaar zijn voor een ieder. Zelf vind ik dit voorbeeld niet echt sterk, maar de verhalen van succesvolle ondernemingen spreken wel tot mijn verbeelding. Zo is er het verhaal van Jamie Oliver, de televisiekok. Het verschil tussen Jamie Oliver en alle andere tv-koks (wat zijn het er veel!), die proberen onze eetlust op te wekken en ons de keuken in te krijgen, is dat Jamie ergens in gelooft - zegt Mark Earls. Jamie wordt gedreven door een heel eenvoudig, maar machtig verlangen om de manier te veranderen waarop wij ons eten kopen, bereiden en opeten. Jamie doet dat trouwens door heel veel risico te nemen, iets wat alleen lukt als je ergens echt in geloofd. En dat voelen mensen. Dan ontstaat er een verbinding met de groep, dan gaan mensen meedoen. Dat is wat Mark Earls ons wil laten zien. Uitschreeuwen hoe goed je product is, in de ziekmakende tv-reclames die we tegenwoordig om het kwartier over ons heen gespoeld krijgen, is niet de manier om je product aan de man te brengen. Het brengt alleen tegenzin. Nee, het gaat om staan voor wat je doet. En door dat geloof in je product of je dienst gaan mensen je volgen. Dan hebben we het niet meer over individualisme, maar over de groep. Al met al een boek dat een aantal interessante dingen zegt over hoe we ons als massa gedragen. Leuk om te lezen door de humoristische manier van schrijven. En een aanrader voor mensen die nieuwsgierig zijn naar andere manieren van marketing.
Over José Otte
Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.