Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De lessen van mister Internet

In het Handboek communities legt Erwin Blom ons uit hoe je een online community opzet en tot een succes maakt. Hij is niet de eerste die dat doet, maar Blom - verantwoordelijk voor de successen van VPRO-muzieksite 3voor12 - heeft er echt verstand van.

Pierre de Winter | 22 januari 2010 | 2-3 minuten leestijd

'Geloof me, die social media zijn geen hype’, spreekt Erwin Blom ons bijna vaderlijk toe op pagina 12 van zijn boek. Dat idee had ik al niet, maar na lezing van deze handzame, simpel doch prettig vormgegeven ‘how-to’ is me toch wel duidelijk geworden dat die LinkedIn en dat Facebook account nodig opgekalefaterd dienen te worden. En zelfs ben ik wat meer gaan openstaan voor de zegeningen van die in mijn ogen vermoeiendste aller online tools: Twitter.

Vóór Blom heeft geen enkele andere auteur over dit onderwerp dat effect bij mij teweeg weten te brengen. Maar ik denk dat dat niet alleen te maken heeft met zijn boek, dat een prettig simpele betoogtrant weet te paren aan een heleboel relevante informatie, maar vooral ook aan de persoon Erwin Blom.

Blom is een soort Nederlandse ‘mister Internet’. Hij is er sinds 1994 - toen hij in dienst kwam bij VPRO Digitaal - bij. Hij is persoonlijk verantwoordelijk voor de successenreeks die diezelfde VPRO online met name in de wereld van de popmuziek heeft weten te boeken, heeft ondertussen de creatie van meerdere online communities op zijn naam staan en is met zijn bedrijf ‘The Crowds’ (sinds 2007) een niet aflatende evangelist voor een cultuurverandering in Nederlandse organisaties: die van gesloten naar open innovatie, van massa- naar gerichte communicatie, en van het besef dat velen tezamen veel meer weten dan iemand alleen.

Over Blom en diens motieven valt niet te twijfelen, en dus is er niets anders te doen dan zijn wijze lessen tot je te nemen. En die zijn eigenlijk helemaal niet zo revolutionair. Open deuren als ‘werk samen’, ‘Durf te delen’, ‘Bedenk wat je wilt bereiken en bij wie’, volgen elkaar in vlot tempo op. Maar vervelend wordt het niet. Hij lardeert zijn betoog met een boel succesvolle voorbeelden - van Slijterijmeisje.nl dat zo’n twintig procent van de omzet uit Twitter haalt, tot Sellaband dat het businessmodel van de muziekwereld heeft omgedraaid - waardoor de lessen zichtbaar worden in de praktijk en het geheel er alleen maar aannemelijker uit komt te zien.

Hij vergeet daarbij niet om ons af en toe te waarschuwen dat succes niet ‘overnight’ te verwachten is. Daadwerkelijke passie en betrokkenheid (en dus ook ordinair hard werken) zijn noodzakelijk, wil je online een schare volgers blijvend weten te boeien. Pas dan maak je kans dat het netwerkeffect van ‘1 + 1 = 100’ in werking treedt. In die zin is de online wereld niet zo anders dan de fysieke.

Over Pierre de Winter

Pierre de Winter is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden